Wat doet een Talent Hacker?

Wat doet een Talent Hacker?
Ooit gehoord van een talent hacker? Nee? Dan gaan we je uitleggen wat talent hacking precies is en hoe je dat kunt gebruiken.

Talent hacking is een vorm van recruitmentmarketing. Maar in plaats van een uitgebreide marketingcampagne op te starten, pas je kleine foefjes toe om sneller tot je doel te komen. Hoe dat precies werkt en waarom je dat zou toepassen gaan we je in dit artikel uitleggen.

Betekenis van talent hacking

De term ‘talent hacking’ werd in 2014 geïntroduceerd door designer en ondernemer Nick Marsh. Hij omschrijft talent hacking niet als een beroep, maar een methodologie, een manier van werken. Het doel van talent hacking is openstaande vacatures invullen. Maar om dit te bereiken, laat een talent hacker het standaard proces van recruitment(marketing) los. In plaats daarvan zet hij kleine trucjes - hacks - in om mensen aan het bedrijf te binden. Met behulp van data-analyse wordt bepaald welke hack het beste werkt.

Taken en verantwoordelijkheden van een talent hacker

Oké, dus talent hacking is een vorm van recruitment(marketing). Maar wat maakt een talent hacker dan anders? Hieronder beschrijven we de taken en verantwoordelijkheden die een talent hacker onderscheiden van een reguliere recruiter of recruitmentmarketeer.

1. Buiten de box denken

Recruitment kan zoveel meer zijn dan een vacature opstellen, uitzetten en wachten tot er reacties binnenkomen. Een talent hacker onderscheidt zich door buiten de box te kunnen denken. Hoe kun je snel en effectief geschikte kandidaten vinden en enthousiast maken voor je bedrijf?

Volgens Nick Marsh is traditionele recruitment te log en vastgeroest in protocollen. Daarom oppert hij in zijn artikel uit 2014 verschillende opties om het recruitmentproces helemaal om te gooien.

Zo vindt hij dat het tijd is om te stoppen met cv’s uitvragen. Want hoe goed voorspelt een cv nu echt een match? Laat de kandidaten in plaats daarvan chatten met je werknemers. Zij weten wat iemand moet kunnen en wat voor persoon in het team past. En waarom zou je een sollicitatiegesprek voeren als je ook iemand een dag (betaald) kan laten meewerken aan een echt project? Zegt dat niet veel meer dan een paar uur praten?

2. Kleine campagnes opzetten

Zoals we al zeiden laat een talent hacker het reguliere recruitmentproces los. De nadruk ligt op het toepassen van kleine hacks. Dat kan een aanpassing op de werkenbij-site zijn, een advertentiecampagne starten op sociale media, als het maar snel en eenvoudig kan.

Het volledige wervings- en selectieproces knip je als het ware in kleine stukjes. En die kleine stukjes zijn het liefst creatief en innovatief.

3. Data analyseren

Misschien wel het belangrijkste binnen talent hacking is het analyseren van data. Alles dat je doet, is te meten. Die informatie gebruik je in je voordeel.

Je zoekt bijvoorbeeld uit welke mini-campagnes het meeste effect hadden. En wat was dat precies voor effect? Je kunt uitzoeken dat bron A 10 kandidaten opleverde, waarvan er twee zijn aangenomen. Maar Nick Marsh gaat in zijn artikel nog verder. Je kunt ook deze vraag stellen: “Welke bron leverde de meeste vrouwelijke kandidaten op die een derde gesprek hebben gekregen?”

Door zoveel mogelijk details uit te zoeken, kun je het wervings- en selectieproces continue aanscherpen. Je krijgt niet alleen antwoord op de vragen die je had, maar ook op vragen waarvan je niet wist dat je ze had.

4. Projecten opschalen

Als je erachter bent welke mini-campagnes en kanalen het beste resultaat hadden, is het een kwestie van opschalen. Je bent dus constant aan het uitzoeken hoeveel effect iets had en je past je vervolgstappen daarop aan.

Hoe word je een talent hacker?

Omdat talent hacking geen beroep maar een methodologie is, kan iedereen talent hacking toepassen. Talent hacker-fan Willem Wijnans vertelde in een interview dat het met name voor techbedrijven een interessante methode is. In die branche is het heel moeilijk om geschikt talent te vinden. De pool met mensen is nu eenmaal klein.

Volgens Wijnans is iedereen die afwijkt van het gebruikelijke recruitmentpad een talent hacker. Denk aan consultants die bedrijven adviseren de developers hun eigen collega’s te laten zoeken, omdat zij meer kennis van het vak hebben dan een externe recruiter.

Er zijn ook bureaus en bedrijven die zich specialiseren in talent hacking. Wie daar werkt, heeft het beroep van ‘talent hacker’. Je hebt in de meeste gevallen zeker twee jaar ervaring als recruitmentmarketeer nodig om aangenomen te worden. Daarna krijg je in-house opleidingen en trainingen om een specifieke methode aangeleerd te krijgen.

Benodigde vaardigheden en competenties

De onderstaande vaardigheden en competenties zullen je niet verbazen als je het takenpakket van een talent hacker hebt gelezen. Maar we gaan ze toch even af.

1. Beslissingen durven maken

Kleine campagnes starten betekent veel en snel schakelen. Daar moet je beslissingen voor durven nemen, ook als je nog niet alle data hebt. Het doel is juist zoveel mogelijk data verzamelen. Je moet niet bang zijn om te falen, want daar leer je van. Een goeie talent hacker is zelfverzekerd en durft nieuwe dingen te proberen.

2. Creativiteit

Het standaard riedeltje afdraaien om vacatures op de kaart te zetten is niks voor een talent hacker. Hij wil juist out of the box denken. Gekke ideeën realiseren. Creativiteit is dan ook onmisbaar als je steeds verschillende hacks moet bedenken.

3. Analytisch denkvermogen

Dat je analytisch denkvermogen moet hebben, spreekt voor zich. Je moet vrijwel dagelijks data analyseren en conclusies trekken.

4. Scherpe pen

Je voert als talent hacker vrijwel iedere taak zelf uit. Daarom is talent hacking ook zo snel, je hoeft niet op de rest van het recruitmentteam te wachten. Dat betekent ook dat je veel marketingteksten en andere uitingen zelf maakt. Foutloos kunnen schrijven en een scherpe pen hebben is essentieel.

5. Innovatief

Een talent hacker houdt van technologie. Omdat talent hacking met name in de IT-wereld gebruikt wordt, moet je je thuis voelen in die wereld. Je weet waar deze mensen zich online bevinden en hoe je ze aanspreekt. Je bent op de hoogte van alle app-ontwikkelingen die je kunnen helpen met talent hacking.

Waarom zou je aan talent hacking doen?

Dan rest ons alleen nog de vraag: waarom zou je aan talent hacking doen? Waarom is dat volgens sommige beter dan reguliere recruitment? Laten we de verschillende visies eens afgaan.

1. Meer ruimte voor creativiteit

Matt Buckland - een talent acquisition manager - schreef in een artikel dat het werving- en selectieproces aan dogma’s onderhevig is. Daarmee bedoelt hij dat de zoektocht altijd op dezelfde manier moet verlopen. Je schrijft een vacature, zet hem uit in de gebruikelijke kanalen en dan is het wachten tot iemand onder de indruk raakt en reageert. Buckland zegt hierover: “Er is geen feedback, geen leermoment, geen ruimte voor creativiteit. En het ergste van alles: er is geen mogelijkheid om de kandidaten te imponeren.”

Talent hacking is erop gericht om alle ideeën over ‘hoe het moet’ los te laten. Zo’n houding laat de creativiteit vloeien en biedt meer kansen om kandidaten enthousiast te maken over je bedrijf.

