Presenteren: wat is het en hoe ontwikkel je dit?

Presenteren: wat is het en hoe ontwikkel je dit?
Presenteren is een belangrijke competentie in veel functies. Maar wat houdt het precies in en hoe kun je er beter in worden?

Voor een groep staan? Doodeng, vinden sommigen. Toch doe je er goed aan om de vaardigheid presenteren te ontwikkelen. Wat presenteren precies is, hoe je de competentie gebruikt op de werkvloer en hoe je er beter in kunt worden, lees je in dit artikel.

Wat is presenteren - en hoe doe je het goed?

Presenteren is het overdragen van een boodschap op anderen, eventueel met audiovisuele hulpmiddelen. Maar een goede presentator laat die boodschap ook echt binnenkomen bij het publiek. Wat van iemand een goede presentator maakt? We zetten 6 kenmerken op een rij.

6 kenmerken van goed presenteren
  • Je communiceert helder: het is direct duidelijk wat je bedoelt.
  • Je verhaal is logisch opgebouwd en heeft structuur.
  • Je zet je stemgebruik handig in: je praat niet te snel, te hard of te zacht.
  • Je houdt je zenuwen onder controle. Je betrekt het publiek in je verhaal.
  • Je lichaamshouding is zelfverzekerd: je staat rechtop en durft er te staan.

Wat is het voordeel van kunnen presenteren?

Een goede presentatie heeft overtuigingskracht. Je idee kan nog zo goed zijn, als je het niet kunt presenteren, wordt het moeilijk om anderen mee te krijgen. Goed kunnen presenteren laat je professioneel, zelfverzekerd en overtuigend overkomen.

Kunnen presenteren vergoot de kans dat je idee wordt opgepikt of uitgevoerd. Mensen zullen je ook eerder vertrouwen ("Pietje had zo'n goed verhaal, volgens mij moeten we ervoor gaan").

Waarom is presenteren belangrijk op het werk?

In veel functies moet je informatie delen, anderen overtuigen of een boodschap overbrengen. Dat doe je echt niet altijd op een podium voor een groot publiek. In feite 'presenteer' je ook je verhaal tijdens een vergadering, werkoverleg of klantgesprek. Daarom is de vaardigheid presenteren voor vrijwel iedereen belangrijk.

Hoe ziet presenteren eruit op de werkvloer?

Zoals we al zeiden is presenteren meer dan alleen op een podium staan. Hieronder zie je 3 voorbeelden van hoe deze competentie eruit kan zien op de werkvloer, ook als je niet wekelijks met een microfoon in je handen staat.

Presenteren in een teammeeting
Het is jouw beurt tijdens een werkoverleg om te vertellen hoe het project ervoor staat. Je geeft een overzicht van waar jullie aan gewerkt hebben, wat er al bereikt is en waar jullie nog heen willen. Je zorgt dat er ruimte is voor vragen en weet deze correct te beantwoorden.

Presenteren aan klanten
Je gaat bij een klant langs om een voorstel te pitchen. Je hebt waarschijnlijk al voorgesprekken gehad, dus je weet wat hun behoeftes zijn. In je presentatie zet je alle argumenten op een rij waarom ze met jullie in zee moeten gaan. Je gebruikt waar nodig audiovisuele hulpmiddelen om je plannen toe te lichten.

Presenteren als leidinggevende
Als leidinggevende zul je regelmatig een verhaal moeten presenteren aan je werkgevers. Je deelt bijvoorbeeld de prestaties van het afgelopen kwartaal of een belangrijke koerswijziging.

Hoe kun je beter worden in presenteren?

Niet iedereen is een geboren spreker, maar presenteren is zeker te leren. Hieronder vind je 5 praktische tips om deze competentie te ontwikkelen.

  1. Oefen hardop
    Als je wil leren presenteren, zul je hardop moeten oefenen. Schrijf je verhaal eerst op en spreek het daarna hardop uit. Je merkt dan ook vanzelf welke zinnen wel en niet lekker lopen. Pas ze waar nodig aan - je wil niet struikelen over je woorden.
    Neem jezelf op met je telefoon. Dat is even confronterend, maar je leert er veel van.
  2. Werk met een heldere opbouw
    Goede presentaties hebben een duidelijke structuur: een begin, een midden en een eind. Begin bijvoorbeeld met het probleem, dan wat jullie eraan gedaan hebben en daarna wat de resultaten zijn.
  3. Vertrouw op jezelf
    Het is superlogisch dat je gespannen bent voor een presentatie. Leer jezelf wat ontspannende ademhalingsoefeningen aan om je zenuwen de baas te blijven. En vertrouw op jezelf. Als je iets mag presenteren, betekent dat waarschijnlijk dat je ergens veel kennis van hebt of een goede prestatie hebt geleverd. Denk daar maar aan als je op het podium staat.
  4. Begin klein
    Vind je presenteren spannend? Begin dan met kleine presentaties in een vertrouwde omgeving. Ga voor de spiegel staan en houd het praatje eerst voor jezelf. Daarna kun je hem aan je partner, een goede vriend of collega geven.
    Hoe vaker je presenteert, hoe minder spannend het wordt. Presenteren is vooral een kwestie van meters maken.
  5. Leer van andere sprekers
    Heb jij een favoriete presentator? Let dan eens extra op hoe hij of zij spreekt. Wat vind je er zo fijn aan? Schrijf dat eens op en probeer dat na te doen. Let bijvoorbeeld op de lichaamshouding, het stemgebruik en de woordkeuze.
Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Delegeren: wat betekent het en hoe leer je het?

Draag je taken aan anderen over? Of wil je leren hoe dit moet? Delegeren is soms een onmisbare competentie als je snel en efficiënt werk wilt zien.

Netwerken: wat is het en hoe doe je dit effectief?

Netwerken klinkt als iets engs en ingewikkelds, maar het komt vaak als vanzelf tot stand. Check deze competentie en zie hoe je effectief netwerkt.

Sociaal zijn: hoe werk je hieraan?

Sociaal zijn houdt in dat je op een gepaste, positieve manier contact legt met mensen. Maar hoe doe je dit? En hoe ontwikkel je deze competentie?

Ruimdenkend zijn: wat houdt het in en hoe ontwikkel je het?

Ruimdenkendheid is een competentie die voor vrijwel alle functies handig kan zijn. Maar wat houdt het in? En hoe werk je eraan? Je komt er zó achter!

Mondelinge Uitdrukkingsvaardigheid ontwikkelen

Ben jij een goede spreker of denk je dat dit beter kan? Hier staan veel tips voor je klaar om te werken aan je mondelinge uitdrukkingsvaardigheid.

Schriftelijke Uitdrukkingsvaardigheid: hoe ontwikkel je dit?

Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid is in veel beroepen een onmisbare competentie. Hoe je dit ontwikkelt? De beste tips staan hier verzameld.
 
check