Een ongeluk kan voorkomen, ook op de werkvloer. Wie is er aansprakelijk bij een bedrijfsongeval en waar heb je als werknemer recht op?
Jouw werkgever heeft een zorgplicht. Dat wil zeggen dat hij verantwoordelijk is voor het creëren van een veilige werkomgeving. Je zou dus verwachten dat de werkgever bij een bedrijfsongeval altijd aansprakelijk is. In veel gevallen is dat ook zo.
Toch is het niet zo zwart-wit. Wie verantwoordelijk is voor een ongeluk op werk hangt af van meerdere factoren zoals de werkomgeving, veiligheidsvoorschriften en het gedrag van de werknemer. Om te bepalen wie er aansprakelijk is bij een bedrijfsongeval moet je al deze factoren onder de loep nemen.
Wat valt er onder een bedrijfsongeval?
Een bedrijfsongeval is een ongeluk dat plaatsvindt onder werktijd of tijdens het uitvoeren van je werk, waarbij jij als werknemer letsel oploopt. Dit kan variëren van kleine verwondingen tot ernstige incidenten zoals botbreuken, blijvend letsel of zelfs overlijden. Ook een ongeluk dat plaatsvindt tijdens een zakenreis of vergadering op een externe locatie is meestal een bedrijfsongeval. Zelfs als je onderweg bent in het kader van je werk - bijvoorbeeld als bezorger - kan sprake zijn van een bedrijfsongeluk.
Niet alleen een opzichzelfstaand incident valt onder de noemer bedrijfsongeval. Ook beroepsziekten, zoals gehoorbeschadiging door langdurige blootstelling aan lawaai, wordt vaak als bedrijfsongeval gezien.
Dit valt niet onder een bedrijfsongeval
Niet alle ongelukken die plaatsvinden op werk of tijdens het uitvoeren van je werk zijn een bedrijfsongeval. Alleen ongelukken die direct samenhangen met werkgerelateerde activiteiten scharen we onder bedrijfsongevallen. Het is in dit geval ook belangrijk dat de werkgever een rol speelt in de veiligheidssituatie die tot het ongeluk heeft geleid.
Voorbeeld:
Laura werkt als magazijnmedewerker in een groot distributiecentrum. Tijdens haar pauze besluit ze om met haar collega’s een potje te voetballen op de parkeerplaats. Ze gebruiken een lege kartonnen doos als bal en spelen fanatiek heen en weer. Dan struikelt Laura over de kartonnen doos en maakt ze een harde val. Ze heeft haar pols gebroken. Hoewel dit ongeluk op het terrein van haar werkgever gebeurt, wordt het niet als bedrijfsongeluk beschouwd.
Dit ongeluk wordt als een privé-incident gezien. Daar zijn een aantal redenen voor:
- Niet werkgerelateerd: het ongeluk vond plaats tijdens de pauze en had niets met de werkzaamheden van Laura te maken.
- Eigen initiatief: Laura koos er zelf voor om te gaan voetballen. De werkgever heeft geen verantwoordelijkheid voor risico’s die werknemers vrijwillig nemen.
- Ongebruikelijke omstandigheden: De parkeerplaats is bedoeld voor parkeren, niet voor sportieve activiteiten. Dit valt buiten de normale werkomgeving en werkomstandigheden.
Andere situaties waarin een ongeluk niet wordt beschouwd als bedrijfsongeval is bijvoorbeeld tijdens woon-werkverkeer, bij opzettelijk negeren van veiligheidsvoorschriften of tijdens persoonlijke activiteiten in de werkomgeving.
Wat moet je als werknemer doen na een bedrijfsongeval?
Is jouw situatie volgens de omschrijving hierboven een bedrijfsongeval? Dan moet je het ongeval zo snel mogelijk melden bij je werkgever of leidinggevende. Indien nodig ga je ook direct naar het ziekenhuis of de huisarts. Het is namelijk belangrijk dat het opgelopen letsel wordt onderzocht en vastgelegd. Houd je werkgever waar mogelijk op de hoogte. Het kan namelijk zijn dat je door het opgelopen letsel
verlof opneemt.
Meld ook kleinere incidenten, zoals lichte schaafwonden of een val, altijd bij je werkgever. Door een incident te melden, kan je werkgever de juiste hulp inschakelen en melding maken in het bedrijfsregister.
