Wat een acceptabele reistijd naar je werk is, ligt maar net aan je situatie. Uit onderzoek blijkt dat de ideale reistijd een kwartier is.
Hoe lang doe jij erover om naar je werk te gaan? Als dat meer dan een uur enkele reis is, is de kans groot dat je daar niet zo blij mee bent. Toch is de acceptabele reistijd niet zo eenvoudig te definiëren. Iemand die maar 2 keer per week naar kantoor hoeft, zal minder moeite hebben met een lange reistijd dan iemand die vijf dagen per week moet pendelen.
Hoe bepaal je welke reistijd voor jou acceptabel is? Daarvoor duiken we in een aantal onderzoeken naar mobiliteit en geven we je een paar vragen om over na te denken.
Gemiddelde reistijd woonwerkverkeer
We reizen wat af naar ons werk in Nederland, blijkt uit cijfers van het
CBS. Bijna een kwart van alle reizigerskilometers bestond in 2022 uit woonwerkverkeer, ruim 44 miljard kilometer. Dat jaar legde een werkende Nederlander gemiddeld 7,4 kilometer per dag af om van en naar het werk te gaan. Ruim 70 procent van al die kilometers vond plaats in de auto. In 2019 (dus voor corona) besteedde een Nederlander gemiddeld 15 minuten minuten per dag om van en naar het werk te gaan.
Volgens de zogeheten
BREVER-wet verplaatst een mens zich tussen de 70 en 90 minuten per dag. Daar valt woonwerkverkeer onder, maar dus ook de ritjes naar school, de opvang en de supermarkt. Dit gemiddelde blijkt in vrijwel iedere populatie en maatschappij van toepassing te zijn, ongeacht welk vervoersmiddel wordt gebruikt. Autorijders en fietsers zijn dus beiden even lang onderweg, de een legt alleen wat meer kilometers af dan de ander.
Daaruit kun je concluderen dat mensen met een lange reistijd naar het werk gemiddeld minder activiteiten buiten de deur ondernemen. Iemand die maar tien minuutjes op de fiets zit, houdt meer van zijn dagelijkse ‘verplaatstijd’ over.
Ideale reistijd naar werk
Je kunt je voorstellen dat een lange reistijd nogal wat nadelen heeft. Je houdt minder tijd over om dingen voor jezelf te ondernemen. Wie laat thuiskomt, zal minder energie hebben voor een avondje knallen in de sportschool of een gezellige spelavond met vrienden. Uit onderzoek naar woonwerkverkeer van
Yinhua Tao van de Technische Universiteit Delft blijkt dat een reistijd van ongeveer een kwartier als ideaal wordt gezien.
Nadelen lange reistijd
Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je je reistijd naar werk zo kort mogelijk wil houden. Dat deze voor veel mensen gelden, blijkt uit het feit dat een te lange reistijd in de top 6 van
redenen om ontslag te nemen staat. We noemen er een paar. Gelden deze ook voor jou?
Verstoorde werk-privébalans
Het spreekt voor zich dat de balans tussen werk en privé beter is als je weinig tijd kwijt bent aan vertraagde treinen en filerijden. Er is meer tijd voor hobby’s, eventuele kinderen en slaap. Een lange reistijd heeft het tegenovergestelde effect.
Vaker gefrustreerd
Een lange reistijd wordt door mensen over de hele wereld als vervelend ervaren, blijkt uit het eerdergenoemde onderzoek van de TU Delft. Mensen vinden hun reistijd aangenaam als de rit beperkt blijft tot een kwartier. Als je ook nog een paar dagen per week thuis kan werken, is dat nog beter voor je gemoedstoestand.
Onhandige verbinding
Een bus- of treinverbinding die slecht aansluit of vaak vertraagd is, is slecht voor je humeur. Niemand staat graag in de kou op het station te wachten. Laat staan als je plannen hebt en daardoor te laat komt.
Hetzelfde geldt voor filerijden. Op sommige knooppunten weet je zeker dat je op de rem mag. Dagelijks naar een rij remlichten kijken is een echte moodkiller.
Is mijn reistijd acceptabel?
Heb je een
nieuwe baan op het oog en vraag je je af of de reistijd acceptabel is? Houd dan in ieder geval de eerdergenoemde BREVER-wet in je achterhoofd. Hoeveel van je dagelijkse +/- 90 minuten verplaatsingstijd ben je al kwijt aan woonwerkverkeer? Is het net zoveel of zelfs meer? Dan is je reistijd waarschijnlijk te lang.
Dat gezegd hebbende: er zijn redenen om toch een baan aan te nemen waarvoor je ver moet reizen. Lees ze eens door en bedenk of ze op jouw situatie van toepassing zijn.
Je vindt reizen niet erg
Geniet jij ervan om in de trein een boekje te lezen of je favoriete serie te kijken? Is autorijden met een lekker muziekje voor jou een manier om te ontstressen na een lange werkdag? Dan is het prima om een wat langere reistijd te hebben.
Je werktijden zijn flexibel
Als je niet in de spits hoeft te reizen, is de kans groter dat het ook echt lukt om al zittend een boek te lezen in de trein. Hetzelfde geldt voor relaxt autorijden, dat gaat makkelijker als je vlot door kunt karren.
Flexibele werktijden maken een lange reistijd een stuk dragelijker. Je kan op geschikte momenten van huis en regelmatig een dagje thuiswerken.
Het is je droombaan
Krijg je een unieke baankans aangeboden? Dan is het logisch dat je eerder ja zegt tegen een lange reistijd. De nadelen wegen dan op tegen de voordelen. Je kunt er ook over nadenken om dichterbij je werk te gaan wonen.
Je woont in een droomomgeving
Andersom kan natuurlijk ook: je woonomgeving is zó goed, dat je de langere reistijd op de koop toe neemt. Misschien heb je een prachtig huis of veel vrienden in de buurt wonen. Logisch dat je daar niet snel vertrekt.
Weinig werk in de omgeving
In sommige regio’s is nu eenmaal minder werk te vinden. Je zult je er dan bij moeten neerleggen dat je verder moet reizen voor een baan. Ook sommige sectoren bevinden zich alleen op specifieke locaties in het land. Denk aan maritieme beroepen, de olie-industrie of de mediasector.
De regels van het UWV
Wie een WW-uitkering ontvangt, moet zich houden aan de regels van het UWV. Die stellen dat je in de eerste zes maanden op banen moet solliciteren met een maximale reistijd van 2 uur per dag. Na zes maanden loopt dat op naar een maximale reistijd van 3 uur per dag.
Je kunt werken en reizen tegelijk
Reistijd is geen werktijd, maar je kunt de twee soms wel combineren. Als jij van je werkgever het werk dat je in de trein doet mag aftrekken van je werktijd, is een baan ver weg niet zo’n probleem.