Je vertrouwt je leidinggevende niet. Natuurlijk moet een herstel van vertrouwen van twee kanten komen, maar wat voor rol kun je hierin spelen?
Stap 1. Analyseer de situatie
Wat is de reden voor het gebrek aan vertrouwen in je leidinggevende? Er kunnen, helaas, talloze oorzaken zijn. Misschien herken je het probleem wel in één van deze situaties:
1. Je leidinggevende strijkt met de eer als jij presteert
Voor de prestaties die jij levert, krijg jij geen lof. Je leidinggevende presenteert je prestaties wel bij zijn of haar eigen leidinggevende als eigen prestaties.
2. Je leidinggevende bekritiseert je werk te vaak
De kritiek kan terecht zijn. Maar als deze kritiek meestal onterecht is én je ook nooit bedankjes of complimenten krijgt, dan rinkelen de alarmbellen wel. Je gaat je er onzeker(der) door voelen en dat heeft invloed op je prestaties, waardoor je leidinggevende uiteindelijk dus toch gelijk krijgt. Dit is een negatieve spiraal.
3. Je leidinggevende steunt je niet
Je hebt een meningsverschil met een klant of collega. Je leidinggevende lijkt standaard voor de kant van deze collega of klant te kiezen. Meningsverschillen of escalaties als gevolg daarvan zijn ook altijd jouw schuld, of lijkt dat maar zo? Dit moet je per geval analyseren.
4. Je leidinggevende let niet op je welzijn
Je leidinggevende lijkt het normaal te vinden dat je een hoge werkdruk ervaart en/of (te) vaak overwerkt. Kaart je dit aan, dan luistert hij of zij niet of nauwelijks naar je.
Ga altijd uit van feiten, niet van aannames. Een ervaring uit het verleden kan er namelijk voor zorgen dat je fout gedrag van vorige leidinggevende op je huidige leidinggevende projecteert. Wees hier heel alert op!
5. Je leidinggevende wijst salarisverhogingen telkens af
Ook dit kan allerlei redenen hebben. Misschien is het bedrijf financieel echt niet in staat om aan je salariswensen te voldoen. Maar als je wel steeds meer verantwoordelijkheden krijgt en daar nooit voor beloond wordt, dan is dit punt zeker wat aandacht waard.
6. Je leidinggevende belooft promotie, maar je krijgt die niet
Een
beloofde promotie blijft uit. Dat kan heel frustrerend zijn, maar ook hier moet je goed kijken naar de redenen. Krijg je de promotie niet omdat je prestaties simpelweg onder de maat zijn? Of speelt er iets in de
interne politiek? Krijgen anderen deze promotie wel en zo ja, waarom? Onvervulde promoties geven je hoe dan ook een aanleiding om meer (objectief) onderzoek te doen.
7. Je leidinggevende blijft vaag over instructies
Je baas geeft geen duidelijke instructies over taken, doelen en rollen. Op de werkvloer kan het dus alle kanten opgaan en dat geeft veel onzekerheid. Hoe kun je het dan ooit goed doen als werknemer?
8. Je leidinggevende doet aan micromanagement
Je leidinggevende neemt graag alle touwtjes in handen. Hij of zij bekritiseert je werk vaak en neemt het werk zelfs (ongevraagd) over. Dit is
micromanagement en het betekent dat je leidinggevende eigenlijk geen vertrouwen heeft in jouw kennis en capaciteiten.
Meer verdieping nodig? Lees ook: 8 kenmerken van een slechte leidinggevendeBedenk dat ook andere medewerkers last kunnen hebben van bepaalde situaties in het bedrijf. Kijk altijd breed naar dat wat speelt: ligt een probleem aan (het gedrag van) een persoon of aan een beleid?
Stap 2. Plan een gesprek met je leidinggevende
Tijdens de analyse in stap 1 kom je misschien wel tot rationele verklaringen voor de negatieve contactmomenten die je met je leidinggevende hebt of hebt gehad. Maar of er opzet in het spel is of niet: het vertrouwen in je leidinggevende is misschien nog steeds laag en daar wil je wat aan doen. Vraag daarom een gesprek aan met je leidinggevende.
Stap 3. Voer het gesprek
Een gevoelig onderwerp aankaarten is niet eenvoudig. Vooral als je iets moet bespreken met een leidinggevende die je toch al niet vertrouwt. Bekijk daarom ook deze stappen. Ze kunnen je namelijk helpen om toch een constructief gesprek te voeren.
- Beheers je emoties. Doe wat ontspanningsoefeningen voor je het gesprek aangaat.
- Houd een rustige, vriendelijke toon aan. Stel je beleefd op.
- Zeg in duidelijke woorden waar je voor komt, bijvoorbeeld: ‘Ik zou graag iets met je willen bespreken wat mij dwarszit en ik hoop dat we er samen uitkomen.’
- Beschrijf dan de situatie zoals je die hebt ervaren. Geef ook aan wat je voelde bij deze situatie.
- Geef je leidinggevende vervolgens de tijd om op je verhaal te reageren.
- Wat heb je van elkaar nodig om tot een oplossing te komen? Bespreek dit samen. Luister goed naar de oplossingen van je leidinggevende en draag ook zelf oplossingen aan. Zo laat je zien dat je bereid bent tot compromissen.
- Zet gemaakte afspraken op papier. Stuur je leidinggevende een samenvatting van het gesprek per e-mail. In principe hoort je leidinggevende dit zelf te doen, maar als dit niet gebeurt, ligt de bal toch bij jou. Vraag dan ook altijd naar een bevestiging van ontvangst.
Het is mogelijk dat je na een gesprek er nog steeds niet uitkomt met een leidinggevende. Dit kan ook allerlei redenen hebben. Misschien wordt een van de twee emotioneel (een gesprek op een later moment is dan een goed idee) of er ontstaat een heftige discussie of zelfs ruzie. Wat er ook gebeurt, als je niet het gevoel krijgt dat het vertrouwen terugkomt, kun je drie dingen doen.
1. Schakel HR in voor mediation
De afdeling HR (of: afdeling Personeelszaken) kan een HR-medewerker inzetten als
vertrouwenspersoon dan wel als mediator. Deze persoon bemiddelt dan tussen jou en de leidinggevende. Het is ook mogelijk dat je leidinggevende een mediator aanvraagt. Dit kan een interne of externe professional zijn.
2. Verzamel bewijs (voor incorrect gedrag)
Noteer details over situaties die niet prettig aanvoelen. Wat gebeurt er? Wat wordt er gezegd? Door wie? En waarom? En wat zijn de gevolgen? Verzamel tegelijkertijd ook appjes en e-mails als bewijs.
3. Zoek een andere baan
Toont een leidinggevende zich echt niet bereid om zijn of haar gedrag aan te passen? Voelt de bedrijfscultuur in haar geheel te onderdrukkend aan? Denk aan je mentale en fysieke welzijn en overweeg om een andere baan te zoeken.
Lees meer adviezen in:Hoe los je een onwerkbare situatie op?