Je moet je werk professioneel uitvoeren. Maar dat is nogal een breed begrip. Wanneer ben je professioneel?
“Nou zeg, wat onprofessioneel”, zegt je collega tegen je, nadat je zucht van verveling tijdens de vergadering. Maar wat is professionaliteit precies? Het is een begrip dat zich maar lastig laat vangen.
Wie professioneel is, doet zijn werk op een serieuze manier. Je houding, gedrag en geleverde werk voldoen aan een bepaalde standaard. Professionaliteit is ook het onderscheid tussen mensen die iets voor hun beroep doen of als amateur. Denk aan hobbykoks en professionele koks.
In dit artikel focussen we ons vooral op de eerste definitie van professioneel zijn: het serieus uitvoeren van je werk. Welke kenmerken horen daarbij?
1. Opgeruimdheid
Je kunt ontzettend goed zijn in je werk, maar als je een rommeltje maakt van je werkomgeving kom je niet professioneel over. Stel dat je een klant moet ontvangen en overal liggen papieren en lunchbordjes. Hoe kun je de opdracht netjes uitvoeren als je je werkomgeving niet eens netjes kunt houden? Dat wekt geen vertrouwen. Zorg dus voor een opgeruimde werkplek als je gezien wil worden als een professional.
2. Integriteit
Een echte professional verlaagt zich niet tot schadelijk gedrag, zoals roddelen en pesten op de werkvloer. Professionals zijn integere mensen. Ze zijn eerlijk, doen wat ze zeggen en doen graag het juiste. Ze worden vertrouwd door hun collega’s.
Meer weten? Lees dan ons uitgebreide artikel over
integriteit op de werkvloer.
3. Afspraken nakomen
Te laat komen, je afspraken niet nakomen en een rommeltje maken van je agenda is onprofessioneel gedrag. Iemand die zijn werk en collega’s serieus neemt, zorgt dat hij zijn afspraken nakomt. Andermans tijd is kostbaar, dus die verspil je niet. Dreig je te laat te komen? Dan laat je dit weten en je bied je excuses ervoor aan.
4. De juiste kleding
Een serieuze uitstraling creëer je niet alleen met gedrag, ook met
de juiste kleding. Die stem je af op de bedrijfscultuur waar je je in bevindt. Lopen je collega’s in pak? Doe dan hetzelfde. Als je professioneel wil overkomen, kun je beter te netjes dan te slonzig op het werk verschijnen. Ze zeggen weleens: je kleedt je voor de baan die je wil, niet de baan die je hebt. Natuurlijk is je kleding altijd schoon een kreukvrij.
Ga je op klantbezoek? Verdiep je dan in het bedrijf voordat je je kledingkast induikt. Zo vermijd je dat je te netjes of te onverzorgd van huis gaat.
5. Betrouwbaarheid
Op professionele collega’s kun je bouwen. Ze doen wat ze zeggen. Daarvoor is het belangrijk dat je nooit meer werk aanneemt dan je aankunt. Je kunt grenzen stellen en je weet waar je limieten liggen. Zo voorkom je dat je werk aanneemt dat je niet afkrijgt, en dus mensen teleur moet stellen.
Bij betrouwbaar zijn hoort ook bij dat je om hulp vraagt als je er niet uitkomt. Dat is veel beter dan door blijven rommelen en een slecht product afleveren. Mensen vertrouwen je omdat je er alles aan doet om kwaliteit te leveren.
6. Nederigheid
Nederigheid betekent niet dat je jezelf verstopt op de werkvloer. Het betekent dat je zelfverzekerd genoeg bent om niet altijd in de spotlight te hoeven staan. Je geeft een ander de credits als dat terecht is en deelt je successen. Je wil dat iedereen zijn werk goed kan uitvoeren en helpt hierbij. Een borstklopper zal niet als een professional gezien worden. Iemand die zijn taken goed uitvoert en fijn meedraait in het team wel.
7. Vriendelijkheid
Wie vind je professioneler overkomen, iemand die nooit anderen gedag zegt of iemand die de tijd neemt een band aan te gaan met zijn collega’s? Je brengt nu eenmaal veel tijd met elkaar door, dus je kunt je maar beter vriendelijk opstellen. Vraag hoe iemands weekend was, loop eens mee naar de koffieautomaat en luister naar je collega’s als je iets vertellen. Leg contact met mensen en toon oprechte interesse.
Sowieso is netwerken binnen het bedrijf een goed idee. Of het nu terecht is of niet, managers hebben nu eenmaal hun favorieten voor bonussen en promoties. Dan kun je maar beter aan ‘de goede kant’ staan.
8. Gedisciplineerd werken
Als je serieus genomen wil worden op het werk, zul je ze daar ook reden toe moeten geven. Het tonen van discipline is een uitstekende manier om te laten zien hoe professioneel je bent. Gedisciplineerde mensen volgen de werkregels op, halen hun deadlines en werken gestructureerd. Zo’n manier van werken valt zeker op bij je managers. Als is het maar omdat je hierdoor kwaliteit levert.
Meer weten? Lees ons artikel over
gedisciplineerd werken en hoe je discipline kunt trainen.
9. Loyaliteit
Een serieuze werknemer vindt zijn werk erg belangrijk. Hij zal niet zomaar weglopen, ook niet als hij ergens anders meer betaald kan krijgen. Ze voelen zich verbonden met het bedrijf, het merk en/of de mensen die er werken. Daar hoort bij dat hij hard werkt en niet vies is van een stapje exra zetten als dat nodig is. Hij is, kortom, loyaal.
10. Expertise
Je hoeft niet de beste in je vak te zijn om een professional te zijn, maar je zult zeker een bepaalde expertise moeten ontwikkelen. Iemand die weet waar hij het over heeft wordt serieus genomen op de werkvloer. Vakjargon gebruiken hoort daar ook bij. Daarmee toon je aan dat je de termen binnen dit werkveld onder de knie hebt.