Wat zijn Werkkledingkosten en wie moet deze betalen?

Wat zijn Werkkledingkosten en wie moet deze betalen?
Werkkledingkosten zijn kosten voor kleding die je voor je werk moet dragen. Maar moet je deze kleding zelf betalen of doet je werkgever dat?

Wie betaalt voor je werkkleding?

Je werkgever betaalt voor je werkkleding, zeker als daar een logo op staat. Dit is onder andere zo omdat je in je vrije tijd niets aan de werkkleding met logo hebt. Er zijn bovendien werkgevers die het dragen van bedrijfskleding (met logo) in privétijd sowieso niet goedkeuren.

Bepaalde soorten werkkleding moet je als werknemer zelfs verplicht dragen op grond van de Arbowet. Denk aan beschermende of isolerende werkkleding. Ook voor dit type werkkleding zijn de kosten voor je werkgever. Als werknemer hoef je voor dit type kleding ook geen eigen bijdrage te betalen.

Wie betaalt voor de reiniging van je werkkleding?

Normaal gesproken liggen de kosten voor de reiniging van de werkkleding bij je werkgever. Neem voor de zekerheid altijd je arbeidscontract, cao of personeelshandboek door voor dit soort zaken, want de regels hierover kunnen per bedrijf verschillen.

Werkkleding zelf wassen?
Het kan bijvoorbeeld zijn dat je werkgever jou vraagt om je werkkleding thuis te wassen. In dat geval heb je recht op een vergoeding, maar daarover moet je werkgever wel belasting betalen. De belastingdienst beschouwt dit soort vergoedingen namelijk als (extra) loon.

En er is nog een praktisch risico bij het thuis zelf wassen van werkkleding: het kan namelijk zijn dat je de kleding zelf niet goed schoon krijgt. Of je reinigt de kleding op een verkeerde manier, waardoor er beschadigingen optreden.

Veel werkgevers kiezen er dus voor om bedrijfskleding te laten wassen door een professioneel reinigingsbedrijf. Veel soorten veiligheidskleding hebben zelfs een specialistische behandeling nodig. Denk bijvoorbeeld aan brandvertragende kleding. De kosten voor reinigingen of behandelingen voor dit soort kleding liggen altijd bij je werkgever.

Wie betaalt voor de reparatie van je werkkleding?

Je werkgever betaalt voor reparatie van je werkkleding, tenzij je zelf de werkkleding hebt beschadigd, al dan niet opzettelijk. In dat geval kan de werkgever je vragen om de kosten voor de reparatie te vergoeden. Ook hier geldt: neem altijd eerst de regels van je bedrijf over de werkkleding door. Deze regels staan in je arbeidscontract, cao of personeelshandboek.

Werkkleding kapot in vrije tijd
Draag je werkkleding in je vrije tijd en gaat de kleding kapot? Dan moet je zelf voor de reparatie van de kleding betalen.

Specialistische kleding en reparatie
Voor het repareren of vervangen van specialistische kleding (veiligheidskleding) zijn de kosten altijd voor je werkgever. Probeer ook zeker niet zelf specialistische kleding te repareren, want zoals gezegd: daar zijn vaak ook specialistische behandelingen voor nodig.

Wat valt eigenlijk onder ‘werkkleding’?

Werkkleding is kleding die je nodig hebt voor je werk. Hierin bestaan twee categorieën (die elkaar kunnen overlappen):

1. Bedrijfskleding
Bedrijfskleding is kleding waaraan je het bedrijf duidelijk herkent.

2. Veiligheidskleding
Veiligheidskleding is kleding die je beschermt tijdens de uitoefening van je beroep. Aan deze kleding kun je soms ook het bedrijf duidelijk herkennen.

Overigens vallen schoenen en accessoires ook onder werkkleding, zeker als die bijdragen aan de veiligheid. Denk hierbij aan helmen of veiligheidsschoenen.

In welke beroepen draag je (beschermende) werkkleding?

In verschillende werksectoren is het heel gebruikelijk om (beschermende) bedrijfskleding te dragen. Denk maar aan de volgende beroepen:
  • Bakkers en slagers
  • Horecapersoneel
  • Stewards en stewardessen
  • Politie, brandweer en militair personeel
  • Constructiewerkers
  • Voedselproducenten
  • Ongediertebestrijders
  • Ziekenhuispersoneel
  • Laboratoriummedewerkers
  • Artiesten en sporters

Mag je werkgever je verplichten om werkkleding te dragen?

