- Sollicitatie: word ik jullie nieuwe conducteur?
- Vacature accountmanager: zijn wij de gouden match?
- Zoek niet verder! Ik word jullie nieuwe verpleegkundige in 't Maasland Ziekenhuis.
Je bent klaar met je cv maken en je hebt je motivatiebrief geschreven. Nu is het tijd om de documenten te versturen in je sollicitatiemail. Het eerste dat het bedrijf ziet, is de onderwerpregel. Hoe schrijf je een pakkende zin die geheid geopend gaat worden? We geven je 6 tips voor een goeie onderwerpregel voor je sollicitatiemail.
Je sollicitatiebrief is een goed voorbeeld van een zakelijke e-mail. Daar mogen natuurlijk geen spelfouten instaan. Dat geldt zeker voor je onderwerpregel, aangezien je die als eerste ziet. Staat daar een fout in, dan zal de recruiter met een extra kritische blik naar de rest van je sollicitatie kijken.
Vind je het moeilijk om een goeie onderwerpregel te bedenken voor je sollicitatiemail? Misschien hoef je er niet eens over na te denken. In de vacaturetekst staat soms duidelijk aangegeven wat er in de onderwerpregel moet staan.
Denk aan een zin als: 'Stuur je sollicitatie naar *e-mailadres* onder vermelding van "sollicitatie postbezorger".'
Lees de vacaturetekst dus altijd goed door voordat je je sollicitatie verstuurt.
Het versturen van een sollicitatiemail is niet het moment om extreem creatief te worden. Het moet vooral duidelijk zijn dat het hier om een sollicitatiemail gaat. Grote kans dat de recruiter zijn e-mailsysteem zo heeft ingesteld dat alle e-mails met "sollicitatie" in de kop direct in een mapje terechtkomen. Daar wil je niet buitenvallen.
Je wilt ook voorkomen dat je sollicitatie per ongeluk als een persbericht, reclame of een nieuwsbrief gezien wordt. Voor je 't weet belandt je e-mail in de prullenbak. Maak in de onderwerpregel van je sollicitatiemail dus altijd duidelijk dat het om een sollicitatie of openstaande vacature gaat.
Voor de volledigheid kun je het best ook de naam van de vacature benoemen. Mochten er meer sollicitaties bij hetzelfde bedrijf open staan, maak je het de recruiter een stuk eenvoudiger door specifiek te zijn. De recruiter kan dan alle binnenkomende sollicitaties gelijk op de juiste plekken opslaan.
Duidelijkheid gaat boven alles, maar dat betekent niet dat je jezelf niet kunt onderscheiden. Als je verwacht dat het een hele populaire vacature is, kun je best een beetje spelen met de onderwerpregel. Zo vergroot je de kans dat jouw sollicitatie beter blijft hangen.
Houd er rekening mee dat veel e-mailsystemen onderwerpregels afkorten. Daarnaast openen veel mensen hun e-mail op hun telefoon, waar het aantal tekens dat getoond wordt nog wat lager ligt. Zet de belangrijkste informatie dus aan het begin van de zin. Je wil niet dat dat wegvalt. Ga uit van maximaal 50 karakters voor je onderwerpregel.
Meer weten? Lees dan ook ons artikel met 8 tips voor een goeie sollicitatiemail.