Een people-pleaser is iemand die het anderen graag naar de zin maakt. Wat gebeurt er als je gaat people-pleasen op de werkvloer? Is dit wel oké?
Wat is people-pleasing?
People-pleasing houdt in dat je je eigen meningen en behoeften opzijzet om anderen tevreden te stellen. Je doet dit vooral om negatieve reacties en dus ook negatieve ervaringen te vermijden.
Wat zijn de gevolgen van het people pleasen op de werkvloer?
Aan het people pleasen zitten meer nadelen dan voordelen. Als people-pleaser ben je namelijk vooral op zoek naar acceptatie en erkenning, maar niet op een manier die gezond voor je is. Want als je voortdurend anderen probeert te plezieren, zet je je eigen behoeften in de schaduw. Dit terwijl het juist belangrijk is dat je jezelf respecteert en grenzen weet te stellen, zeker op de werkvloer.
Mogelijke voordelen
Laten we eerst kijken naar de mogelijke voordelen van people-pleasing. Een people-pleaser zou namelijk niet pleasen als daar niet een bepaalde ‘beloning’ aan vast zou zitten. Bijvoorbeeld:
- Mensen beschouwen je als behulpzaam en betrouwbaar.
- Mensen beschouwen je als iemand die snel bereid is om compromissen te sluiten.
Althans, als people-pleaser denk je dit, omdat je dit ook automatisch verwacht. Maar de werkelijkheid pakt helaas vaak anders uit.
Mogelijke nadelen
Nu de nadelen van people-pleasing. En zoals gezegd, daar zijn er helaas meer van dan voordelen. Door bepaalde verwachtingen en onvoldoende zelfrespect kan een people-pleaser zichzelf namelijk steeds verder in de nesten werken. Kijk maar eens naar deze mogelijke gevolgen.
1. Je werkt niet aan je prioriteiten
Als het belang van een ander altijd voorop staat, heb je minder of geen tijd om aan je eigen prioriteiten te werken. Hierdoor presteer je minder goed op je werk. Hoe langer dit doorzet, hoe minder je op jezelf gaat vertrouwen. Dit tast je zelfrespect zelfs nog verder aan.
2. Je bent niet assertief
Je vindt het lastig om grenzen te stellen. Je kunt dus niet goed voor je belangen opkomen, waardoor mensen je minder of helemaal niet meer erkennen of respecteren. In feite bereik je dan juist het tegenovergestelde van waar je eigenlijk door people-pleasing naar op zoek bent.
3. Je wordt uitgebuit
Niet iedereen gaat respectvol met een people-pleaser om. De kans is zelfs vrij groot dat bepaalde collega’s en zelfs leidinggevenden misbruik gaan maken van je ‘goede gedrag’. Dat kan soms ver gaan. Bovendien is er een kans dat je op een gegeven moment niet meer in staat bent om misbruik te herkennen, zeker als dit misbruik heel lang aanhoudt.
4. Je werk krijgt minder erkenning
Je werk kan als vanzelfsprekend worden gezien. Het kan zelfs zijn dat collega’s en leidinggevenden jouw bijdragen steeds gaan onderschatten. Je wordt dan ook niet (meer) gestimuleerd om te werken aan je professionele ontwikkeling. De gevolgen? Je werk raakt in een slop en jij put er steeds minder voldoening uit.
5. Je ervaart veel frustratie
Als je je steeds aan een ander aanpast, dan heb je daar ook steeds een bepaalde verwachting bij. Je verwacht bijvoorbeeld telkens dat iemand positief reageert op jouw aanpassing aan hem of haar. Reageert iemand niet zoals jij verwacht, dan kun je behoorlijk gefrustreerd raken. Erger misschien: je denkt dan steeds dat je dus tekortschiet. Je gaat dan mogelijk nog harder je best doen om te pleasen.
6. Je raakt uitgeput
Als je voortdurend energie steekt in wat anderen willen, raak je op een gegeven moment uitgeput. In het ergste geval leidt dit zelfs tot een
burn-out. De vraag is dan of jij je baan nog wel kunt behouden.
Werken aan je people-pleasing: wat kun je doen?
Achter het people-pleasen kunnen verschillende (complexe) psychologische factoren meespelen. Het kan dus verstandig zijn om een goede training te volgen en/of een professional in mentale gezondheid te raadplegen. Maar voor het zover is, kun je misschien zelf alvast aan de slag gaan met deze drie tips:
1. Reflecteer op je gedrag
Vraag jezelf af waarom je een bepaald iemand wilt pleasen. Doe je dit vanuit een bepaalde angst? Doe je dit vanuit een praktisch oogpunt? Of doe je dit vanuit een oprecht gevoel van behulpzaamheid? Noteer het voorval en laat je eigen analyse er even op los. Wat voelde je toen precies?
2. Maak een prioriteitenlijstje
Je hebt vast genoeg werk op je bord liggen. Maak daarom een lijst van al je prioriteiten inclusief de bijbehorende tijdframes en deadlines. Houd je zoveel mogelijk aan deze bepalingen, want zo verklein je de kans dat je wordt afgeleid om te people-pleasen.
3. Let op je grenzen
Ook dit is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Je hebt hier wellicht ook wat training voor nodig. Toch is het belangrijk dat je (alvast) oefent met het bewaken van je grenzen. Vraagt een collega jou om iets voor hem of haar te doen en heb je hier geen tijd voor? Vertel deze collega dan op een beleefde toon dat je hem of haar graag een andere keer helpt.