Recruitment: wat is het en hoe gebruik je het?

Recruitment: wat is het en hoe gebruik je het?
Met recruitment wordt het vinden, werven, selecteren en aannemen van geschikte kandidaten bedoeld. Recruiters helpen je vacatures te vullen.

De term recruitment hebben we uit het Engels overgenomen. In het Nederlands spreken we ook wel van werving- en selectie, de termen worden door elkaar gebruikt. Of je nu een extern bedrijf inhuurt voor de recruitment of het in-house oplost, het doel is altijd hetzelfde: stoeltjes vullen. Jij hebt een gat, de recruiter vult hem op. In dit artikel gaan we dieper in op alle ins en outs van recruitment.

Verschillende soorten recruiters

Hoewel het doel van iedere recruiter hetzelfde is, werkt niet iedere recruiter op dezelfde manier. Er zijn verschillende vormen van recruitment. Laten we er eens een paar afgaan.

1. Corporate recruiter

Een corporate recruiter is een interne recruiter; hij werkt dus op de HR-afdeling van het bedrijf zelf. Zo’n recruiter is van begin tot eind betrokken bij het wervingsproces. Daarnaast denkt hij of zij mee over hoe het wervingsproces kan worden verbeterd. Een corporate recruiter speelt dus ook een grote rol in Employer Branding: het verbeteren van het werkgeversimago van het bedrijf.

2. Recruitment manager

Grote bedrijven hebben vaak een eigen recruitmentteam, met aan het hoofd een recruitment manager. Hij of zij stuurt het team aan en zorgt dat het hele wervings- en selectieproces op orde is. Een recruitment manager kan ook werkzaam zijn op een recruitmentbureau. Zo’n bureau wordt ingehuurd door andere bedrijven om vacatures op te vullen.

3. Recruitmentmarketeer

Een recruitmentmarketeer houdt zich niet bezig met het invullen van specifieke vacatures. In plaats daarvan is hij bezig het bedrijf en de vacatures zo ‘sexy’ mogelijk te maken voor potentiële werknemers. Dat doet hij bijvoorbeeld door boeiende (online) content over het bedrijf te maken en te verspreiden. De hoop is hiermee zoveel mogelijk talent in aanraking te laten komen met het bedrijf.

4. Intercedent

Intercedenten en recruiters lijken op elkaar, maar er zijn verschillen. Zo is een recruiter op zoek naar de juiste kandidaat voor de functie, terwijl een intercedent meer als een soort bemiddelaar fungeert. Hij of zij helpt zowel werkzoekenden als bedrijven de juiste match te vinden. Zij zijn beiden ‘klant’ van de intercedent. Intercedenten vind je bij een uitzendbureau.

Wat zijn de taken van een recruiter?

De taken van een recruiter verschillen per bedrijf en wat voor soort recruiter je bent. Maar grofweg is het takenpakket van een recruiter als volgt in te delen.

1. Meeschrijven aan de vacature

Zodra er een vacature vrijkomt, wordt de recruiter bij het proces betrokken. Hij of zij schrijft mee aan de tekst. Denk aan het vaststellen van gewenste functie-eisen en het maken van een functieomschrijving. De recruiter moet weten hoe de ideale kandidaat voor deze functie eruitziet en waar hij gevonden kan worden.

2. Verspreiden van de vacature

De recruiter weet waar deze vacature het best geplaatst kan worden. Hij of zij zet alle nuttige kanalen in om de vacature bij de juiste kandidaat terecht te laten komen. Dat kan ook het raadplegen van zijn netwerk betekenen.

3. Actief zoeken naar geschikte kandidaten

Binnen de recruitment zijn er verschillende specialisaties, zoals sourcing. Sourcers zoeken actief naar geschikte kandidaten, buiten de online vacatures om. Zij benaderen mensen in hun netwerk of zoeken bijvoorbeeld via LinkedIn naar de gouden match.

4. Kandidaten selecteren

Als er genoeg reacties binnen zijn, maakt de recruiter een selectie met geschikte kandidaten.

5. Eerste gesprekken voeren

Het is gebruikelijk dat een recruiter de eerste gesprekken voert. Zo blijven er alleen kandidaten over die écht een goede kans maken op de functie. Deze worden voorgesteld aan het bedrijf voor een tweede en eventueel derde gesprek.

6. Kandidaten koppelen

Een recruiter is verantwoordelijk voor het hele wervings- en selectieproces. Hij regelt het opstellen en ondertekenen van het contract en de onboarding. Pas als de kandidaat definitief is aangenomen, ben je als recruiter klaar met je werk.

Wat is het verschil met recruitmentmarketing?

We stipten het verschil tussen recruitment en recruitmentmarketing al even kort aan. Recruitmentmarketing is niet hetzelfde als reguliere recruitment. Recruitmentmarketeers richten zich niet op één specifieke vacature, maar zijn het hele jaar bezig het bedrijf en de vacatures te promoten. Het idee is dat je het talent jouw kant op laat komen, in plaats van zelf op zoek gaan naar talent.
Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Social Media Recruitment: voor- en nadelen

In hoeverre is social media recruitment echt de moeite waard? Bekijk de voordelen en de nadelen om je wervingsstrategie verder te verfijnen.

Wat is Social Media Recruitment?

Social media recruitment is het werven van nieuwe medewerkers via sociale media. Veel bedrijven en organisaties storten zich hier volledig op.

Kleur, Vorm en Taal: hoe je Psychologie gebruikt in Vacaturemarketing

Een vacaturetekst bestaat uit meer dan woorden. Met de juiste kleur, opmaak en taal verleid je mensen om te reageren.

Hoe je Latent Werkzoekenden triggert

Latent werkzoekenden vormen een enorme talentenpool. Maar hoe trigger je iemand die al een baan heeft om te solliciteren?

Cialdini's Beïnvloedingsprincipes gebruiken in Recruitment

Wil je dat een kandidaat ja zegt tegen je? Dan loont het om je te verdiepen in de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini.

Zo verhoog je Conversie op je Vacatures

Ga van vacature naar sollicitatie door je vacatureteksten goed te bestuderen en optimaliseren. Meer conversie, meer sollicitaties, meer kandidaten.
 
check