Wat is Overtuigingskracht en hoe ontwikkel je deze Competent

Wat is Overtuigingskracht en hoe ontwikkel je deze Competent
Overtuigingskracht is een belangrijke competentie op de werkvloer. Wat betekent overtuigingskracht precies en ontwikkel je deze skill?

Overtuigingskracht begint bij jezelf. Mensen die achter hun eigen verhaal staan, kunnen anderen ook makkelijker meenemen. In dit artikel vertellen we je alles over de competentie overtuigingskracht, het belang ervan en hoe je beter kunt worden in overtuigen.

Wat is overtuigingskracht?

Als je overtuigingskracht hebt, weet je anderen mee te krijgen in jouw verhaal, voorstel of idee. Dat kan door het geven van goede argumenten, het tonen van je enthousiasme, en goed te luisteren naar de eventuele zorgen van anderen.
Mensen overtuigen is niet hetzelfde als jouw idee erdoorheen duwen. Als iemand overtuigd is van je idee, gaan ze er vrijwillig in mee. Drammen is niet nodig.

Wat zijn kenmerken van iemand met overtuigingskracht?

Overtuigingskracht zit hem in meerdere dingen. Daarom geven we je 7 kenmerken van iemand die goed is in mensen overtuigen.
  1. Je staat zelf achter je verhaal.
  2. Je weet per persoon welke argumenten je moet geven om diegene te overtuigen.
  3. Je verliest het belang van de ander niet uit het oog en zoekt zo nodig een compromis.
  4. Je bent goed ingelezen en kan vragen direct beantwoorden.
  5. Je laat je niet overrompelen door de minste of geringste kritiek.
  6. Je gebruikt je stem goed. Je praat niet te snel en mompelt niet.
  7. Je weet de voordelen voor de anderen te noemen als ze je idee accepteren.
In ons artikel over je stemgebruik inzetten tijdens een sollicitatiegesprek staan goede tips als je met daadkracht wil leren spreken. Handig als je iemand wil overtuigen.

Hoe herken je iemand die overtuigd is?

We zeiden het al even: mensen overtuigen is niet hetzelfde als gewoon jouw mening doordrammen. Mensen zijn niet écht overtuigd als ze alleen maar ‘ja’ mogen zeggen. Daarom geven we hieronder 4 kenmerken waaraan je herkent of je publiek overtuigd is van je verhaal.
  1. Je hebt geluisterd naar bezwaren en tegenargumenten, en de mensen gaan alsnog akkoord.
  2. Het publiek begrijpt je voorstel volledig en heeft er geen vragen meer over.
  3. Je hebt een veilige cultuur gecreëerd, waarin vragen gesteld mogen worden zonder daar negatieve consequenties van te ondervinden.
  4. Het publiek geeft duidelijk aan achter jouw voorstel te staan en het een goed idee te vinden.

Wat zijn de voordelen van kunnen overtuigen?

Het hebben van overtuigingskracht heeft veel voordelen op de werkvloer. We zetten er 4 voor je op een rij:

1. Je krijgt sneller dingen voor elkaar

Als je niet weken of maanden hoeft te besteden aan het ronselen van steun voor je voorstel, kun je eerder aan de slag.

2. Je komt krachtig en geloofwaardig over

Als je je idee goed weet te presenteren, kom je geloofwaardig en betrouwbaar over. ‘Die weet waar hij het over heeft’, is het gevoel dat je achterlaat bij anderen.

3. Je sluit betere deals

Zeker in functies waarbij je vaak met klanten om tafel moet, is overtuigingskracht een pré. Je zult beter zijn in het sluiten van deals en dus de omzet van het bedrijf verhogen.

4. Je groeit makkelijker door binnen de organisatie

Heb jij veel overtuigingskracht? Dan is de kans groot dat je als een natuurlijke leider wordt gezien en makkelijker doorgroeit.

Hoe kun je de competentie overtuigingskracht ontwikkelen?

Niet iedereen heeft van nature evenveel overtuigingskracht, maar je kunt er wel aan werken. Met deze 5 tips word je steeds beter in overtuigen:

1. Sta achter je eigen verhaal

Nogmaals: overtuigingskracht begint bij jezelf. Als jij volledig overtuigd bent van je eigen verhaal, gaat de rest (bijna) vanzelf.

2. Luister goed naar de ander

Om een ander te overtuigen, moet je weten wat er in hem omgaat. Waar twijfelt hij aan? Wat zijn zijn tegenargumenten? Als je die soepel weet te beantwoorden - en misschien zelfs kunt aantonen dat jouw idee in zijn voordeel werkt - zal hij eerder overstag gaan.
[Tip]Lees ook ons eens artikel over de LSD-methode als je beter wil leren luisteren.[/tip]

3. Oefen je verhaal

Oké, je bent ingelezen en je weet welke tegenargumenten je kunt verwachten. Nu is het tijd om te oefenen. Doe dit voor de spiegel of neem jezelf op. Dat is misschien een beetje onwennig, maar je leert er ontzettend veel van.

4. Werk aan je presentatievaardigheden

De inhoud moet goed zijn, maar de presentatie van je verhaal ook. Investeer daarom in het ontwikkelen van de competentie presenteren.

5. Let op je lichaamshouding

Je lichaamshouding verraadt meer dan je denkt. Ga rechtop staan en kijk niet verlegen naar de grond terwijl je je verhaal doet. Neem een zelfverzekerde houding aan en je zult merken dat je mensen eerder overtuigt.
Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Wat is Procesmatig Werken en waarom is het belangrijk?

Procesmatig werken, dat klinkt een beetje abstract. Wat is het eigenlijk en hoe word je er beter in?

Wat is Prestatiegerichtheid en hoe ontwikkel je dit?

Ben jij iemand die altijd wil presteren? Of wil je juist leren hoe je prestatiegericht kunt werken? We vertellen je alles over deze competentie.

Wat is de Competentie Motiveren en hoe ontwikkel je hem?

Mensen kunnen motiveren is een waardevolle competentie op de werkvloer. Hoe kun je daar beter in worden en waarom zou je dat willen?

Wat is Efficiëntie en hoe ontwikkel je deze Competentie?

Efficiëntie betekent dat je slim, snel en doelgericht werkt. Hoe kun je aan deze competentie werken?

Verantwoordelijkheid: hoe ontwikkel je het?

Je voert je werk zelfstandig uit en je accepteert de gevolgen als er iets mis gaat. Herkenbaar? Of wil je juist meer weten over verantwoordelijkheid?

Nauwkeurigheid: Betekenis en Ontwikkeling

Nauwkeurigheid op de werkvloer is essentieel voor kwaliteit, veiligheid en efficiëntie. Het voorkomt fouten en versterkt het vertrouwen in je werk.