Werkzoekenden overtuigen dat dit bedrijf de allerbeste en -tofste werkgever is. Dat is wat je doet als recruitmentmarketeer.
Houd je je als recruitmentmarketeer nou bezig met recruitment of met marketing? Nou, allebei. Maar hoe precies? In dit artikel leggen we je alles uit over de functie van recruitmentmarketeer.
Taken van een recruitmentmarketeer
In een krappe arbeidsmarkt hebben werkzoekenden de banen voor het uitkiezen. En dan kiezen ze natuurlijk voor de leukste, gezelligste, beste en tofste werkgever. Als recruitmentmarketeer ben je verantwoordelijk voor het creëeren van een dergelijk imago. Dat noemen we met een chique woord ook wel
Employer Branding. In plaats van zelf kandidaten te werven (recruitment), maak je de werkplek zo aantrekkelijk dat er vanzelf mensen reageren.
1. Werkgeversimago oppoetsen
Het helpt natuurlijk als het bedrijf waar je voor werkt écht heel erg leuk is. Maar ook een ‘standaard kantoor’ moet je als recruitmentmarketeer sexy weten te maken. Je blaast het stof weg en poetst de boel een beetje op. Ieder bedrijf heeft sterke punten. Het is aan de recruitmentmarketeer om die te vertellen aan de rest van de wereld. En wel op zo’n manier dat ze blijven plakken.
2. Sociale media inzetten
Sociale media kennen geen geheimen voor jou. Je weet waar je doelgroep zich bevindt en wat voor content hen aanspreekt. Je slingert aansprekende berichten, video’s en afbeeldingen het web op. Ook de advertentiemogelijkheden van sociale media weet je effectief te gebruiken om kandidaten te vinden.
3. Werkenbij-site verbeteren
De werkenbij-site kan in veel gevallen wel een likje verf gebruiken. Het moet een plek zijn waar mensen enthousiast worden van het idee om daar te komen werken. Een recruitmentmarketeer zorgt bijvoorbeeld voor (video)verhalen van medewerkers, waarin zij vertellen hoe leuk het is om onderdeel te zijn van dit bedrijf.
4. Vacatureteksten schrijven en verbeteren
Een baan kan superleuk zijn, maar op papier totaal niet aanspreken. Recruitmentmarketeers brengen hier verandering in. Zij verbeteren de
vacatureteksten of schrijven ze volledig zelf.
5. Marketingcampagnes draaien
De wereld kennis laten maken met het bedrijf gebeurt via marketingcampagnes. De recruitmentmarketeer kan diverse (online) kanalen inzetten om de doelgroep te bereiken.
Werkzoeken.nl is hier natuurlijk 1 van.
6. Targets en KPI’s monitoren en halen
De effectiviteit van marketingcampagnes moet uiteraard worden gemonitord. Voorafgaand worden KPI’s (concrete resultaten) bepaald. De recruitmentmarketeer stuurt zo nodig bij en analyseert de resultaten. Op basis daarvan voert hij verbeteringen door voor de volgende campagne.
Hoe word je recruitmentmarketeer?
Een mbo-, hbo-, of wo-opleiding tot recruitment marketeer bestaat niet. Als je dit beroep wil uitoefenen, zul je een reguliere marketing- of communicatieopleiding moeten volgen. De exacte vereisten verschillen per bedrijf. Sommige bedrijven vragen om minimaal mbo-niveau, andere eisen hbo-niveau of hoger. Hetzelfde geldt voor de vereiste jaren werkervaring.
Benodigde vaardigheden en competenties
Omdat een specifieke opleiding voor dit beroep niet bestaat, is het veel belangrijker dat je de juiste vaardigheden en competenties bezit. We gaan ze eens af.
1. Kennis van online marketingtools
De termen SEA, utm-code, conversie en meetpixel roepen bij jou geen vragen op. Je bent op de hoogte van de nieuwste marketingtools en hoe je deze moet inzetten. Je voelt je als een vis in het water als je je campagnes mag uitrollen.
2. Creativiteit
Een marketingcampagne bedenken vergt de nodige creativiteit. Je moet weten hoe je de doelgroep aanspreekt en de boodschap goed verpakt. Je kunt zo nodig ludieke acties bedenken en een scherpe twist meegeven aan je content.
3. Vlotte pen
Als recruitmentmarketeer ben je veel aan het schrijven. Of dat nu verhalen voor de werkenbij-site zijn of vacatureteksten. Je beheerst het Nederlands (en Engels) perfect en er schuilt schrijverstalent in jou. Mensen moeten door jouw content getriggerd worden om bij dit bedrijf te solliciteren.
4. Doelgericht
Het doel van jouw werk is natuurlijk zoveel mogelijk geschikte mensen bekend te maken met jouw bedrijf. Daarom is het zo belangrijk om de resultaten van je campagnes te monitoren. Je geniet ervan om targets te halen en houd je ogen gericht op het doel.
5. Communicatieve vaardigheden
Als recruitmentmarketeer werk je nauw samen met de HR-afdeling en recruiters. Je bent vaak in overleg en veel aan het samenwerken. Je moet dus beschikken over sterke communicatieve vaardigheden. Daarnaast zijn jouw marketingcampagnes ook een vorm van communicatie. Je bent immers boodschappen aan het overdragen.
Waar werkt een recruitment marketeer?
Je kunt als recruitmentmarketeer op verschillende plekken aan de slag. Er bestaan speciale recruitmentmarketingbureaus, die hun diensten aanbieden aan bedrijven. Je werkt dan samen in een team met andere recruitmentmarketeers. Dat is lekker divers, want je zult iedere keer voor andere bedrijven een opdracht moeten uitvoeren.
Kleine organisaties hebben doorgaans geen eigen recruitmentmarketeers. Als je bij een HR-afdeling aan slag wil als recruitmentmarketeer, kom je al snel bij grotere organisaties terecht. Je werkt dan veel samen met andere HR-medewerkers.
Als laatste kun je ook als zzp’er aan de slag. Je probeert dan zoveel mogelijk bedrijven aan te trekken om de recruitmentmarketing voor te doen.
Recruitment Marketing versus Talent Hacking
Recruitmentmarketeers kunnen ook aan de slag als talent hacker. Talent hacking is het continu verbeteren van het recruitmentproces door middel van
hacks. Dat zijn kleine mini-campagnes om vacatures en het bedrijf onder de aandacht te brengen. Wil je daar meer over weten? Lees dan ons artikel over talent hacking.