Het is belangrijk dat alle details van het ongeval worden vastgelegd. Dat is ook later van belang, wanneer je als werknemer moet aantonen dat er een ongeval heeft plaatsgevonden en dat je letsel hebt opgelopen. Zorg dat je samen met je werkgever het incident evalueert om te ontdekken wat er fout is gegaan.
Bedrijfsongeval bewijzen
Bij een bedrijfsongeval heeft je werkgever plichten, maar dat geldt ook voor jou als werknemer. Jij moet namelijk aantonen dat je letsel is ontstaan tijdens het uitvoeren van verplichte werkzaamheden. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat het incident is gemeld bij de Nederlandse Arbeidsinspectie. Die meldplicht ligt bij je werkgever. Daarover later meer.
Als werknemer moet je indien mogelijk ook aanvullend bewijs verzamelen. Denk dan bijvoorbeeld aan foto’s of videomateriaal van de plaats van het ongeval. Ook medische rapporten zijn belangrijk om het verband tussen het ongeluk en het letsel aan te tonen. Hoe meer details je hebt, hoe sterker je positie als je een schadeclaim wil indienen.
Vraag collega’s die bij het bedrijfsongeval aanwezig waren om een verklaring van het incident op papier te zetten. Zo kun je je zaak beter onderbouwen.
Wat moet jouw werkgever doen bij een bedrijfsongeval?
Allereerst moet je werkgever zorgen dat jij de juiste medische hulp krijgt. Dat is altijd prioriteit nummer één, want veiligheid is het belangrijkste. Daarna moet het ongeval worden gemeld en geregistreerd in het bedrijfsregister voor ongevallen. Het is de plicht van de werkgever om al deze incidenten bij te houden.
Zorgplicht
Elke werkgever heeft een zorgplicht. Dat wil zeggen dat de organisatie verplicht is om voor een veilige werkvloer te zorgen. Denk dan aan goed onderhouden apparatuur, duidelijke veiligheidsinstructies en beschermingsmiddelen zoals handschoenen en veiligheidsbrillen. Heeft de werkgever zijn zorgplicht niet nageleefd en is dat de oorzaak van het bedrijfsongeval? Dan kun je jouw werkgever aansprakelijk stellen voor je opgelopen schade.
Verplicht melden bij arbeidsinspectie
In sommige gevallen is je werkgever volgens de Arbeidsomstandighedenwet verplicht een ongeval te
melden bij de Nederlandse Arbeidsinspectie. Dat geldt in de volgende situaties:
- Je bent opgenomen in het ziekenhuis.
- Er is sprake van blijvend letsel.
- Het slachtoffer is overleden aan de gevolgen van het ongeval.
Hier heb je recht op bij een bedrijfsongeval
Een bedrijfsongeval heeft grote impact. Niet alleen fysiek, maar ook emotioneel. Als werknemer heb je rechten die je beschermen. Allereerst heb je recht op goede medische zorg, of het nu gaat om een snelle EHBO-behandeling of langdurige revalidatie. Je werkgever moet zorgen dat je die hulp krijgt. Voel je niet schuldig om gebruik te maken van dit recht, want jouw herstel is het belangrijkste.
Daarnaast heb je recht op compensatie voor de schade die je oploopt. Dat kan een vergoeding van de medische kosten zijn, maar ook compensatie voor inkomensverlies omdat je niet kan werken. Bij psychisch lijden heb je bovendien soms recht op smartengeld.
Heb je het gevoel dat je werkgever niet aan zijn plichten voldoet of heeft voldaan? zoek dan hulp, bijvoorbeeld bij een vakbond of advocaat. Om de relatie met je werkgever niet onder spanning te zetten, kun je ervoor kiezen om je claim voor letselschade te melden. Zo komt niemand voor nare verrassingen te staan.
Onthoud je rechten en plichten
Zowel jij als je werkgever hebben dus rechten en plichten bij een ongeluk op de werkvloer. Vaak is je werkgever verplicht bij een bedrijfsongeval, maar toch kan dit een lang proces zijn. Door snel te handelen en het gesprek aan te gaan, voorkom je vervelende situaties op de werkvloer én krijg je waar je recht op hebt.