2. Goedkoper dan reguliere recruitment

Buckland noemt in zijn artikel een goed voorbeeld van hoe talent hacking goedkoper kan zijn dan reguliere recruitment. Het advertentiebureau FP7 McCANN in Dubai bedacht in 2013 The Poaching Phone. Ze zochten nieuwe collega’s en hun oog was gevallen op mensen die werkzaam waren bij uitmuntende advertentiebureaus. Ze stuurden hen een gepersonaliseerd boek met een telefoon erin verstopt. Op de telefoon was maar één nummer opgeslagen: dat van FP7 McCANN. En jawel, ze hapten toe.

De kosten van deze creatieve recruitment? Zo’n 1600 dollar. Een recruiter inhuren was veel duurder geweest, waarschijnlijk zo’n 300.000 dollar. Recruiters krijgen immers een plaatsingsfee (vaak een percentage van het salaris van de persoon die geplaatst wordt).

Omdat je met talent hacking geen externe recruiters hoeft in te huren of grote marketingcampagnes opstart, ben je per definitie goedkoper uit.

3. Ideaal voor start-ups

Start-ups willen vaak doorgroeien, maar hebben moeite om nieuw personeel aan te trekken. Deels omdat recruitment zo prijzig is, deels omdat nog niet veel mensen van hun bedrijf hebben gehoord. Ze hebben nog niet lang de tijd gehad om te werken aan hun Employer Branding. Omdat talent hacking weinig tijd en geld kost, is het de ideale manier voor start-ups om aan werving- en selectie te doen. Iedereen kan met een paar kleine trucjes proberen iets groots voor elkaar te krijgen.

4. Grotere kans op een match

Volgens de aanhangers van talent hacking is de kans op een match met deze methode groter. Vooral in de IT-wereld is werken met externe recruiters niet altijd gewenst. Zij weten lang niet altijd waar een goeie developer bijvoorbeeld aan moet voldoen. Daarnaast barst de IT-wereld van het vakjargon en de ontwikkelingen gaan razendsnel. Je moet wel van hele goede huize komen wil je je als recruiter daarin thuisvoelen.

Ten tweede speelt data-analyse een hele grote rol in talent hacking. Omdat er constant wordt gekeken wat voor hacks het beste werken, wordt het wervingsproces steeds verder bijgeschaafd. Dit levert uiteindelijk betere resultaten op dan star vasthouden aan protocollen.
Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Personeel Gezocht! | Top 50 kansberoepen

Welke banen hebben de toekomst? Bij welke bedrijven wordt het hardst naar personeel gezocht? Bekijk de top 50 kansberoepen op Werkzoeken.nl.
Michiel van der Avoird 14 sep 2020

Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) | Voorbeeld & tips

Wat is een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) en hoe gebruik je het in je professionele en privéleven?
Michiel van der Avoird 31 mei 2020

Carrièreswitch: maar wat wil ik?

Klaar om een carrièreswitch te maken? Ontdek tips om uitdagend werk te vinden. Zet jouw ervaring in voor een beroep dat je helemaal ligt.
Michiel van der Avoird 9 apr 2020

Analytisch Vermogen: betekenis, belang & voorbeelden

Wat is analytisch vermogen precies? Waarom hechten werkgevers er zo'n groot belang aan? Hoe vermeld je het in je cv en sollicitatiebrief?
Michiel van der Avoird 21 jan 2021

20+ Communicatieve Vaardigheden (voor op je CV)

Communicatieve vaardigheden helpen je om aangenomen te worden, promotie te maken en succesvol te zijn gedurende je hele carrière.
Roeliene Bos 10 sep 2020

Een persoonlijke SWOT-analyse maken doe je zo!

Met een persoonlijke SWOT-analyse bepaal je je positie op de arbeidsmarkt. In dit blog leggen we uit hoe je dit model toepast.
Michiel van der Avoird 26 sep 2020
 
check