In een motivatiebrief geef je altijd voorbeelden die je vaardigheden illustreren. In veel gevallen wordt zo’n voorbeeld sterker als je concrete cijfers noemt. Daarom gaan we je in dit artikel uitleggen hoe je cijfers en data gebruikt in je motivatiebrief.
Waarom maken cijfers en data je motivatiebrief beter? Cijfers zijn objectief en feitelijk. Iemand die zegt een goeie verkoper te zijn, kan dat hard maken door te verwijzen naar zijn verkoopresultaten. Iemand die zegt snel te kunnen typen, kan dat bewijzen met het aantal aanslagen per minuut. Data en cijfers zijn dus een manier om te laten zien dat je echt kunt wat je beweert.
Kortom: concrete getallen in je motivatiebrief helpen je om betrouwbaarder over te komen en jezelf te onderscheiden van de rest.
Hoe kies je de juiste getallen voor je motivatiebrief? Ga daarvoor in gedachten terug naar een moment waarop je een goeie prestatie leverde of een topresultaat neerzette. Waaraan was jouw resultaat af te meten? Werd je eerste in een wedstrijd of kreeg je hoge beoordelingen van klanten? Maak die prestaties zo concreet mogelijk met cijfers.
Het liefst vermijd je absolute getallen, want die zijn relatief. Honderd klanten per jaar is voor het ene bedrijf bijvoorbeeld heel veel en het andere heel weinig. Percentages zijn een objectievere weergave van de werkelijkheid.
Dan het belangrijkste: hoe gebruik je die getallen in een zin? We geven je een paar voorbeelden van hoe het wel en niet moet. We hebben de zinnen waar het om gaat dikgedrukt.
Getallen zijn dus goed, maar let op dat je niet helemaal leegloopt. Je brief moet wel leesbaar blijven en de voorbeelden moeten echt iets toevoegen. En zoals we al zeiden: vermijd absolute getallen zoveel mogelijk.
Onleesbaar, nietwaar? Daarnaast is het heel moeilijk om de cijfers te interpreteren als ze op deze manier genoteerd worden.
In plaats van 'ruime ervaring' kan beter het aantal jaar genoemd worden. Daarnaast zeggen die getallen niet zoveel. Je weet niet met hoeveel volgers het kanaal begon en of die stijging nou veel of weinig is. Hetzelfde geldt voor het aantal gekochte producten.
Als laatste nog even dit: je motivatiebrief is geen werkpresentatie voor het bestuur. Je motivatiebrief is vooral bedoeld om te vertellen waarom je zo enthousiast wordt van dit bedrijf en de functie.
Voorbeelden met getallen zijn goed, maar ze hoeven lang niet altijd de overhand te krijgen. Een echte salestijger zal logischerwijs meer getallen noemen dan een stewardess, bijvoorbeeld. Denk vooral: als je een voorbeeld geeft over je prestaties, maak hem dan zo concreet mogelijk.
Meer lezen over het schrijven van motivatiebrieven? Lees dan onze gids over de motivatiebrief.