De Regie in het Gesprek nemen: 5 Tips

De Regie in het Gesprek nemen: 5 Tips
Vind je het moeilijk om de regie te nemen of terug te pakken in een gesprek? Neem dan deze 5 tips door.

De regie pakken in een gesprek is helemaal niet zo moeilijk. Je moet gewoon weten wat je moet zeggen om het gesprek weer de juiste kant op te sturen. Er zijn 5 handige trucjes om niet af te wijken van het onderwerp. Doe er je voordeel mee.

1. Weet welke punten je wil maken

Hier begint het allemaal mee: weten wat je precies wilt zeggen. Dit moet je van tevoren goed duidelijk hebben. Anders ben je er ook niet scherp op als het gesprek een andere wending neemt. Schrijf voor jezelf de belangrijkste punten op een blaadje en prent ze in.

2. Maak het doel van het gesprek direct duidelijk

Als je de regie wilt nemen in het gesprek, benoem dan direct in de eerste minuut welke punten je wilt bespreken. Leg ook uit wat het doel is van dit gesprek. Het is nu duidelijk dat jij degene bent die de lijn uitzet. De kans is ook groot dat alles op je lijstje besproken wordt.
Direct de leiding pakken

‘Welkom, fijn dat we allemaal bij elkaar zitten. Ik wil het komende half uur gebruiken om de voortgang van het project te bespreken, en dan specifiek de fondsenwerving. Daar lopen we mee achter op schema en ik wil achterhalen hoe dat komt.’

3. Luister goed naar de ander

Dat je de regie pakt in het gesprek wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor je gesprekspartner(s). Anders kun je net zo goed met je vuist op tafel slaan. Het blijft een gesprek, toch? Dat betekent dat je goed moeten luisteren naar wat de ander te zeggen heeft. Wat bedoelt die ander nu eigenlijk? Door goed te luisteren, kom je er ook achter of iemand jouw woorden goed begrepen heeft.

4. Gebruik non-verbale communicatie

Hoe je er fysiek bij zit in een gesprek, heeft invloed op hoe zelfverzekerd je overkomt. Als je de leiding wilt houden over een gesprek, moet je dus letten op je non-verbale communicatie. Kijk de ander aan en houd je handen op tafel of je schoot, niet in je zakken. Zucht niet uit verveling of ergernis, en ga al helemaal niet met je ogen rollen.

5. Pak de regie weer terug met deze zinnen

Merk je dat het gesprek ondanks deze tips toch afdwaalt? Gaat het te lang over onderwerpen die niet op je lijstje stonden? Dan is het tijd om de regie weer terug te pakken en het gesprek bij te sturen. Daarvoor kun je (een variatie op) de volgende zinnen gebruiken:
Zinnen om de regie terug te pakken

  • ‘Ik hoor wat je zegt. Ik vind het ook belangrijk om het daarover te hebben, maar laten we dat onderwerp parkeren voor een volgend gesprek. Ik wil het nu graag weer hebben over...’
  • ‘Zullen we dit onderwerp even laten rusten? Ik wil graag weer terug naar het onderwerp waar dit gesprek mee begon.’
  • ‘Ik snap wat je wilt zeggen, maar voor dit gesprek is dat nu niet interessant. Laten we daar later op terugkomen.’
  • ‘We hebben het nu al een poosje over dit onderwerp gehad, maar we zitten bij elkaar voor iets heel anders. Kunnen we weer terug naar...’
  • ‘Ik heb het genoteerd, maar ik wil het nu weer hebben over...’
Heb je sowieso moeite met assertief zijn in een gesprek? Lees dan de DESC-methode eens door. Die leert je hoe je assertiviteit kunt tonen, zonder dwingend over te komen of juist over je heen te laten lopen.
Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Inspireren: wat houdt het in en hoe doe je het?

Werk je vaak samen met anderen? Je vindt het dan vast wel interessant om te leren hoe je anderen inspireert. Ontdek hier hoe je dit effectief doet!

Betrouwbaarheid: wat betekent dit en hoe werk je eraan?

Je collega’s weten dat ze op je kunnen bouwen. Hoe? Door te werken aan je betrouwbaarheid. Vanaf hier kun je daar direct mee aan de slag.

Zelf Pensioen opbouwen: hoe doe je dat?

Hoe bouw je zelf pensioen op als dit niet via je werkgever kan? We leiden je door de best bekende alternatieve mogelijkheden.

Sunday Scaries: wat te doen tegen de Zondagavondangst?

Maandag Schmaandag! Inderdaad, maandagen maken je nerveus. Maar waarom eigenlijk? Duik in je zondagavondangst en pas de tips toe om ervan af te komen.

People-Pleaser op het Werk? En wat zijn de gevolgen?

Een people-pleaser is iemand die het anderen graag naar de zin maakt. Wat gebeurt er als je gaat people-pleasen op de werkvloer? Is dit wel oké?

Werken bij een Start-Up: uitdagingen en kansen

Een start-up is een beginnend bedrijf. Ben jij van plan om bij een start-up te werken? Ontdek welke kansen en uitdagingen hier bij horen.
 
check