Gedisciplineerd werken: wat is dat?

Gedisciplineerd werken: wat is dat?
Mensen met discipline volgende regels op en halen hun deadlines. Ben jij ook gedisciplineerd?

Protocollen volgen en je planning bijhouden hebben allebei met dezelfde competentie te maken: discipline. In dit artikel leggen we uit waar je een gedisciplineerd persoon aan herkent en hoe je tijdens een sollicitatie kunt aantonen dat je over discipline beschikt.

Belangrijkste punten:

  • Gedisciplineerde mensen volgen regels van anderen op, mensen met zelfdiscipline leggen zichzelf regels op.
  • Discipline is een competentie, geen vaardigheid.
  • Je kunt deze competentie zowel in je cv, sollicitatiebrief als sollicitatiegesprek aantonen via de STARR-methode.

Definitie van discipline

Misschien associeer je het hebben van discipline met het leger. Soldaten houden er strikte leefregels op na. Ze maken bijvoorbeeld hun bed op een zeer specifieke manier op en houden hun schoenen in topconditie. Wie zich niet aan de regels houdt, vliegt eruit. Dat is in feite wat discipline hebben is: de regels opvolgen en je afspraken nakomen. Ook als dat moeilijk is. Op de werkvloer uit zich dit bijvoorbeeld in je taken afmaken, ook als je er geen zin in hebt.

Een variant van discipline is zelfbeheersing. Mensen met zelfbeheersing hebben zichzelf onder controle. Ze weerstaan verleidingen en houden hun einddoel in zicht. Zij kunnen zichzelf aansporen iets wel of juist niet te doen om hun doelen te bereiken. Mensen met zelfbeheersing volgen dus niet per se de regels van anderen op, maar hun eigen regels.

Beide vormen van discipline zijn belangrijk op het werk. De eerste omdat werknemers die de regels opvolgen zorgen voor orde en rust op de werkvloer. De tweede omdat iemand met zelfbeheersing beter is in het tijdig afronden van zijn taken. Gedisciplineerde werknemers zijn dan ook erg waardevol voor werkgevers.

Is discipline een vaardigheid of competentie?

Discipline is een competentie, geen vaardigheid. Een competentie is een combinatie van vaardigheden, gedrag en persoonlijke eigenschappen. De vaardigheden die bij discipline horen, zijn bijvoorbeeld deze:
  • Aan tijdsmanagement doen.
  • Regels begrijpen en opvolgen.
  • Planningen maken.
  • Taken prioriteren.
  • Doelen stellen.
Meer leren? Lees dan ons artikel over de verschillen tussen competenties en vaardigheden.

Ben jij gedisciplineerd?

Je vraagt je misschien af of jij gedisciplineerd bent. Waaraan herken je een persoon met discipline eigenlijk?

Kennis van procedures

Bij vrijwel iedere baan gelden specifieke procedures. Taken moeten nu eenmaal op een bepaalde manier worden uitgevoerd. Gedisciplineerde mensen hebben niet alleen kennis van deze procedures, maar volgen ze ook op. Als ze twijfelen, vragen ze meer informatie bij hun leidinggevende. Ze wijken nooit zomaar van de regels af.

Aan afspraken houden

Mensen met discipline houden zich aan de gemaakte afspraken. Ze zullen nooit A zeggen en vervolgens B doen. Je weet wat je aan ze hebt. Ze komen ook niet op gemaakte afspraken terug omdat ze dat beter uitkomt. Beloftes zijn beloftes.

Deadlines halen

Omdat gedisciplineerde mensen aan tijdsmanagement doen, zullen ze makkelijker hun deadlines halen. Ze kunnen goed inschatten hoe lang ze met een bepaalde opdracht bezig zijn en zorgen ervoor dat hij afkomt. Ze laten zich niet makkelijk afleiden van hun taken.

Werken via een bepaalde structuur

Het helpt om via een vaste structuur te werken. Die zal er voor iedereen anders uitzien, dus zoek iets dat voor jou werkt. Mensen met discipline bedenken regels voor zichzelf en houden zich daaraan. Die regels helpen hen om productief te werken.

Regels opvolgen en niet protesteren

Nieuwe regels leveren soms een storm van kritiek op. Iets ging al jaren op een bepaalde manier en nu bepaalt het management dat het anders moet. Gedisciplineerden gaan niet in protest, maar volgen juist de regels op. Zij vinden het protocol volgen belangrijker dan hun eigen mening erover.

Wanneer gaat discipline te ver?

Hoewel discipline een erg handige eigenschap is, kun je het ook overdrijven. Stel dat de regels die je moet opvolgen erg slecht zijn voor het welzijn van het bedrijf, je collega’s of jezelf. Dan is het beter om daar iets van te zeggen dan om ze star op te volgen. De valkuil van iemand met veel discipline is dan ook om te ‘slaafs’ te worden.

Je loopt ook de kans dat je alle klusjes toegeschoven krijgt, omdat je altijd de boel op orde hebt. Voor je het weet krijg je het werk van anderen op je bordje. Discipline is dan ook niet hetzelfde als overal maar ja op zeggen. Werk afwijzen hoort ook bij aan tijdsmanagement doen en dus discipline.

Zelfbeheersing en discipline aantonen tijdens sollicitaties

Wil je aantonen dat je over de competentie discipline of zelfbeheersing beschikt tijdens je sollicitatie? Dan kun je dat op meerdere manieren doen, zoals op je cv, in je sollicitatiebrief en tijdens je sollicitatiegesprek.

Op je cv

Je kunt de competentie discipline kwijt onder het kopje competenties op je cv. De recruiter of hr-manager krijgt dan direct een beeld van jouw werkwijze en persoonlijkheid. Je kunt je discipline benadrukken door ook vaardigheden en competenties te noemen die daarbij aansluiten. Denk aan zorgvuldig werken, plannen en tijdsmanagement.

Je kunt bij je werkervaring ook een opsomming maken van je taken en verantwoordelijkheden waarbij discipline een vereiste is. Zo maak je duidelijk dat je eerder gedisciplineerd gewerkt hebt.

In je sollicitatiebrief

In je sollicitatiebrief kun je meer vertellen over je gedisciplineerde aanpak. Daarvoor noem je concrete voorbeelden. Denk aan grote projecten die je binnen de deadlines hebt afgerond, hoe je ervoor zorgt dat je je deadlines haalt of dat jij verantwoordelijk was voor de planningen van de afdeling. Doe dat volgens de STARR-methode.

In je sollicitatiegesprek

Een eenvoudige manier om aan te tonen dat je gedisciplineerd bent, is om op tijd aan te komen op je sollicitatiegesprek. Ook een goede voorbereiding draagt bij aan dat beeld. In het gesprek zelf noem je ook weer concrete voorbeelden waaruit blijkt dat jij over wilskracht beschikt. Doe dat wederom volgens de STARR-methode.

Dat kunnen ook voorbeelden uit je privéleven zijn. Misschien sta je iedere dag vroeg op om te trainen of steek je je vrije tijd in het behalen van een persoonlijk doel. Daarmee toon je aan dat je niet vies bent van hard werken.
Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Welke Conceptuele Vaardigheden doen het goed op je CV?

Je wil op je cv aantonen dat je conceptuele vaardigheden hebt. Maar welke zet je erop? En wat zijn het eigenlijk precies?
Roeliene Bos 9 mei 2024

Wat doet een Administratief Medewerker?

Een administratief medewerker doet de (financiële) administratie van een bedrijf of organisatie. Maar soms is het takenpakket nog breder.
Inge Stakenborg 9 mei 2024

Wat doet een Bezorger?

Een bezorger levert post, pakketten of goederen af bij particulieren of bedrijven. Bekijk welke taken bij dit beroep horen en hoeveel je verdient.
Inge Stakenborg 9 mei 2024

Wat doet een Buschauffeur?

Een buschauffeur bestuurt een lijnbus of touringcar. Is dit misschien een beroep voor jou? Bekijk de opties en je krijgt een breed beeld van het vak.
Inge Stakenborg 9 mei 2024

Wat doet een Heftruckchauffeur?

Als heftruckchauffeur bestuur je een vorkheftruck, vorklift of reachtruck. Zo verplaats en organiseer je met gemak zware goederen!
Inge Stakenborg 9 mei 2024

Wat doet een Machine Operator?

Een machine operator bedient machines tijdens een productieproces. Is een technische baan zoals deze iets voor jou? Ontdek wat het precies inhoudt.
Inge Stakenborg 9 mei 2024
 
check