Je motivatiebrief moet het bedrijf laten zien wie jij bent. Uit alles moet blijken dat jij en het bedrijf bij elkaar passen. Je ontkomt er dus niet aan om je motivatiebrief een persoonlijke touch te geven. Maar hoe doe je dat zonder onprofessioneel te worden?
Met deze 8 tips sla je de juiste toon voor je motivatiebrief aan.
1. Wees jezelf
We bedoelen vooral: doe jezelf in je motivatiebrief niet anders voor dan je bent. Als je een brief schrijft in een toon die helemaal niet bij je past, valt dat waarschijnlijk op tijdens je sollicitatiegesprek. Het bedrijf verwacht een stijve hark, terwijl je een vrolijke Frans bent.
Gebruik geen woorden die je in het dagelijks leven nooit zou gebruiken. Natuurlijk moet je je beste beentje voorzetten in je motivatiebrief, maar overdrijf het niet. De brief is juist een kans om iets van jezelf te laten zien. Andere mensen zijn er namelijk al genoeg.
2. Loop eerst leeg
Vind je het moeilijk om iets van jezelf te laten zien in de brief? Probeer dan zo min mogelijk na te denken tijdens het schrijven. Geef jezelf toestemming om alles op papier te zetten, hoe ‘raar’ je het misschien ook vindt. Door jezelf geen regels op te leggen, krijgt je creativiteit (en je persoonlijkheid!) de ruimte.
Gebruik bijvoorbeeld zelfspot, wat humor, een originele openingszin, gekke metafoor. Alles mag. Je kunt je motivatiebrief na afloop aanpassen als sommige zinnen toch wat ongepast of onprofessioneel zijn. Je hebt in ieder geval een toon gevonden waar jouw persoonlijkheid in zit.
3. Bekijk de vacaturetekst
Hoe vrij je mag zijn in de toon die je aanslaat, kun je vaak al opmaken uit de vacaturetekst. Zo ging in 2017 een Vlaamse vacature viraal met deze kop:
“De Vloer zoekt iemand om dagelijks ‘Ik doe hier godverdomme alles’ te mompelen.”
Op zo’n vacature kun je gerust een motivatiebrief sturen met een grapje erin. Sterker nog: daarmee laat je zien dat je naadloos bij De Vloer past.
Lees altijd de vacaturetekst goed door en kijk welke toon het bedrijf zelf aanhoudt. Die kun je als leidraad nemen voor je motivatiebrief.
4. Houd rekening met de bedrijfssector
Ook de bedrijfssector speelt een rol in de toon die je het beste kunt aanslaan. Dit is geen exacte wetenschap, maar grofweg geldt het volgende:
Traditionele sectoren = formele toon
Banken, verzekeraars en de advocatuur zijn in de regel conservatieve en traditionele sectoren. Daar staan zorgvuldigheid en betrouwbaarheid bovenaan. Dat moet je motivatiebrief dus ook uitstralen. In deze bedrijfstakken sla je een meer formele, professionele en serieuze toon aan.
Voorbeeld formele toon
“Naar aanleiding van ons gesprek op het congres voor letselschade advocaten, stuur ik u mijn motivatie toe. Ik zet mij al zeven jaar in voor cliënten die recht hebben op een schadevergoeding. Het bedienen van deze doelgroep geeft mij veel voldoening, een houding die ik ook terugzie bij de medewerkers van uw advocatenkantoor. Daar zou ik mij graag bij aansluiten.”
Letselschade advocaat
Neutrale sectoren = neutrale toon
Klantenservices, gezondheidszorg en retail zijn over het algemeen neutrale sectoren. Dat geeft je wat meer creatieve vrijheid in je motivatiebrief. Je kunt losser schrijven en meer vrolijke kanten van je persoonlijkheid laten zien. Houd het wel professioneel en helder.
Voorbeeld neutrale toon
“Met veel plezier reageer ik op de functie voor Verzorgde IG bij ziekenhuis De Regenboog. Na 11 jaar in de verpleging geniet ik nog steeds van het gevoel dat ik krijg als ik een patiënt goed geholpen heb. Ik geloof dat ik met mijn uitgebreide ervaring een waardevolle toevoeging aan jullie team ben”.
