Cost per click, cost per action, cost per mille? In de wereld van performance based recruitment marketing betaal je per klik, actie of impressie.
Traditionele vacaturebanken rekenen een vaste prijs of tarief voor vacatureplaatsingen, abonnementen en andersoortige producten. Op meer recent ontwikkelde matchingplatforms gelden andere regels. Een vacature plaatsen is er in beginsel gratis, pas als een vacature moeilijk vervulbaar blijkt, kunnen werkgevers en HR-managers besluiten om een personeelsadvertentie te sponsoren. Betalen gebeurt in dat geval per klik, actie of impressie.
CPC staat voor cost per click: het bedrag dat een adverteerder betaalt voor een klik op een advertentie. Dit afrekenmodel wordt toegepast in pay per click (PPC) campagnes, die tot doel hebben verkeer naar een website, landingspagina of vacaturepagina te sturen. Wat deze kosten per klik precies zijn, hangt af van het aantal klikken dat binnen een bepaald tijdsbestek plaatsvindt en het budget dat voor PPC vacaturemarketing is vrijgemaakt.
In het cost-per-action afrekenmodel betaalt een adverteerder een vergoeding wanneer een gebruiker een bepaalde actie voltooit. Afhankelijk van het type actie (of conversie) spreken we ook wel van cost per sale (CPS), cost per lead (CPL) of cost per acquisition.
Denk aan:
CPM staat voor cost per mille, oftewel ‘kosten per 1000 impressies'. CPM is het oudste afrekenmodel voor online adverteren. Het wordt gebruikt om een groot publiek (werkzoekenden) te bereiken.
Cost per applicant
Ter verduidelijking: ‘cost per applicant' staat niet synoniem aan ‘cost per action' of ‘cost per acquisition'.
Deze term verwijst naar de totale kostenpost per sollicitant, niet alleen naar de kosten die gemoeid zijn met online advertising.
Cost per hire (CPH)
De ROI-statistiek Cost per Hire geeft aan wat de gemiddelde kosten zijn voor het aanwerven van een nieuwe medewerker.
Click through rate (CTR)
Een CTR (doorklikpercentage) geeft inzicht in de kwaliteit van een functietitel. Als een vermelding een hoge CTR heeft, zit het met die titel dus wel goed. Als de CTR laag is, zul je je advertentie moeten optimaliseren. Denk aan een andere woordkeuze, alternatieve spelling of afkortingen. Vergelijk bijvoorbeeld deze vacaturetitels: Docent NaSk versus Docent Natuur- en Scheikunde (NASK).
Impressies (views)
Deze statistieken tonen hoeveel werkzoekenden een bepaalde vacature hebben gezien. ‘5.000 impressies' betekent dat 5.000 werkzoekenden die op een matchingplatform naar werk zochten, jouw vacature tussen de zoekresultaten zagen staan. Hoe meer impressies, hoe groter het bereik van je vacature en hoe groter de kans op sollicitaties.
Klikken
Dit betreft het aantal keren dat werkzoekenden op je vacature advertentie hebben geklikt en op de vacaturepagina zijn beland om meer te lezen over de functie. Hoe meer klikken je vermelding genereert, hoe meer views je vacante positie krijgt.
Sollicitaties (applications)
Het aantal reacties dat je krijgt op een vacature, of je ze nu per mail ontvangt of in een kandidaat-volgsysteem (ATS). In deze context gaat kwaliteit boven kwantiteit. Met een gerichte aanpak vind je je ideale kandidaat sneller. Hoe meer sollicitaties je ontvangt, hoe meer cv's je moet doornemen en hoe langer het recruitmentproces kost.