Ja. Je werkgever mag je verplichten om bedrijfskleding of beschermende werkkleding te dragen. Deze verplichting komt in je arbeidscontract te staan of is al in je cao vastgelegd.

Kan jouw werkgever je kledingvoorschriften opleggen?

Je werkgever mag je ook regels opleggen voor het dragen en verzorgen van de werkkleding. Deze regels verschillen vaak per werkgever en al zeker per sector, maar we geven alvast vijf voorbeelden:
  1. Je mag de werkkleding niet dragen in privétijd. Bijvoorbeeld vanwege de hygiëne en/of om de identiteit van je bedrijf te beschermen.
  2. Je mag de werkkleding niet dragen tijdens het klussen aan je auto of huis (om snellere slijtage te voorkomen).
  3. Je werkkleding moet er altijd netjes uitzien, zeker als je regelmatig contact met klanten of andere zakelijke relaties hebt.
  4. Omwille van de hygiëne mag je geen sieraden dragen en/of je moet tijdens je werk een haarnetje dragen.
  5. Je werkkleding moet bestaan uit bepaalde kleuren. Deze kleuren komen overeen met de kleuren die het bedrijf kenmerken.

Is werkkleding aftrekbaar van de belasting?

Ja. De kosten voor (beschermende) werkkleding zijn volledig aftrekbaar en dat is goed nieuws voor je werkgever. De belastingdienst koppelt alleen wel een paar voorwaarden aan de aftrekbaarheid van de werkkleding:
  1. Kleding die los van je functie kan worden gedragen, is niet aftrekbaar. De werkkleding moet dus duidelijk te maken hebben met (de uitoefening) van je beroep.
  2. Je draagt de kleding dus in het kader van je bedrijf. En dat moet ook duidelijk te zien zijn aan de kleding. Zo draag je bijvoorbeeld een overall of uniform.
  3. Als je de kleding ook buiten je bedrijf draagt, dan moet op je kleding een beeldmerk te zien zijn. Dit beeldmerk moet minimaal 70 cm² groot zijn. Ook moet het beeldmerk naar je bedrijf verwijzen.

Wat als je weigert om werkkleding te dragen?

Een weigering om werkkleding te dragen kan door je werkgever opgevat worden als werkweigering. Je werkgever zal hier eerst met je over willen praten. Door een goed gesprek komen jullie er misschien wel samen uit. Zo niet, dan kan een waarschuwing, een schorsing of zelfs ontslag volgen.

Voorkom discussies of grotere problemen met je werkgever en houd jezelf goed op de hoogte over de regels van je bedrijf. Neem hoe dan ook altijd je arbeidscontract, je cao of het bedrijfsreglement door. Zo weet je altijd waar je aan toe bent in je functie.
Geschreven door
Inge Stakenborg
Redacteur @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Salarisonderhandeling | tips om een beter aanbod te krijgen

Een salarisonderhandeling is een delicate aangelegenheid, enige tactische vaardigheid is vereist. 10 tips voor succesvolle contractbesprekingen.
Michiel van der Avoird 17 sep 2020

Loonsverhoging: wanneer en hoe vraag je erom?

Soms is een loonsverhoging op zijn plaats, maar hoe haal je je baas over? Met deze zeven tips maak je jouw salarisonderhandeling tot een succes.
Michiel van der Avoird 5 jan 2021

Startsalaris: verdien ik wel genoeg?

Wat is het gemiddelde startsalaris in Nederland en hoe wordt dit bedrag bepaald? Hoe krijg je een beter aanbod?
Michiel van der Avoird 12 nov 2020

Hoeveel Belasting betaal je over Bonussen?

Als je een bonus van je werkgever ontvangt, dan betaalt je werkgever daar meestal belasting over. Om hoeveel belasting gaat het? Een beknopte uitleg.
Inge Stakenborg 11 feb 2024

Auto van de Zaak - Wat is Bijtelling en Hoe werkt het?

Als je een auto van de zaak gebruikt voor privéritten, betaal je bijtelling aan de Belastingdienst. Leer direct meer over de regels en bekijk de bere...
Inge Stakenborg 17 nov 2023

Is een Auto van de Zaak voordelig voor Jou?

Hoe voordelig is het voor jou om in een auto van de zaak te rijden als je werkgever die aanbiedt? Bekijk direct alle voordelen en nadelen.
Inge Stakenborg 17 nov 2023
 
check