20+ Communicatieve Vaardigheden (voor op je CV)
Communicatieve vaardigheden helpen je om aangenomen te worden, promotie te maken en succesvol te zijn gedurende je hele carrière.
In welke branche je ook werkt, effectieve interactie met een leidinggevende, collega, medewerker, klant of begeleider is cruciaal. De professional van nu moet communicatief vaardig zijn en weten hoe hij berichten en informatie moet overbrengen en ontvangen. Persoonlijk, per telefoon, via e-mail, op social media en in elke andere denkbare vorm van communicatie.
Wat zijn communicatieve vaardigheden?
Communicatievaardigheden zijn alle vermogens die interactie tussen mensen mogelijk maken. Ze hebben betrekking op het ontvangen, verwerken, overbrengen en verzenden van informatie, ideeën, meningen en standpunten. Niet vreemd dat deze zowel persoonlijke als professionele vaardigheden tot de belangrijkste soft skills gerekend worden.
Voorbeelden communicatievaardigheden
- Actief luisteren
- Begeleiden
- Bemiddelen
- Diplomatie
- Duidelijkheid
- Empathie
- Feedback
- Interculturele communicatie
- Leiderschap
- Lesgeven
- Mondelinge communicatie
- Non-verbale communicatie
- Onderhandelen
- Openheid van geest
- Presenteren
- Samenvatten
- Samenwerken
- Schriftelijke communicatie
- Spreken in het openbaar
- Telefoneren
- Vertrouwen
- Vriendelijkheid
Wat is metacommunicatie?
Psychologen definiëren metacommunicatie als de som van alle verbale en non-verbale communicatie. In brede zin kun je stellen dat metacommunicatie niet alleen betrekking heeft op woorden en directe communicatie, maar ook op hoe mensen jou waarnemen. Je zult niet het gevoel krijgen dat iemand blij is om je te zien, als hij of zij 'leuk om je te zien' zegt en tegelijkertijd met de ogen rolt.
Hoe communiceer je effectief op de werkvloer?
1. Geef je mening
Geef, met behoud van respect voor anderen, je onverbloemde mening. Draai niet om de hete brij heen, kom snel ter zake. Voorkom dat er onduidelijkheid blijft bestaan over je standpunt. Personen die je niet begrijpen, zullen je verhaal en argumenten uiteindelijk negeren.
2. Spreek duidelijke taal
Dit advies sluit aan op het eerste punt. Wees helder over de boodschap die je wilt overbrengen. Vermijd onduidelijke taal om verwarring bij anderen te voorkomen. Zorg voor een begrijpelijk verhaal, pas je woordgebruik desnoods aan aan dat van je publiek.
3. Blijf beleefd
Beleefdheid opent vele deuren. Het is de beste manier om vooruitgang te boeken in je sociale en professionele omgeving. Let dus altijd op je manieren, voor zover dat mogelijk is.
4. Spreek voor jezelf
Vertel je eigen verhaal. Spreek in de ik-vorm om te benadrukken dat het om jouw mening gaat, en niet om die van een ander. Laat ruimte voor je gesprekspartners zodat zij hun standpunten, gedachten en onzekerheden kunnen overbrengen.
5. Blijf positief
Waar je ook bent en wat je stemming of financiële situatie ook is, benadruk altijd de positieve kant van de zaak. Jouw goede intenties zullen doorklinken in je relaties met anderen en de sfeer op de werkvloer versterken.
6. Luister
Het vermogen om naar anderen te luisteren is een zeer belangrijke ‘zachte' vaardigheid. Een luisterend oor doet wonderen. Hovenier of timmerman, professionals voelen zich op waarde geschat als ze weten dat ze gehoord worden.
7. Toon empathie
Empathie resulteert in wederzijds begrip en is om die reden één van de meest waardevolle eigenschappen die een mens kan hebben. Probeer je dus in de situatie van een ander te verplaatsen.
8. Blijf boeien
Zorg voor een boeiende, interessante dialoog. Communiceer je mondeling? Wees je dan bewust van de toonhoogte van je stem. Intoneer anders om het gesprek levendig en luchtig te houden. Accentueer je woorden, voorkom een vervelende toon.
9. Gebruik beeldtaal
Gebruik foto's, video's, afbeeldingen en andere visuele elementen om jouw verbale boodschap versterken. Bijvoorbeeld wanneer je nieuwe plannen voorlegt aan het bestuur.
10. Bereid je voor
Denk na over de meest waarschijnlijke reactie(s) van je luisteraar, zonder ervanuit te gaan dat dat ook de werkelijke respons(en) gaat zijn. Bereid je voor op elk scenario.
11. Wees geduldig
Haast en eventuele frustraties doen jouw communicatieve vaardigheden geen goed. Geduld is een schone zaak, geef anderen de tijd. Vraag of iets extra uitleg behoeft, begin je verhaal desnoods opnieuw. Je gesprekspartners zullen het waarderen.