Bedrijfshulpverlening (bhv): dit zijn de Regels

Bedrijfshulpverlening (bhv): dit zijn de Regels
Hoewel het verplicht is om tenminste een bhv'er in dienst te hebben, zijn de regels rondom bedrijfshulpverlening niet strikt vastgelegd.

Je hoopt ze nooit nodig te hebben, maar als ze er in geval van nood niet zijn, heb je een groot probleem. In dit artikel lichten we de belangrijkste zaken rondom bedrijfshulpverlening uit.

Wat is bedrijfshulpverlening?

Bhv’ers zijn werknemers van het bedrijf zelf. Zij leren tijdens een bhv-cursus hoe ze in geval van nood hulp kunnen bieden aan hun collega’s en eventuele bezoekers. Ze kunnen in ieder geval eerste hulp toepassen, reanimeren, een beginnende brand bestrijden en een ontruiming begeleiden.


Bhv’er en de Arbowet

Veiligheid op het werk is niet alleen belangrijk, maar zelfs verplicht. In Nederland hebben we de Arbeidsomstandighedenwet (beter bekend als de Arbowet) waarin de regels rondom een gezonde en veilige werkomgeving zijn vastgelegd. Onderdeel daarvan is de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E).

Deze RI&E is echt maatwerk. Een werkgever moet vaststellen welke arbeidsrisico’s er zijn en een plan van aanpak maken om deze te voorkomen en te beperken. Voor de uitvoering van dat plan van aanpak zijn bhv’ers nodig. Hoeveel er nodig zijn en hoe het bhv-plan eruitziet, is gebaseerd op de RI&E.

Is BHV in een bedrijf verplicht?

De Arbowet stelt BHV verplicht voor elke werkgever. Je werkgever moet er dus voor zorgen dat er altijd voldoende bedrijfshulpverleners (BHV’ers) aanwezig zijn.

Komen er controles op BHV?

De Arbodienst, de arbeidsinspectie of de brandweer kan controleren of de BHV in het bedrijf in orde is. Als dat niet het geval is, dan krijgt de werkgever eerst de gelegenheid om zaken aan te passen. Het bedrijf kan uiteindelijk ook een boete krijgen van de officiële inspectiediensten. Deze boete wordt zelfs hoger als er ná een vervelende gebeurtenis blijkt dat BHV-zaken niet op orde waren.

Bhv-plan is niet verplicht

In de Arbowet staat niet letterlijk dat je een bhv-plan moet opstellen, maar het is wel de makkelijkste manier om aan de eisen van de RI&E te voldoen. In zo’n plan leg je bijvoorbeeld vast hoe er gehandeld moet worden bij gevaarlijke situaties. Het is slim om specifieke situaties uit te schrijven en deze te communiceren aan alle medewerkers. Zo weet iedereen waar hij aan toe is in geval van nood.
Bhv’ers kunnen ook helpen bij het opstellen van een calamiteitenplan. Deze is verplicht voor bedrijven die met giftige stoffen werken.

Ontruimingsplan is (vaak) wel verplicht

Werk je op een locatie waar een brandmeldcentrale aanwezig is? Dan is het bedrijf verplicht om een ontruimingsplan te hebben. Is zo’n centrale er niet? Dan is een ontruimingsplan niet verplicht, maar wel nuttig.

Bhv’ers spelen een belangrijke rol in het geval van een ontruiming. Zij dirigeren mensen naar de uitgang en houden bij of iedereen het pand heeft verlaten.

De juiste materialen

In de Arbowet staat dat een bhv’er over voldoende materialen moet beschikken om zijn werk te kunnen doen. Wat er precies nodig is, is bedrijfsafhankelijk. Een universiteit laat zich bijvoorbeeld moeilijk vergelijken met een ziekenhuis of een bouwplaats. Tijdens het maken van de RI&E wordt duidelijk welke materialen precies nodig zijn.
Materialen die vrijwel iedere bhv’er nodig heeft, zijn veiligheidshesjes, brandblussers, een eerste hulpkoffer, zaklampen en communicatieapparatuur.

Aantal bhv’ers is niet wettelijk vastgelegd

Hoewel de wet voorschrijft dát je bhv’ers in dienst moet hebben, is niet vastgelegd hoeveel precies. Tot 2007 gold dat je per 50 medewerkers 1 bhv’er in dienst moest hebben. Nu is het aantal bhv’ers gebaseerd op de uitkomsten van de RI&E. Als daaruit blijkt dat je minstens 5 bhv’ers nodig hebt en je stelt er maar 1 aan, ga je in feite tegen de wet in.

De bhv-cursus kent geen wettelijke eisen

Je bent pas bhv’er als je een cursus of opleiding hiervoor hebt gevolgd. Maar waar deze opleiding aan moet voldoen, is niet wettelijk vastgelegd. Werkgevers zijn vrij om deze af te stemmen op de RI&E.

Met andere woorden, als giftige stoffen geen risico zijn, hoeft de bhv’er hier ook niets over te leren. Volgens het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is vooral belangrijk dat er geoefend wordt en de bhv’ers nascholing krijgen.

Er is een keurmerk voor bhv-cursussen in het leven geroepen door het Nederlands Instituut voor Bedrijfshulpverlening. Je bent niet verplicht om een cursus met dit keurmerk te volgen, maar het verzekert je wel van een kwalitatieve opleiding.

Wat als de bedrijfshulpverlening niet op orde is?

Stel dat er een bedrijfsongeval plaatsvindt met een nogal ongelukkige afloop. Er is een werknemer in het ziekenhuis beland of zelfs overleden. In dat geval kan de Nederlandse Arbeidsinspectie een onderzoek instellen.

Als dan blijkt dat het bhv-plan niet deugt of dat er te weinig bhv’ers waren, kan het bedrijf in de problemen raken. De verzekeraar kan besluiten om de schadevergoeding te verlagen en het bedrijf kan aansprakelijk worden gehouden voor het ongeval. Zorg dus altijd dat je bedrijfshulpverlening op orde is.
Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

10 Signalen van een toxische Werkomgeving

Twijfel je of je die baan moet aannemen? Aan deze 10 signalen merk je dat je met een toxische werkcultuur te maken hebt.

Waarom een onduidelijke rol voor Werkstress zorgt

Weet jij precies waar je verantwoordelijk bent op je werk, of is je rol eigenlijk best onduidelijk? Dat kan werkstress veroorzaken.

Is overwerken gevaarlijk? Risico’s van Overwerk.

Overwerken. Niet leuk, maar soms is het even niet anders. Wat zijn de risico’s van overwerk volgens een burn-outexpert?

Nieuwe Baan bij Burn-outklachten? Psychotherapeut geeft Tips

Je staat op het punt van instorten. Je ervaart zoveel stress op het werk. Zou het helpen als je een nieuwe baan aanneemt?

Bore-out voorkomen: 8 Tips van een Psychotherapeut

Mensen met een bore-out zijn zo onderprikkeld, dat ze er stress van krijgen. Hoe voorkom je zoiets?

Werk en Mantelzorg combineren: zo pak je het aan

Een op de vier werknemers in Nederland combineert werk en mantelzorg. De combinatie van werk en zorg is lastig, maar er zijn hulpmiddelen.
 
check