Creativiteit omvat meer dan kunnen zingen, tekenen of schilderen. Hoe dat zit? Ontdek meer over deze competentie en over hoe je het kunt ontwikkelen.
Wat is creativiteit?
Creativiteit houdt in dat je originele ideeën, oplossingen of methoden bedenkt. Afhankelijk van je beroep voer je jouw plannen ook zelf uit.
Waarom is creativiteit belangrijk op de werkvloer?
In een snel veranderende wereld is creativiteit voor veel bedrijven belangrijk. Met deze competentie kun je namelijk de volgende doelen bereiken:
- Je ontwerpt een product of een dienst die perfect aansluit op wat klanten willen.
- Je ontwerpt producten of diensten die nergens anders verkrijgbaar zijn.
- Je kunt originele oplossingen bedenken voor problemen, omdat je openstaat voor nieuwe of andere invalshoeken.
- Door creativiteit kan een bedrijf innoveren en concurreren. Het bedrijf kan zo zelfs boven de concurrentie uitstijgen. Voor jou, de werknemer, kan creativiteit helpen om vooruit te komen in je carrière. Goede ideeën worden gezien!
Wat heb je nodig om creativiteit te ontwikkelen?
Als je jouw creativiteit wilt ontwikkelen of verbeteren, dan heb je ook andere vaardigheden en competenties nodig. Dit zijn ze.
Out-of-the box denken
Je verkent verschillende opties en perspectieven om tot nieuwe ideeën te komen. Dit heet out-of-the-box denken of 'divergent denken'. Let wel: hier komt ook
analytisch denken bij kijken, zeker als je problemen vooraf analyseert.
Origineel
Je bent in staat om vernieuwende en zelfs ongebruikelijke ideeën te bedenken. Hiervoor heb je voldoende (product)kennis en verbeeldingskracht.
Empathisch
Je hebt
empathie. Je kunt je goed verplaatsen in de wensen en behoeften van je werkgever en de klanten. Je begrijpt daardoor snel waar je voorstellen aan moeten voldoen.
Innovatief
Jouw ideeën lossen problemen op die niet op andere manieren opgelost kunnen worden. Klanten of andere belanghebbenden vinden je oplossing zelfs verfrissend!
Initiatief
Je neemt het
initiatief om ideeën te bedenken en aan anderen te presenteren. Niemand hoeft je te vertellen of een creatief idee nodig is: jij 'voelt' al aan wat er speelt en wat er dus nodig is.
Flexibel
Soms moet je een idee loslaten om een beter idee toe te laten. Ook accepteer je dat er soms mensen zijn die je ideeën afkeuren. Voor jou is dit niet zo'n punt, want je bent altijd bereid om terug te gaan naar de 'tekentafel' als het moet.
Probleemoplossend vermogen
Je zet je
probleemoplossend vermogen in om oplossingen te bedenken. Je onderzoekt obstakels goed en je ruimt ze uit de weg om je ideeën uit te kunnen voeren.
Doorzettingsvermogen
Als je eenmaal een goed idee hebt, dan zet je alles op alles om een plan tot een goed einde te brengen. Ook als er obstakels zijn, laat je een idee of plan niet zomaar los. Dat is
doorzettingsvermogen!
Stressbestendig
Goede ideeën kosten soms tijd. Je laat je daarom niet snel gek maken door te krappe deadlines of afgekeurde plannen. Jij bent gewoon voldoende
stressbestendig.
Hoe ziet creatief werken eruit? 7 actiepunten
Wat doe je concreet als je creatief wilt zijn? Dit zijn de best bekende actiepunten.
- Brainstormen
Brainstormen is vrij associëren. Je denkt dan bewust buiten de kaders van wat al gedaan is en van wat al gedaan wordt. Dit doe je alleen of samen met anderen, bijvoorbeeld met je team. - Kijk naar anderen
Je kijkt scherp naar wat de concurrent doet en hoe die het doet. Hierdoor leer je om je eigen product of dienst nog beter neer te zetten. - Experimenteer
Probeer je nieuwe ideeën altijd uit. Werkt iets niet, dan bedenk je iets anders. Zowel je kennis als je ervaring spelen hier een centrale rol in. - Leg je oplossingen voor
Nieuwe ideeën, oplossingen of methoden stel je voor in vergaderingen of presentaties. Of je voert ze ad hoc uit. Zorg ervoor dat je goed uitlegt waarom jouw idee zoveel waarde brengt. Stel ook meerdere oplossingen voor. Anderen krijgen zo een goed beeld van wat er mogelijk is en dat maakt het makkelijker om hen van iets te overtuigen. - Leg ongewone oplossingen voor
Wees niet bang om ongewone oplossingen voor te stellen. Soms zijn die zelfs hard nodig om het verschil te maken, zeker als de gangbare oplossingen niet (meer) werken. De sleutel? Probeer altijd vanuit verschillende invalshoeken te denken. Of combineer juist bekende elementen tot verrassende combinaties. - Zoek en deel inspiratie
Laat je inspireren door experts uit je eigen of uit andere vakgebieden. En inspireer zelf ook anderen! Vraag je collega's en leidinggevende ook hoe zij creativiteit zien en wat zij doen om creatief te zijn. - Houd je gezondheid in de gaten
Een frisse blik vereist een uitgerust hoofd en een fit lichaam. Zeker als je soms tot midden in de nacht aan je plannen werkt. Pauzeer daarom regelmatig en geniet af en toe van een vakantie!
Creativiteit voor beginners
Iedereen heeft een bepaalde vorm of bepaalde mate van creativiteit in zich. Heb je het idee dat deze competentie bij jou nog in de kinderschoenen staat? Richt je dan eerst op wat simpele oefeningen.
- Speel, teken of knutsel weer als toen je kind was. Stel vooral niet teveel eisen aan je 'product': zie het ook als een soort ontspanningsoefening.
- Probeer een nieuwe hobby. Boetseer, schilder of sluit je aan bij een theatergroep. Kies voor iets dat echt je interesse wekt.
- Schieten er vaak zomaar ideeën door je hoofd? Noteer je ideeën meteen op je telefoon of draag altijd pen en papier bij je.
In welke functies heb je creativiteit nodig?
Voor beroepen zoals kok, kunstschilder of fotograaf is het niet moeilijk om te bedenken dat ze creatief te werk moeten gaan. Toch zijn er ook vele andere beroepen die een bepaalde vorm van creativiteit vereisen.
Denk maar aan een manager, die zijn of haar medewerkers wil motiveren met een origineel groepsuitje. Of denk aan een customer sales medewerker, die iets leuks bedenkt om een boze klant toch tevreden te maken. Het is maar net waar je aan werkt en of je creatieve mogelijkheden ziet!