Progressieve sectoren = losse toon
Marketing, tech en design zijn meer progressieve sectoren die bekend staan om hun creativiteit. Daar wordt het waarschijnlijk veel meer gewaardeerd als je een vlotte, creatieve motivatiebrief schrijft, dan een formele.
Voorbeeld losse toon
“Werken bij een start-up die duurzame kleding maakt? Yes, please! Als kind tekende ik al schoolschriftjes vol met jurkjes en rokken. De keuze om te studeren voor fashion designer was snel gemaakt. Het is mijn droom om mijn talenten te gebruiken bij een bedrijf dat de wereld afscheid laat nemen van fast fashion.”
5. Onderzoek het bedrijf
Realiseer je dat binnen iedere sector uitzonderingen gelden. Het ene bedrijf is het andere niet. Onderzoek daarom altijd het bedrijf voordat je je motivatiebrief schrijft. Kijk op de bedrijfswebsite en hun socialemediakanalen. Je krijgt dan een aardig beeld van hun communicatiestijl. Dat helpt jou in bepalen hoe origineel, los en creatief je motivatiebrief mag zijn.
6. Wees assertief
Je motivatiebrief moet altijd een zelfverzekerde en assertieve toon hebben. Er moet uit blijken dat je weet waar je het over hebt en wat je kwaliteiten zijn. Het bedrijf is op zoek naar een goeie kandidaat, iemand die iets kan. Laat met de toon van je brief zien dat jij dat bent. Het liefst geef je pakkende voorbeelden via de STARR-methode.
Dus niet zo: ‘Volgens mij heb ik alle vaardigheden die jullie vragen. Ik ben goed in samenwerken en kan aardig goed overweg met moeilijke klanten.’
Maar zo: ‘Eén van mijn specialiteiten is mijn klantgerichte servicehouding. Tijdens een landelijke storing stonden de lijnen logischerwijs roodgloeiend. Ik heb iedereen te woord gestaan en ondanks de vervelende situatie alsnog een 8 weten te scoren op klantvriendelijkheid die dag.’
Zelfverzekerd is niet hetzelfde als arrogant. Vermijd dus superlatieven als ‘absoluut de beste’ of ‘jullie zijn gek als jullie me niet aannemen’.
7. Gebruik humor - maar pas op
Trek je op basis van je onderzoek de conclusie dat het bedrijf wel wat humor kan waarderen? Dan kun je een grappige toon aanslaan in je motivatiebrief, maar je moet er wel mee oppassen. Wat jij hilarisch vindt, kan een ander juist niet waarderen. Je loopt ook het risico dat de recruiter je onprofessioneel vindt, zeker als je iédere zin grappig probeert te maken.
Verplaats je altijd even in de schoenen van degene die deze brief leest. Hoe komt je taalgebruik over op iemand die jou niet kent? Kan je grapje verkeerd vallen? Dubbelzinnige grappen moet je altijd vermijden.
En voor de zekerheid: alle grappen die seksistisch, racistisch of anderszins grof zijn, horen niet in een motivatiebrief thuis.
Ga je voor humor in je motivatiebrief? Laat hem dan altijd even nalezen door iemand die je vertrouwt. Hoe valt de toon bij deze persoon?
8. Hoe voel je je tijdens het schrijven?
Merk je dat je tijdens het schrijven van je motivatiebrief het erg naar je zin hebt? Heb je weinig moeite om goede voorbeelden te bedenken? Sla je automatisch de juiste tone of voice aan? Dan heb je waarschijnlijk een goeie match gevonden. Let altijd op hoe je je voelt als je een motivatiebrief schrijft. Dat zegt heel veel over of je bij de bedrijfscultuur past.
Nu je de juiste toon gevonden hebt, kun je beginnen met schrijven. In deze gids over de motivatiebrief leer je hoe je een knaller van een brief schrijft. Succes!