Wil je de kans vergroten dat je opvalt tussen alle andere kandidaten? Gebruik dan de juiste kernwoorden in je motivatiebrief.
In de vacaturetekst staan een hoop kernwoorden (keywords) waar je je voordeel mee kunt doen. Maar dan moet je wel weten wat het zijn. Daarom duiken we in dit artikel dieper in het belang van kernwoorden voor je motivatiebrief en hoe je ze herkent in de vacaturetekst. Een goeie brief zorgt namelijk voor overlap tussen die twee.
Hoe herken je kernwoorden?
Als je de vacaturetekst leest, zie je een hoop zorgvuldig gekozen woorden. Ze omschrijven waar de ideale kandidaat aan moet voldoen. Deze keywords zijn op te delen in verschillende categorieën.
Harde eisen
Voor de baan heb je specifieke vaardigheden en kennis nodig. In de vacature staat bijvoorbeeld:
- Welk diploma je nodig hebt.
- Hoeveel ervaring je moet hebben.
- Van welke systemen je kennis moet hebben.
Soft skills
Je soft skills zeggen iets over wie jij bent en hoe je je werk uitvoert. Deze ‘zachte vaardigheden’ worden soms expliciet en soms impliciet gevraagd in de vacaturetekst.
Je herkent ze aan expliciete woorden als:
- Flexibel.
- Goede samenwerker.
- Verbinder.
- Goeie communicatieve vaardigheden.
- Aanpassingsvermogen.
En impliciete omschrijvingen als:
Vakjargon
Door vakjargon te gebruiken in de vacaturetekst, kunnen bedrijven het kaf van het koren scheiden. Mensen die weten wat die woorden betekenen, hebben vaak ook de juiste ervaring. Dat zijn dus belangrijke keywords. Maar let op: het is niet aan te raden om je motivatiebrief vol te proppen met vakjargon. Gebruik alleen de termen die duidelijk in de vacaturetekst naar voren komen.
Voorbeeld keywords in vacaturetekst
Als voorbeeld zie je hieronder een deel van een vacature voor een loodgieter. We hebben de belangrijkste keywords dikgedrukt.
Voorbeeldvacature
Verleen je graag service en ben je graag in contact met bewoners? Reageer dan op de vacature Loodgieter Amsterdam! Wij hebben een vacature beschikbaar en je kan snel beginnen!
Als loodgieter in Amsterdam:
In deze functie zijn wij op zoek naar een zelfstandige vakman die op zoek is naar afwisseling in de werkzaamheden en gek is op complimentjes en blije gezichten! Want: na jouw komst zijn bewoners weer geholpen.
Compleet met een keurige bedrijfsauto (van de zaak) ga je op pad naar bewoners met een probleem. Dit kan uiteenlopen van een loszittende wastafel tot lekkende kraan en vervangen van een toiletpot of verhelpen van een storing. Je wordt onderdeel van een vast team aan vaklieden en samen klaar je de klussen. Een dynamische functie waarbij geen dag hetzelfde is! Stap jij in de nieuwe auto en klaar je de klus?
Op basis van de keywords ontstaat het volgende profiel van de ideale kandidaat:
- Servicegericht.
- Sociaal.
- Zelfstandig.
- Multi-inzetbaar.
- Hulpvaardig.
- Goede samenwerker.
- Flexibel.
Hoe gebruik je ze in je motivatiebrief?
En dan nu het belangrijkste onderdeel: hoe gebruik je de keywords die je hebt gevonden in je motivatiebrief?
Stap 1: vink overeenkomstige keywords af
Schrijf eerst alle kernwoorden uit de vacature op. Zet een vinkje achter degene waarvan jij zeker weet dat je ze bezit. Dat zijn degene die in je motivatiebrief een plekje krijgen.
Stap 2: verwerk ze in je brief
Laten we het voorbeeld van de loodgieter aanhouden. Met onderstaande zinnen verwerk je effectief de kernwoorden uit de vacature in je motivatiebrief. Die hebben we voor de duidelijkheid dikgedrukt:
"Het mooiste aan loodgieter zijn, vind ik het contact met mensen. Mijn dag is compleet als ik met mijn handigheid iemand heb kunnen helpen. In klantenbeoordelingen wordt mijn servicegerichtheid dikwijls genoemd."
"Ik werk graag in teamverband. Jarenlang werkte ik grotendeels zelfstandig, maar ik mis het gevoel van samen een klus klaren. Ik kijk ernaar uit om weer onderdeel te worden van een goed geoliede machine en bij te dragen aan de teamsfeer."
"Een dynamische functie past helemaal bij me. Ik heb nooit van routine gehouden. Het liefst werk ik iedere dag op een andere plek en houd ik me met verschillende vraagstukken bezig."
Waarom zijn kernwoorden zo belangrijk?
Ben je nog niet helemaal overtuigd van het gebruik van kernwoorden in je motivatiebrief? Realiseer je dan dat veel bedrijven gebruik maken van zogeheten ATS-software. Deze screent de sollicitaties die binnenkomen op trefwoorden. Zo wordt de eerste schifting gemaakt. Heb je niet de juiste keywords gebruikt? Dan kun je zomaar een automatische afwijzing ontvangen.
Meer weten over hoe je door de screeningsoftware komt? Lees dan onderstaand artikel: