Op social media zitten meestal al je (zakelijke) contacten verzameld. Denk aan LinkedIn, X (voorheen Twitter), Instagram, TikTok of Facebook. Like en reageer op posts van mensen met wie je het contact warm wilt houden.
Interesse in iemand tonen is erg belangrijk als je een netwerk wilt onderhouden. Stuur mensen daarom regelmatig een privébericht om te vragen hoe het met ze gaat. Doe dit in een comment of in een privébericht op de socials. Appen, bellen of mailen kan natuurlijk ook. Maar zorg altijd wel voor een zinnige aanleiding om contact op te nemen.
Vergeet mensen niet te feliciteren als ze een persoonlijke mijlpaal behaald hebben. Je laat zo zien dat je aan ze denkt en met ze meeleeft. Denk aan een verjaardag, maar ook aan een geslaagd project, een nieuwe baan of een promotie.
Feliciteren kun je via de socials doen, maar het is eigenlijk nog leuker (want nog persoonlijker) om iemand een fysiek kaartje of een andere kleine attentie te sturen.
Persoonlijk bijpraten is vaak prettiger dan berichtjes over en weer sturen. Kijk daarom naar welk contact op dit moment voor jou het meest waardevol is en nodig die uit voor een kop koffie, of beter nog, voor een lunch.
Waar je samen over kunt praten? Vraag de persoon naar zijn of haar huidige uitdagingen of successen. Geef tips en vertel ook over jouw ervaringen.
In jouw netwerk zitten vast ook mensen die op zoek zijn naar klanten of naar een werkgever. Ken jij een voor iemand waardevol contact? Verwijs die dan zeker door! Mensen onthouden dit soort belangrijke tips (en dus jou!) namelijk heel goed.
Een borrel, etentje of reünie voor oud-klasgenoten of oud-collega’s versterkt vaak banden. Mensen vinden het namelijk prettig om elkaar te ontmoeten in een ontspannen (en dus in een niet-zakelijke!) setting. Hoe meer ontspannen mensen zijn, hoe eerder ze geneigd zijn om met elkaar te praten. Dit is goed voor de onderlinge dynamiek en dus ook voor je netwerk als geheel.
Organiseer eens een workshop, webinar, training of presentatie voor de mensen uit je netwerk. Door je kennis en hulp op deze manieren aan te bieden, geef je mensen iets wat ze waardevol vinden. Twee andere voordelen zijn dat je mensen met elkaar in contact brengt en zelf ook nieuwe mensen leert kennen.
Een netwerk onderhouden gaat vooral om geven en nemen. Door je kennis ook online te delen, geef je jouw contacten iets waardevols. Een voorbeeld: werk je in de Sales? Deel dan eens een bericht of blog met tips over acquisitie. Werk je in de tech-industrie? Schrijf eens over de nieuwste updates en tools. Ook leuk: stel een e-book op en stuur die gratis naar je contacten.
Op LinkedIn zie je vaak berichten van mensen die iets vertellen over hun uitdagingen en hun successen. Beschrijf ook eens een case en vertel hoe je een bepaald probleem opgelost hebt. Je bestaande netwerk kan hier veel van leren, maar je trekt zo misschien ook nieuwe contacten aan.
Werk je aan een project? Schakel mensen uit je netwerk in voor feedback en advies. In principe geef je ze zo eigenlijk een compliment: je vertrouwt op hun kennis en dus ook op hen. Een tweede voordeel is natuurlijk dat je door deze kennis zelf ook verder komt. Wil je het nóg iets groter aanpakken? Organiseer brainstormsessies met verschillende contacten.
Op beurzen, exposities, trainingen, seminars of conferenties zie je soms ook contacten uit je netwerk. Dit soort evenementen zijn dan ook ideale gelegenheden om elkaar even bij te praten. Probeer er wel achter te komen naar welke bijeenkomsten jouw contacten gaan. Check ook of deze events wel echt relevant zijn voor jouw carrière(pad).
Heb je een leuk project in gedachten? Nodig mensen uit je netwerk uit om met je samen te werken. Een nauwe samenwerking is namelijk een mooie kans om de onderlinge band te versterken! Geef op de socials eventueel aanbevelingen over de mensen met wie je hebt samengewerkt. Vergeet ook niet om mensen achteraf te bedanken, bijvoorbeeld met een kaartje of andere kleine attentie.
Sporten is verfrissend voor je lichaam, maar ook voor je netwerk. Kijk of je contacten hebt die aan dezelfde sport doen als jij en nodig ze eens uit voor een gezellige sessie. Liever samen een nieuwe sport uitproberen? Ga ervoor! Het is soms zelfs leuker om samen iets nieuws te proberen.
Nodig eens mensen uit je netwerk om samen met jou vrijwilligerswerk te doen. Misschien gaan jullie een dagje afval opruimen op een strand of in een bos. Of je gaat collecteren voor een goed doel. Kies iets waar jij én je contacten enthousiast van worden. Uiteindelijk sla je zo twee vliegen in één klap: je besteedt aandacht aan je relaties én jullie doen samen iets moois voor de maatschappij.
Je kunt voor iemand een mentor zijn. Of je kunt iemand vragen om jouw mentor te zijn. Mentorschap houdt in dat je iemand begeleidt en ondersteunt, op persoonlijk en op zakelijk vlak. Je vergadert samen over kansen, uitdagingen en mogelijke verbeteringen.
Je bent misschien op zoek naar een baan of naar een tijdelijke opdracht. Of je hebt een andere, belangrijke (zakelijke) hulpvraag. Mensen uit je netwerk helpen je dan misschien, maar je kunt niet iemand na lange tijd zomaar een bericht sturen. Door regelmatig contact te hebben met iemand en door zelf iemand te helpen, vergroot je de kans dat deze persoon jou (ook) wil helpen.