Je Motivatiebrief sterker maken met Cijfers

Je Motivatiebrief sterker maken met Cijfers
Een motivatiebrief schrijven die recruiters overtuigt van jouw kunnen? Dat krijg je voor elkaar door gebruik te maken van cijfers.

In een motivatiebrief geef je altijd voorbeelden die je vaardigheden illustreren. In veel gevallen wordt zo’n voorbeeld sterker als je concrete cijfers noemt. Daarom gaan we je in dit artikel uitleggen hoe je cijfers en data gebruikt in je motivatiebrief.

Waarom data en cijfers in je motivatiebrief?

Waarom maken cijfers en data je motivatiebrief beter? Cijfers zijn objectief en feitelijk. Iemand die zegt een goeie verkoper te zijn, kan dat hard maken door te verwijzen naar zijn verkoopresultaten. Iemand die zegt snel te kunnen typen, kan dat bewijzen met het aantal aanslagen per minuut. Data en cijfers zijn dus een manier om te laten zien dat je echt kunt wat je beweert.

Kortom: concrete getallen in je motivatiebrief helpen je om betrouwbaarder over te komen en jezelf te onderscheiden van de rest.

Kies de juiste getallen

Hoe kies je de juiste getallen voor je motivatiebrief? Ga daarvoor in gedachten terug naar een moment waarop je een goeie prestatie leverde of een topresultaat neerzette. Waaraan was jouw resultaat af te meten? Werd je eerste in een wedstrijd of kreeg je hoge beoordelingen van klanten? Maak die prestaties zo concreet mogelijk met cijfers.

Het liefst vermijd je absolute getallen, want die zijn relatief. Honderd klanten per jaar is voor het ene bedrijf bijvoorbeeld heel veel en het andere heel weinig. Percentages zijn een objectievere weergave van de werkelijkheid.

  • Klanttevredenheid verhoogd met 15 procent.
  • Aantal conversies met 20 procent verhoogd.
  • Aantal websitebezoekers verdubbeld.
  • Aantal winkelbezoeken met een vijfde verhoogd.
  • 20 procent meer pallets verwerkt in het magazijn.
  • Inkoopkosten met 30 procent verlaagd.
  • Medewerkerstevredenheid verhoogd met 15 procent.
  • Cost per Hire met de helft verlaagd.
  • 40 procent meer producten verkocht t.o.v. vorig jaar.
  • Aantal klachten met 10 procent verlaagd.
  • Onderzoeksbudget van 20.000 euro gekregen.
  • Budget van 15.000 euro beheerd.
  • Leidinggegeven aan een team van 20 personen.

Hoe verwerk je data in je motivatiebrief?

Dan het belangrijkste: hoe gebruik je die getallen in een zin? We geven je een paar voorbeelden van hoe het wel en niet moet. We hebben de zinnen waar het om gaat dikgedrukt.

Zo moet het wel
"Ik zie mijzelf absoluut slagen in de rol van projectleider. Ik heb eerder leidinggegeven aan een team van 30 man. Binnen één jaar stond er een nieuwe vacaturesite live met 20 handige toepassingen, waaronder een directe sollicitatieoptie."

Zo moet het wel
"Als facilitair manager heb ik voor diverse stichtingen het inkoopbeleid voor kantoorartikelen grondig herzien. Voor twee stichtingen heb ik de kosten met respectievelijk 10 en 15 procent weten te drukken. Ook voor een portie onderhandelen draaide ik mijn hand niet om. In driekwart van de gevallen wist ik een korting van 5 tot 15 procent te bewerkstelligen."


Getallen zijn dus goed, maar let op dat je niet helemaal leegloopt. Je brief moet wel leesbaar blijven en de voorbeelden moeten echt iets toevoegen. En zoals we al zeiden: vermijd absolute getallen zoveel mogelijk.

Zo moet het niet
"De salesfunctie in het online team is mij op het lijf geschreven. Ik heb eerder gewerkt in een soortgelijke functie voor Bedrijf X. In 2020 lag het aantal conversies op 40 per maand, in 2021 op 50 per maand en in 2022 al op 60 per maand. Het aantal websitebezoekers steeg ook ieder jaar, met 30.000 in 2020, 45.000 in 2021 en maar liefst 60.000 in 2022."

Onleesbaar, nietwaar? Daarnaast is het heel moeilijk om de cijfers te interpreteren als ze op deze manier genoteerd worden.

Zo moet het niet
"Waarom ik zo geschikt ben voor deze functie? Ik heb ruime ervaring met community management. Iedere maand kregen we er zo'n 500 nieuwe abonnees op onze socialemediakanalen. Zij kochten wekelijks ongeveer 10 producten."

In plaats van 'ruime ervaring' kan beter het aantal jaar genoemd worden. Daarnaast zeggen die getallen niet zoveel. Je weet niet met hoeveel volgers het kanaal begon en of die stijging nou veel of weinig is. Hetzelfde geldt voor het aantal gekochte producten.

Niet ieder voorbeeld heeft cijfers nodig

Als laatste nog even dit: je motivatiebrief is geen werkpresentatie voor het bestuur. Je motivatiebrief is vooral bedoeld om te vertellen waarom je zo enthousiast wordt van dit bedrijf en de functie.

Voorbeelden met getallen zijn goed, maar ze hoeven lang niet altijd de overhand te krijgen. Een echte salestijger zal logischerwijs meer getallen noemen dan een stewardess, bijvoorbeeld. Denk vooral: als je een voorbeeld geeft over je prestaties, maak hem dan zo concreet mogelijk.

Meer lezen over het schrijven van motivatiebrieven? Lees dan onze gids over de motivatiebrief.

Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Storytelling gebruiken in je Motivatiebrief

Feiten zijn belangrijk, maar het menselijk brein is veel beter in verhalen onthouden. Maak daarom gebruik van storytelling in je motivatiebrief.

SWOT-analyse gebruiken voor je Motivatiebrief

Heb je moeite met het schrijven van een motivatiebrief? Een persoonlijke SWOT-analyse zet je op het juiste pad.

Persoonlijke Anekdotes in je Motivatiebrief verwerken

Geef je motivatiebrief een persoonlijk tintje door anekdotes erin te verwerken. Hoe ziet dat eruit?

Een goeie Onderwerpregel voor je Sollicitatiemail: 6 Tips

Veel sollicitaties worden per e-mail verstuurd. Hoe kies je de juiste onderwerpregel voor je sollicitatiemail?

Motivatiebrief voor een Parttimebaan: houd hier rekening mee

Je wil solliciteren op een parttime baan. Waar moet je rekening mee houden in je motivatiebrief?

Motivatiebrief zonder Werkervaring: 7 Tips

Je ziet een vacature voor je droombaan, maar je hebt een probleem: je hebt geen werkervaring. Wat moet je nu doen met je motivatiebrief?
 
check