Employer Branding | Betekenis & stappenplan (strategie)

Employer Branding | Betekenis & stappenplan (strategie)

In een concurrerende arbeidsmarkt zetten bedrijven employer branding in om toptalent te vinden en werknemers te behouden.

Het aantrekken en behouden van personeel is en blijft een grote uitdaging voor werkgevers en HR-managers. Je kunt alvast een vacature plaatsen en wachten op reacties. Als je echter geen personeel kunt vinden, zul je wellicht aandacht moeten besteden aan je reputatie als werkgever. Hoe transformeer je je bedrijf tot een organisatie waar iedereen wil werken en geen enkele werknemer wil vertrekken? De oplossing kan liggen in wat men noemt employer branding.

Wat is employer branding?

Het begrip wordt gebruikt om de complexe stappen te beschrijven die worden genomen om het werkgeversimago van een bedrijf op te bouwen en ontwikkelen. De term ‘employer brand' verscheen voor het eerst in 1996 in een artikel van Tim Ambler en Simon Barrow in het Journal of Brand Management.

Hoe belangrijk is employer branding?

Een bedrijf dat erkend wordt als uitmuntende werkgever heeft een voorsprong als het gaat om het werven van het best mogelijke talent. Hier zijn enkele voordelen:

  • Het wervingsproces verloopt sneller (kortere time-to-hire).
  • Een sterk employer brand onderscheidt zich van de concurrentie.
  • Je bent aantrekkelijker voor toptalent.
  • Het personeelsverloop is lager; productieve werknemers blijven behouden voor de organisatie.
  • Je dringt wervingskosten terug; een goed merk verkoopt zichzelf.

Hoe bouw je een employer branding strategie? 5 stappen

Stap 1: Definieer je Employee Value Proposition (EVP)

De volgende vragen helpen je bij het opstellen van je mission statement:
  • Waar staat je bedrijf voor en/of waar wil het voor staan?
  • Waarin onderscheidt je onderneming zich van de concurrentie?
  • Is er een langetermijnvisie?
  • Wat maakt dit bedrijf zo'n bijzondere werkgever?
  • Waarom zouden werknemers trouw aan jouw organisatie moeten blijven?
  • Waar zouden nieuwe werknemers bij jou in dienst moeten treden?
  • In hoeverre ben je al aantrekkelijk voor je doelgroep?
  • Op welke kanalen bevindt je doelgroepen zich? Hoe bereik je ze?
  • Hoe positioneert de concurrentie zich en hoe onderscheid je je van hen?

Stap 2: Analyseer je doelgroep en kies communicatiekanalen

Hoe ziet je publiek eruit? Welke contactmomenten heb je met klanten? Hoe kun je ze bereiken? Hoe communiceer je je positioneringsstatement uit stap 1 richting je doelgroep(en)? Denk bijvoorbeeld aan:

  • carrièresites, blogs of intranet;
  • social media kanalen;
  • online media (bijv. video);
  • nieuwsbrieven;
  • medewerkers als merkambassadeurs;
  • evenementen zoals carrièrebeurzen of meet-ups;
  • een gesponsorde vacature.

Stap 3: Maak een arbeidsmarktcommunicatieplan

Verleg je aandacht nu naar het inhoudelijke en beantwoord de volgende vragen:

  • Welke content wil je waar en wanneer publiceren?
  • Welk tools zet je in? Bijvoorbeeld videomateriaal, interviews met personeelsleden of testimonials?
  • Hoe kan een personeelslid zich profileren als merkambassadeur?
  • Op welke evenementen wil je je presenteren als aantrekkelijke werkgever?
Publiceer regelmatig content, zodat social media gebruikers je kunnen gaan volgen. Een content strategie als onderdeel van het arbeidsmarktcommunicatieplan kan dienen als leidraad.

Stap 4: Werf nieuwe werknemers

Bij deze stap vallen activiteiten voor employer branding en recruitment marketing samen. Je werkgeversmerk draagt immers direct bij aan het succes van je wervingsactiviteiten.

Stap 5: Behoud medewerkers voor het bedrijf

Laat het niet bij de positieve indruk uit de sollicitatieprocedure alleen. Werk ook op de werkvloer doorlopend aan het werkgeversimago. Benut interne communicatiekanalen en benadruk geboden voordelen voor werknemers. Deze hoeven overigens niet altijd financieel te zijn. Een arbeidsovereenkomst kan ook een passage over een goede balans tussen werk en privéleven met een optie tot thuiswerken bevatten. Ondervraag je bestaande werknemers: wat vinden zij leuk aan hun baan en werkplek? Wat kan er beter? d95615a17dca185b24a9d61b1208c27899aa73f23513c1a6.png

Hoe versterk je je employer brand?

Administratief medewerker of schoonmaker, tevreden werknemers zijn productieve werknemers. Met deze maatregelen versterk je je employer brand.

  • Transparante communicatie
  • Meer verantwoordelijkheden geven
  • Open bedrijfscultuur
  • Personeelsbeloningen
  • Mogelijkheden voor verdere ontwikkeling en vooruitgang
  • Flexibele werktijden
  • Teambuilding
  • Fitnessgelegenheid
  • Gratis eten en drinken zoals fruit of koffie
Geschreven door
Michiel van der Avoird
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Social Media Recruitment: voor- en nadelen

In hoeverre is social media recruitment echt de moeite waard? Bekijk de voordelen en de nadelen om je wervingsstrategie verder te verfijnen.

Wat is Social Media Recruitment?

Social media recruitment is het werven van nieuwe medewerkers via sociale media. Veel bedrijven en organisaties storten zich hier volledig op.

Kleur, Vorm en Taal: hoe je Psychologie gebruikt in Vacaturemarketing

Een vacaturetekst bestaat uit meer dan woorden. Met de juiste kleur, opmaak en taal verleid je mensen om te reageren.

Hoe je Latent Werkzoekenden triggert

Latent werkzoekenden vormen een enorme talentenpool. Maar hoe trigger je iemand die al een baan heeft om te solliciteren?

Cialdini's Beïnvloedingsprincipes gebruiken in Recruitment

Wil je dat een kandidaat ja zegt tegen je? Dan loont het om je te verdiepen in de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini.

Zo verhoog je Conversie op je Vacatures

Ga van vacature naar sollicitatie door je vacatureteksten goed te bestuderen en optimaliseren. Meer conversie, meer sollicitaties, meer kandidaten.
 
check