CPC, CPA, CPM? | E-recruitment begrippen uitgelegd

CPC, CPA, CPM? | E-recruitment begrippen uitgelegd

Cost per click, cost per action, cost per mille? In de wereld van performance based recruitment marketing betaal je per klik, actie of impressie.

Traditionele vacaturebanken rekenen een vaste prijs of tarief voor vacatureplaatsingen, abonnementen en andersoortige producten. Op meer recent ontwikkelde matchingplatforms gelden andere regels. Een vacature plaatsen is er in beginsel gratis, pas als een vacature moeilijk vervulbaar blijkt, kunnen werkgevers en HR-managers besluiten om een personeelsadvertentie te sponsoren. Betalen gebeurt in dat geval per klik, actie of impressie.

Wat is cost per click (CPC)?

CPC staat voor cost per click: het bedrag dat een adverteerder betaalt voor een klik op een advertentie. Dit afrekenmodel wordt toegepast in pay per click (PPC) campagnes, die tot doel hebben verkeer naar een website, landingspagina of vacaturepagina te sturen. Wat deze kosten per klik precies zijn, hangt af van het aantal klikken dat binnen een bepaald tijdsbestek plaatsvindt en het budget dat voor PPC vacaturemarketing is vrijgemaakt.

Wat is cost per action (CPA)?

In het cost-per-action afrekenmodel betaalt een adverteerder een vergoeding wanneer een gebruiker een bepaalde actie voltooit. Afhankelijk van het type actie (of conversie) spreken we ook wel van cost per sale (CPS), cost per lead (CPL) of cost per acquisition.

Denk aan:

  • een inschrijving voor een nieuwsbrief (CPL);
  • een offerte-aanvraag (CPL);
  • de verkoop van een product (CPS);
  • een sollicitatie (cost per acquisition).

Wat is cost per mille (CPM)?

CPM staat voor cost per mille, oftewel ‘kosten per 1000 impressies'. CPM is het oudste afrekenmodel voor online adverteren. Het wordt gebruikt om een groot publiek (werkzoekenden) te bereiken.

Welke online advertising terminologie moet een recruiter kennen?

Cost per applicant
Ter verduidelijking: ‘cost per applicant' staat niet synoniem aan ‘cost per action' of ‘cost per acquisition'.
Deze term verwijst naar de totale kostenpost per sollicitant, niet alleen naar de kosten die gemoeid zijn met online advertising.

Cost per hire (CPH)
De ROI-statistiek Cost per Hire geeft aan wat de gemiddelde kosten zijn voor het aanwerven van een nieuwe medewerker.

Click through rate (CTR)
Een CTR (doorklikpercentage) geeft inzicht in de kwaliteit van een functietitel. Als een vermelding een hoge CTR heeft, zit het met die titel dus wel goed. Als de CTR laag is, zul je je advertentie moeten optimaliseren. Denk aan een andere woordkeuze, alternatieve spelling of afkortingen. Vergelijk bijvoorbeeld deze vacaturetitels: Docent NaSk versus Docent Natuur- en Scheikunde (NASK).

Impressies (views)
Deze statistieken tonen hoeveel werkzoekenden een bepaalde vacature hebben gezien. ‘5.000 impressies' betekent dat 5.000 werkzoekenden die op een matchingplatform naar werk zochten, jouw vacature tussen de zoekresultaten zagen staan. Hoe meer impressies, hoe groter het bereik van je vacature en hoe groter de kans op sollicitaties.
8de1ef13cad3a7d01425c89ada05c5c3153003dfa3b49b14.png
Klikken
Dit betreft het aantal keren dat werkzoekenden op je vacature advertentie hebben geklikt en op de vacaturepagina zijn beland om meer te lezen over de functie. Hoe meer klikken je vermelding genereert, hoe meer views je vacante positie krijgt.

Sollicitaties (applications)
Het aantal reacties dat je krijgt op een vacature, of je ze nu per mail ontvangt of in een kandidaat-volgsysteem (ATS). In deze context gaat kwaliteit boven kwantiteit. Met een gerichte aanpak vind je je ideale kandidaat sneller. Hoe meer sollicitaties je ontvangt, hoe meer cv's je moet doornemen en hoe langer het recruitmentproces kost.

Geschreven door
Michiel van der Avoird
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Social Media Recruitment: voor- en nadelen

In hoeverre is social media recruitment echt de moeite waard? Bekijk de voordelen en de nadelen om je wervingsstrategie verder te verfijnen.

Wat is Social Media Recruitment?

Social media recruitment is het werven van nieuwe medewerkers via sociale media. Veel bedrijven en organisaties storten zich hier volledig op.

Kleur, Vorm en Taal: hoe je Psychologie gebruikt in Vacaturemarketing

Een vacaturetekst bestaat uit meer dan woorden. Met de juiste kleur, opmaak en taal verleid je mensen om te reageren.

Hoe je Latent Werkzoekenden triggert

Latent werkzoekenden vormen een enorme talentenpool. Maar hoe trigger je iemand die al een baan heeft om te solliciteren?

Cialdini's Beïnvloedingsprincipes gebruiken in Recruitment

Wil je dat een kandidaat ja zegt tegen je? Dan loont het om je te verdiepen in de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini.

Zo verhoog je Conversie op je Vacatures

Ga van vacature naar sollicitatie door je vacatureteksten goed te bestuderen en optimaliseren. Meer conversie, meer sollicitaties, meer kandidaten.
 
check