Je collega’s weten dat ze op je kunnen bouwen. Hoe? Door te werken aan je betrouwbaarheid. Vanaf hier kun je daar direct mee aan de slag.
Wat is betrouwbaarheid?
Betrouwbaar zijn houdt in dat anderen op jou kunnen vertrouwen. Dit blijkt uit alles wat je zegt of doet.
Waarom is betrouwbaarheid belangrijk op de werkvloer?
Betrouwbaarheid zorgt voor een betere band tussen jou, je collega's en je leidinggevenden. En dat leidt tot weer andere voordelen voor jou en het bedrijf, namelijk deze:
- De samenwerking wordt beter.
- De prestaties verbeteren.
- De werksfeer verbetert.
- Je reputatie verbetert.
Een goede reputatie opent vaak deuren naar andere carrièremogelijkheden. Als je ambitieus bent, dan is het dus zeker goed om aan je betrouwbaarheid te werken!
Betrouwbaarheid ontwikkelen: welke eigenschappen heb je nodig?
Bij betrouwbaarheid horen bepaalde gedragingen. En dus ook bepaalde eigenschappen. Werk je aan de volgende eigenschappen, dan is de kans het grootst dat anderen je gaan vertrouwen.
Plichtsgetrouw
Je houdt je aan alle regels en voorschriften die voor jouw functie gelden. Beloftes en afspraken kom je altijd na. Behalve plichtsgetrouwheid is hier ook zelfdiscipline voor nodig.
Nauwkeurig
Je levert standaard kwalitatief werk, volgens de afspraken die daarover gemaakt zijn. Uit jouw nauwkeurige werk valt duidelijk op te maken dat je vakbekwaam bent!
Integer
Je handelt altijd naar eer en geweten. Anders gezegd: je bent
integer en je spreekt altijd de waarheid als het over jou of andermans werk gaat. Je roddelt ook niet over mensen en je werkt ze bewust niet tegen.
Verantwoordelijk
Je neemt de verantwoordelijkheid voor wat je zegt en doet. Uiteraard sta je open voor feedback en gebruik je die om zaken te verbeteren.
Punctueel
Je komt altijd volgens de afgesproken tijd op je werk, op een afspraak of op een vergadering. Haal je het niet, dan communiceer je dit (ruim) van tevoren. Anders gezegd: jij bent goed in tijdmanagement!
Betrokken
Je voelt je
betrokken in het team en bij het bedrijf waar je werkt. Je wilt oprecht dat alles goed is of in orde komt. Je spreekt ook altijd positief over collega's, teams en het bedrijf, waar je ook bent.
Communicatie
Je communiceert helder en open over je ideeën en acties. Ook deel je altijd de juiste informatie. Mensen weten zo precies wat ze aan je hebben. Toezeggingen doe je ook alleen als je ze echt waar kunt maken. Je wilt ten slotte bij niemand valse verwachtingen wekken.
Beheerst
Je weet je emoties en verlangen te beheersen. Je voorkomt zo onnodige discussies of ruzies. Ook weet je de focus op je werk te houden.
Behulpzaam
Je bent altijd bereid om een collega te helpen. Daarnaast doe je je best om de werksfeer positief te houden, ook al maken mensen soms fouten.
Discreet
Je gaat correct om met vertrouwelijke informatie. Bij jou zijn alle professionele en persoonlijke geheimen veilig.
Om als betrouwbaar gezien te worden, is het heel belangrijk dat je consequent bent in wat je zegt en doet. Zo weten anderen altijd wat ze aan je hebben.
Concrete acties van betrouwbaarheid
Betrouwbaar zijn op het werk houdt in dat je voldoet aan de verwachtingen van collega's en leidinggevenden. Tenminste, als die verwachtingen ook echt redelijk zijn. Maar op welke manieren laat je precies zien dat je betrouwbaar bent? Hier zijn wat concrete, alledaagse acties.
- Noteer al je afspraken in je (digitale) agenda.
- Haal je een taak of een afspraak niet? Communiceer dit op tijd.
- Zorg ervoor dat je aanwezig bent op afgesproken meetings.
- Voer je werk uit zoals je met je collega's of leidinggevenden hebt afgesproken.
- Erken eventuele fouten en laat zien dat je ze herstelt.
- Lees altijd je berichten en reageer daar zo snel mogelijk op.
- Als je zelf hulp nodig hebt, vraag je een collega. Dit laat zien dat je ook vertrouwen in een ander hebt.
Welke valkuilen brengt betrouwbaarheid met zich mee?
Natuurlijk is het prettig als er vertrouwen is tussen jou en je collega's. Toch bestaan er ook valkuilen als het gaat om betrouwbaarheid. Dit zijn ze:
- Je wordt te gericht op het welzijn van anderen. Misschien word of ben je zelfs al een people-pleaser.
- Je gaat je ergeren aan mensen die steevast fouten maken of te laat komen. Een te sterke focus op betrouwbaarheid kan je dus ook minder tolerant maken.
- Je gaat niet meer goed na of anderen wel te vertrouwen zijn, omdat je te gericht bent op de ontwikkeling van je eigen betrouwbaarheid. Hierdoor kun je naïef overkomen. Het kan je zelfs kwetsbaar maken.
- Je ideeën en acties worden voorspelbaar. Anderen kunnen je hierdoor niet als creatief of innoverend beschouwen.
- Je bent te bang om fouten te maken, waardoor je jezelf nog amper kansen gunt om van je fouten te leren. Dit kan je persoonlijke en professionele ontwikkeling in de weg staan.
- Je kunt soms ook te eerlijk worden. Je hebt, bijvoorbeeld, een heel goede band met een collega opgebouwd. Je vertelt deze collega vrijwel alles, waardoor die kan denken dat je bij anderen niet zo eerlijk bent als je doet voorkomen.
Kortom, betrouwbaarheid gaat ook over het aftasten en bewaken van grenzen. Ga je over je eigen grenzen heen, dan zul je er geen voordeel van hebben. Werk daarom elke dag aan de eigenschappen die je nodig hebt om op een gezonde manier betrouwbaarheid te tonen.