Hoe voordelig is het voor jou om in een auto van de zaak te rijden als je werkgever die aanbiedt? Bekijk direct alle voordelen en nadelen.
Je hoeft zelf geen auto aan te schaffen. Dit bespaart je ook de kosten van belasting, verzekering en onderhoud. De auto is namelijk van je werkgever of het is een auto van een leasemaatschappij.
Je moet misschien regelmatig op pad om klanten te bezoeken en je wilt dat je auto er representatief uitziet. Vaak kom je dan uit op een auto uit het duurdere segment, als dat ook mag van je werkgever. Je hebt dan vast een mooie auto, maar bedenk wel dat je juist voor duurdere auto's meer bijtelling betaalt.
Mogelijk krijg je ook een tankpas van je werkgever. Je hoeft dan niet zelf te betalen voor de brandstofkosten. Een ander voordeel van de tankpas is dat je niet telkens bonnen hoeft te bewaren.
In de meeste gevallen mag een werknemer de auto van de zaak ook privé gebruiken. Dit heeft een nadeel en een voordeel. Het nadeel: als je jaarlijks meer dan 500 privékilometers rijdt, moet je bijtelling betalen. Mogelijk betaal je ook een eigen bijdrage aan je werkgever voor het privégebruik van de (lease)auto. Het voordeel: rijd je minder dan 500 privékilometers per jaar, dan hoef je geen bijtelling te betalen. Verder geldt:
Je werkgever vraagt je misschien om een eigen bijdrage te betalen als je de auto van de zaak privé gebruikt. Of je moet een eigen bijdrage betalen als je een duurdere auto wilt leasen dan je werkgever heeft gebudgetteerd. Het verschil in kosten betaal je aan je werkgever als eigen bijdrage. Goed nieuws: de eigen bijdrage is in beide gevallen fiscaal aftrekbaar.
Bijtelling is belasting op het privégebruik van een auto van de zaak. De hoogte van het bedrag wordt ook nog beïnvloed door de waarde van de auto. Je betaalt dus zogezegd ‘de hoofdprijs' als je in een dure wagen van de zaak rijdt én per jaar privé meer dan 500 kilometers maakt.
Als je privé rijdt in de auto van de zaak én meer dan 500 privékilometers per jaar maakt, dan moet de Belastingdienst hiervan bewijs zien. Dit betekent dat je alle ritten met de auto van de zaak moet bijhouden. Natuurlijk heb je hier tegenwoordig geautomatiseerde systemen voor, maar die kosten wel geld. Wil je de ritten handmatig bijhouden? Dat kost je dan redelijk veel tijd.
De Belastingdienst ziet het gebruik van een auto van de zaak als loon in natura. Daarom moet je er belasting over betalen. Je bedrijf ziet het gebruik van de auto van de zaak als bonus bij het loon, maar dan loon waarover ze geen pensioen of vakantiegeld over hoeven te betalen. Als je toch een bonus wilt krijgen, maar eigenlijk geen auto van de zaak nodig hebt, kun je misschien beter kiezen voor een bruto loonsverhoging.
Een bedrijfsauto delen met andere werknemers kan lastig zijn vanwege de rittenadministratie. Want hoe houd je dan op een eenvoudige manier bij wie er privé of zakelijk in rijdt? Bovendien kan een wagen bezet zijn op het moment dat jij die nodig hebt. Natuurlijk is dat een kwestie van (goede) planning, maar dat loopt niet bij alle bedrijven even soepel.
Je rijdt privé in een auto van de zaak, maar je functie stopt onverwachts. Wat nu? Uiteraard moet je de auto weer inleveren, want deze is niet van jou. Je hebt dus ook geen auto meer om te gebruiken voor privéritten.
Als je in een auto van de zaak rijdt of deze leaset, bouw je normaal gesproken geen schadevrije jaren op. De wagen staat immers op naam van je werkgever of leasebedrijf. Heb je wel jarenlang schadevrij gereden en ga je weer een eigen auto gebruiken? Er is een mogelijkheid om toch schadevrije jaren met de auto van de zaak mee te nemen.
Hoe? Vraag je werkgever of leasebedrijf om een leaseverklaring. Daarin staat het aantal opgebouwde schadevrije jaren over de periode dat je de auto hebt geleased. Door deze verklaring kun je die schadevrije jaren wel mee laten tellen als je weer een eigen auto gaat gebruiken.
Zoals gezegd bij de voordelen: je werkgever kan jou een eigen bijdrage vragen voor het privégebruik van de leaseauto of voor andere kosten die daarmee gepaard gaan, zoals brandstofkosten. De hoogte van de eigen bijdrage kan echter per situatie verschillen, dus maak hier heldere afspraken over met je werkgever.
Een auto van de zaak gebruiken is voordelig of nadelig, afhankelijk van de wensen, behoeften en de eisen van jou én je werkgever. Stel jezelf daarom eerst deze vragen als je tot een beslissing wilt komen:
Een auto van de zaak is vooral voordelig als je privé minder dan 500 kilometer per jaar rijdt. Je hoeft dan namelijk geen bijtelling te betalen. Het is ook voordeliger als de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt.
Besluit je om geen gebruik te maken van een auto van de zaak? Dan zijn dit de andere opties: