Wat doet een HR Business Partner?

Wat doet een HR Business Partner?
Een HR business partner stelt HR-oplossingen voor die bijdragen aan het succes van het bedrijf. Ontdek meer en bepaal of deze werkkracht nodig is.

Wat is een HR business partner?

Een HR business partner (HBP) is het strategische brein op een HR-afdeling. Hij of zij bedenkt en ontwikkelt HR-beleid en is ook verantwoordelijk voor het invoeren van dit beleid.

Hoe belangrijk is HR-beleid voor je organisatie?

Het HR-beleid moet de doelstellingen van je organisatie perfect ondersteunen. Zijn er verbeteringen nodig in de bedrijfscultuur of het personeelsmanagement? Je vraagt dan aan een HBP of die een (verbeter)strategie bedenkt en implementeert.

Taken van een HR business partner

De taken van een HR business partner verschillen vaak per organisatie. Breed gezien gaat het meestal om dit soort taken:

1. Overleg met het hoger management

De HBP denkt strategisch mee met de directie. Hij of zij geeft advies over de bedrijfsvoering en over de personeelszaken. Daarnaast stelt de HBP strategische oplossingen voor als er problemen op deze gebieden optreden.
Keurt de directie een voorstel van de HBP goed? De HBP zet dan de uitwerking van de oplossing in gang. Hiervoor zoekt hij of zij eerst contact met de eigen afdeling.

2. Overleg met de eigen afdeling

De HBP stuurt alle medewerkers op een HR-afdeling aan. Vooral de HR-manager staat in contact met de HBP. Hun samenwerking verloopt grofweg als volgt:
  1. De HR-manager brengt de HBP op de hoogte van eventuele knelpunten.
  2. De HBP bedenkt dan een oplossing.
  3. De HBP draagt de HR-manager op om de oplossing uit te werken.
  4. De HR-manager gaat aan de slag en rapporteert aan de HBP.
  5. De HBP monitort (tussentijdse) resultaten en rapporteert daarover bij het hoger management.

3. Aansturing eigen afdeling

De HBP stuurt in principe de hele HR-afdeling aan. De HR-medewerkers krijgen duidelijke instructies en advies over het beleid en de procedures (zoals werving- en selectieprocedures).

Daarnaast houdt een HBP zich bezig met:

  • Het bewaken van het budget van de HR-afdeling.
  • Het toetsen van beleid aan de wet- en regelgeving.
  • Het behandelen van klachten en conflicten die te maken hebben met HR.
  • Het organiseren van kennisevents (zoals workshops of presentaties) over HR-onderwerpen.
  • Het bouwen aan en het onderhouden van relaties met stakeholders.
Een HR business partner staat in principe op gelijk niveau met de directie. Het gaat dan ook altijd om een seniorfunctie.

Waarom heb je een HR business partner nodig?

Je hebt om twee belangrijke redenen een HR business partner nodig:
  1. HR-managers zijn vooral uitvoerend bezig. Die hebben meestal geen tijd om zich bezig te houden met beleidsontwikkeling. Een HR business partner heeft wél de kennis en de tijd om HR-beleid op te stellen. Hij of zij ontlast zo de HR-managers. Voor zelfs de gehele HR-afdeling wordt de koers duidelijker en dat maakt implementatie en uitvoering van beleid een stuk eenvoudiger.
  2. Een HR business partner is daarnaast een belangrijke schakel tussen allerlei partijen. Namelijk met leden uit het hoger management, de HR-managers, de HR-medewerkers én de stakeholders. Een HBP kent daarom ieders belangen in de organisatie. En dat maakt een HBP een sterke strategische bondgenoot in employer branding.

Welke doelen bereik je dus met een HR business partner?

  • HR-afdelingen krijgen helder en koersgericht advies over het te voeren beleid.
  • HR-processen worden zo beter afgestemd op de doelstellingen van de organisatie.
  • HR-processen lopen beter in de pas met trends op het gebied van personeelsmanagement.
  • Door al deze verbeteringen in HR-beleid, vermindert het personeelsverloop. Dit bespaart je organisatie veel kosten.

Welke vaardigheden horen bij een HR business partner?

Een HR business partner heeft vrij veel verantwoordelijkheden. Hij of zij is bij voorkeur dan ook:
  • Analytisch (om oorzaken en problemen helder te zien en de juiste verbanden te leggen)
  • Communicatief sterk (om heldere beslissingen te maken)
  • Data-gedreven (om op basis van betrouwbare data de juiste beslissingen te maken)
  • Oplossingsgericht (om goed werkende oplossingen te bedenken)
  • Omgevingsbewust (om goed aan te voelen wat andere partijen denken en hoe ze zich voelen)
  • Innovatief (door trends te volgen en door in kansen te denken)
  • Overtuigend (door de waarden van een plan helder te belichten bij alle betrokken partijen)
  • Daadkrachtig (door direct te organiseren wat nodig is)
  • Stressbestendig (om goed om te gaan met eventuele weerstand van andere partijen)

Welke opleiding(en) volgt een HR business partner?

Een HR business partner heeft meestal een wo- of hbo-diploma, bij voorkeur in HR of Bedrijfskunde. Een (extra) cursus of training op het gebied van communicatie en leiderschap is ook aan te raden. Heel belangrijk is ook dat een HBR op de hoogte is (en altijd blijft) van wettelijke arbeidsregels en wettelijke, sectorspecifieke regels. Hiervoor kunnen (ook) extra trainingen nodig zijn.
Geschreven door
Inge Stakenborg
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Wat doet een Douanedeclarant?

Een douanedeclarant zorgt ervoor dat goederen op transport mogen. Werk jij heel nauwkeurig en tijdsbewust? Verdiep je dan zeker in deze functie.

Wat doet een Elektromonteur?

Een elektromonteur werkt aan elektrotechnische installaties. Ben je nauwkeurig en werk je graag met je handen? Ontdek dit veelgevraagde beroep.

Wat doet een Douanemedewerker bij de Douane?

Speuren naar valse papieren en illegale goederen: klinkt dit spannend en uitdagend? Voor een douanemedewerker bij de douane is dit dagelijkse kost!

Wat doet een Douanemedewerker bij een logistiek Bedrijf?

Douanepapieren voor goederen invullen, checken en versturen: deze rol is op je lijf geschreven als je graag snel en nauwkeurig te werk gaat.

Wat doet een Douanemedewerker?

Een douanemedewerker kan bij verschillende bedrijven werkzaam zijn. Zie je dit beroep wel zitten? Met deze informatie start je goed.

Wat doet een Officemanager?

Geef jij graag leiding aan een stel kantoortijgers? Dan is de functie van officemanager echt iets voor jou. Dit moet je over de baan weten.
 
check