Referral Recruitment | Betekenis, doel & voordelen (2025)

Referral Recruitment | Betekenis, doel & voordelen (2025)

Wat is referral recruitment? Welke voordelen brengt deze manier van acquisitie plegen met zich mee voor werkgevers en werknemers?

Personeel werven is geen eenvoudige klus. Een functieprofiel opstellen, vacature plaatsen, cv's lezen, sollicitatiegesprekken organiseren en het kaf van het koren scheiden: het vraagt allemaal veel tijd en energie. Welke voordelen brengt werving via werknemersverwijzingen (Engelse vertaling: employee referral recruitment) met zich mee? Hier vind je de antwoorden.

Wat is referral recruitment?

Bij recruitment via referrals kunnen medewerkers van een bedrijf potentiële kandidaten aanbevelen om een interne vacature in te vullen. Werving op basis van doorverwijzingen wordt vooral gebruikt om professionals voor moeilijk vervulbare functies te vinden. Een recruitmentcampagne moet gestructureerd zijn en zorgvuldig worden gepland, maar hoeft niet grootschalig en duur te zijn (zoals bij multinationals het geval is). Het hoeft alleen maar werknemers aan te moedigen en te betrekken.

Werving via mond tot mondreclame is uiteraard slechts één van vele manieren om nieuwe werknemers te vinden. Waar het ene bedrijf vasthoudt aan traditionele gebruiken (denk aan het klassieke getuigschrift), hecht het andere aan geavanceerde recruitmenttools en -systemen. Referral marketing is met name waardevol voor werkgevers die streven naar meer verbondenheid. Werknemers die met aanbevelingen komen, hebben meer inspraak in wie hun nieuwe collega's worden en voelen zich meer betrokken.

Hoe effectief is werving via aanbevelingen?

Deze methode is een van de meest efficiënte, rendabele en succesvolle manieren voor het vinden van nieuwe medewerkers. Het kan zowel bedrijfsresultaten verbeteren als het werknemersbehoud en de diversiteit binnen een organisatie positief beïnvloeden. HR-managers hoeven veel minder tools in te zetten. Interne doorverwijzingen zijn beter voor recruiter en kandidaat.

Statistieken
(Bron: Jobvite.com)

  • 46% van alle referrals blijft langer dan een jaar in dienst.
  • Voor de functie van verkoper resulteert deze manier van werven in de meeste nieuwe medewerkers.
  • 67% van de werkgevers en HRM-managers zegt dat het wervingsproces korter is (time to hire).
  • 51% zegt dat werving via aanbevelingen minder duur is.

Wat zijn de voordelen van referral recruitment?

1. Betere kandidaten
Je werknemers kennen je bedrijf als geen ander. Zij kunnen goed inschatten of een kandidaat over de juiste kwaliteiten beschikt. Tegelijkertijd zullen vaste medewerkers hun eigen reputatie niet op het spel willen zetten. De kans dat zij matige of ongeschikte kandidaten aanbevelen is daarom erg klein. Je eindigt met een uitstekende kandidatenpoule en alleen de beste professionals komen langs voor een kennismakingsgesprek.

2. Retentie van werknemers
Uit onderzoek blijkt dat werknemers die via een referral programma zijn aangenomen, gemiddeld langer in dienst blijven. Dit komt mede door de kwaliteit: de kandidaten die worden aangedragen passen beter in het functieprofiel en de rol. Door de transparante manier van aanwerven blijven ook bestaande medewerkers langer in dienst. Zij voelen meer verbondenheid met hun werkgever omdat ze daadwerkelijk iets bijdragen (lees: nieuwe collega's).

3. Sneller werven tegen lagere kosten
Pleeg je acquisitie via je werknemers? Dan leg je een deel van het werk in hun schoot en win je tijd. Je hoeft geen dure externe bureaus in te schakelen, recruitmentkosten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Zelfs als je een wervingsbonus of vakantiedagen in het verschiet legt, ben je goedkoper uit.

4. Een sterker employer brand
Iedere werknemer wil voor een fijne baas werken. Besteed daarom aandacht aan je imago en reputatie als werkgever (employer branding). Creëer meer betrokkenheid en geef je personeel de kans om mee te denken over de toekomst van je bedrijf. Leg een extra bonus in het verschiet en laat je medewerkers nieuwe collega's aandragen.

Dit zijn slechts enkele van de vele voordelen van deze recruitmenttechniek. Werkgevers slaan de plank mis als ze er geen gebruik van maken.

Geschreven door
Michiel van der Avoird
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Vacaturevideo’s maken: 7 Stappen en Tips

Vacaturevideo’s schieten als paddenstoelen uit de grond. Wil jij ook vacaturevideo’s maken? Strik je ideale kandidaten met deze zeven stappen én ...

AI-gegenereerde Vacatureteksten: Vloek of Zegen?

Gebruik maken van AI-gegenereerde vacatureteksten klinkt als gemak, maar is de inhoud wel oké? En bespaar je echt tijd als een AI‑tool het werk doe...

Vacatures optimaliseren voor Voice Search

Je wilt dat kandidaten je vacatures goed vinden als ze voice search gebruiken. Wat je doet? Je zet in op SEO-optimalisatie van je website.

Voice Search bij het zoeken naar Vacatures: de nieuwe Trend?

Steeds meer mensen gebruiken voice search om vacatures te vinden. Hoe kun jij hierop inspelen als werkgever? Leer over voice search en check de tips.

AI-tools in Recruitment Marketing: Kansen en Valkuilen

Gebruik jij al AI-tools voor je recruitment marketing? Wees je bewust van de kansen en valkuilen die het gebruik van deze tools met zich meebrengen.

5 Vormen van Contentmarketing in Recruitment

Welke vormen van contentmarketing zet je in om geschikte kandidaten aan te trekken? Hier staan er vijf. Bekijk ook inspirerende tips voor de inhoud.