Heb je een beetje houvast nodig bij het geven van feedback? Dan biedt het 4G-model uitkomst. Hoe werkt dat?
Feedback geven, niet iedereen is er goed in. Zoiets moet je ook oefenen. Als je niet weet waar je moet beginnen, helpt het om eerst de theorie onder de knie te krijgen. Zo is er het 4G-model. Dat bestaat uit vier handige stappen, die jou helpen om feedback te geven als een pro.
De vier stappen van het 4G-model
Zoals we al zeiden, heeft het 4G-model vier stappen. Die beginnen allemaal - verrassend - met een G.
- Gedrag: beschrijf wat je ziet.
- Gevoel: beschrijf hoe je je daarbij voelt.
- Gevolg: wat is de consequentie van het gedrag?
- Gewenst: welk gedrag wil je in de toekomst graag zien?
Voorbeeld van feedback volgens 4G-model
Hoe ziet het 4G-model er in de praktijk uit? Hieronder vind je drie voorbeelden van alle stappen binnen het model.
Gedrag | Gevoel | Gevolg | Gewenst gedrag |
Ik zie dat je vaak te laat bent. | Ik vind het vervelend dat we op je moeten wachten. | Als je te laat blijft komen, komt dit project niet op tijd af. | Ik zou graag willen dat je voortaan op tijd komt. Dan kunnen we de deadline halen. |
Je neemt erg vaak het woord tijdens vergaderingen en laat anderen niet uitpraten. | Dat gedrag komt heel dominerend op mij over. | Anderen krijgen te weinig kans om hun ideeën te delen, en dat is wel nodig. | Ik zou willen dat je wat vaker luistert naar anderen. Dat komt de sfeer ten goede. |
Ik vind geregeld schoonheidsfoutjes in je documenten. | Ik begin me daaraan te ergeren. | Ik heb nu extra werk aan het verbeteren van jouw foutjes. | Het zou fijn zijn als je langer de tijd nam en je werk extra goed controleerde. Dan kost het mij minder tijd. |
Let op deze valkuilen
Het
geven van feedback is makkelijker gezegd dan gedaan. Iedere stap in het model komt met valkuilen en dingen waar je extra op moet letten. We zetten ze hieronder op een rijtje.
Gedrag | Gevoel | Gevolg | Gewenst gedrag |
Houd het feitelijk, in plaats van veroordelend. | Houd het dichtbij jezelf. ‘Het komt op mij over als dominerend’ in plaats van ‘jij bent dominant’. | Houd het feitelijk. Dan ontstaat er zo min mogelijk discussie. | Geef suggesties, in plaats van iemand te dwingen. |
Gebruik geen woorden als ‘altijd’ of ‘nooit’. Dat lokt een discussie uit. | Spreek niet namens anderen (Pietje vind dit ook vervelend!) | Breng het niet dreigend (als je hier niet mee ophoudt, zijn de rapen gaar!) | Leg uit welke voordelen dat gedrag heeft. |
Maak geen verwijten. ‘Je kunt zo slecht luisteren’ is geen feedback. ‘Je laat anderen niet uitpraten’ wel. | | Kweek begrip. Laat de ander inzien dat de gevolgen van het gedrag niet prettig zijn. | |
Feedbackloop
Het is niet altijd nodig om alle stappen van het 4G-model te doorlopen. Als iemand na de eerste stap al correct reageert, kun je het gesprek laten rusten. Over het onderwerp doorgaan heeft dan juist een averechts effect. ‘Ik zeg toch al dat ik mijn gedrag ga aanpassen?’, kun je dan te horen krijgen.
Als je wel weerstand ervaart, kun je steeds een stapje verdergaan met je feedback. We zullen het hieronder laten zien met voorbeelden.
Stap 1
Jij: ‘Het valt me op dat je regelmatig te laat binnenkomt.’
De ander: ‘Je hebt helemaal gelijk, ik heb moeite met op tijd komen. Ik zal erop letten.’
Gaat iemand in verweer? Dan kun je naar stap 2.
Stap 2
Jij: ‘Het valt me op dat je regelmatig te laat binnenkomt.’
De ander: ‘Vijf minuten misschien, is dat nou zo’n probleem?’
Jij: ‘Ja, ik vind van wel. Ik vind het vervelend dat we moeten wachten tot we kunnen beginnen.’
De ander: ‘Oké, ik zal proberen op tijd te komen.’
Blijft het gesprek lastig? Dan kun je door naar stap 3.
Stap 3
Jij: ‘Het valt me op dat je regelmatig te laat binnenkomt.’
De ander: ‘Vijf minuten misschien, is dat nou zo’n probleem?’
Jij: ‘Ja, ik vind van wel. Ik vind het vervelend dat we moeten wachten tot we kunnen beginnen.’
De ander: ‘Ik denk echt dat je je een beetje aanstelt. Hoe erg zijn die vijf minuten nou?’
Jij: ‘We hebben een groot project lopen en iedere minuut is momenteel kostbaar. We hebben afgesproken dat we om 09.00 met het project starten, dus ik verwacht dat iedereen er is. Ik zie graag dat je morgen op tijd bent.
De ander: ‘Oké, prima. Als het zo belangrijk is, zal ik zorgen dat ik voortaan op tijd kom.
Stap 4 van het 4G-model (gewenst gedrag) is in feite na iedere stap te gebruiken. In het voorbeeld hebben we hem direct na stap 3 verwerkt.
Feedbackcultuur creëren
Deze manier van feedback geven kun je persoonlijk oefenen, maar het grootste effect behaal je als het hele team ermee aan de slag gaat. Managers kunnen met het 4G-model een
feedbackcultuur op het werk creëren. In zo’n cultuur voelt iedereen zich veilig om elkaar van feedback te voorzien.