Je krijgt een arbeidsvoorwaardengesprek als je met succes door één of meer sollicitatierondes bent gekomen. Je onderhandelt dan met de werkgever over jouw arbeidsvoorwaarden. Dit zijn de voorwaarden waarop je werkt.
Worden jij en je werkgever het eens over alle voorwaarden? Je werkgever zet dan alle gemaakte afspraken in je arbeidscontract. Zodra je je handtekening onder dit contract zet, heb je officieel een baan!
Als je solliciteert op een functie in een klein of middelgroot bedrijf, dan voer je het gesprek meestal met je direct leidinggevende (bijvoorbeeld een manager). In grote bedrijven is het gebruikelijk om het arbeidsvoorwaardengesprek met een HR-medewerker of P&O-medewerker te voeren. Soms sluiten dan ook de direct leidinggevende en/of de baas van het bedrijf aan.
Een arbeidsvoorwaardengesprek voeren is belangrijk om twee redenen:
Je krijgt meestal eerst een voorbeeldcontract van je potentiële werkgever. Die check je inhoudelijk op primaire en eventueel secundaire arbeidsvoorwaarden. Staan de door jou gewenste voorwaarden in het contract? Zo niet, bereid je dan voor om te onderhandelen.
In een arbeidsvoorwaardengesprek wil je de werkgever overtuigen om de door jou gewenste arbeidsvoorwaarden in het contract te zetten. Met goede argumenten bereik je dit doel, maar je moet deze argumenten wel eerst scherp krijgen. Hoe? Gebruik de volgende stappen als leidraad.
Denk eerst goed na over welke arbeidsvoorwaarden bij jou en je leefstijl passen.
Je werkgever moet zich aan bepaalde wettelijke verplichtingen houden. Die hebben onder andere te maken met het minimumloon, maar ook met de arbeidsomstandigheden. Onderzoek daarom op welke regelingen jij recht hebt. Kijk ook welke voorwaarden je werkgever precies biedt. Probeer tegelijkertijd te achterhalen aan welke (wettelijke) verplichtingen jij gebonden bent.
Het voordeel van dit onderzoek? Door de rechten en plichten van jou en je werkgever goed te kennen, sta je meestal sterker in gesprekken over arbeidsvoorwaarden.
Op hoeveel brutoloon heb je recht in je nieuwe functie? Wat is gangbaar voor deze functie of voor een soortgelijke functie? Hier kom je op twee manieren achter:
Wat zijn jouw sterkste kwaliteiten? Hoe zet jij die in voor het bedrijf en wat maakt jou dus waardevol voor het bedrijf? Onderzoek je vaardigheden en competenties en bedenk concrete voorbeelden waarin je bewijs geeft van deze kwaliteiten. Zeg bijvoorbeeld niet in het gesprek: ‘ik ben creatief’, maar vertel over een taak uit een vorige baan waarbij je succes hebt behaald met je creativiteit.
Je nieuwe werkgever onderhandelt op zijn of haar eigen manier. Bovendien heeft die misschien een specifieke strategie bedacht. Probeer van tevoren een inschatting te maken van hoe je werkgever op jouw voorstellen zal reageren.
Hoe onderhandel je over je arbeidsvoorwaarden? En welke vragen kun of moet je stellen tijdens het gesprek? Uitgebreide tips hierover vind je direct in Hoe voer je een succesvol arbeidsvoorwaardengesprek?
Houd je voorwaarden realistisch! Zo overtuig je een werkgever sneller.Ga je met meerdere werkgevers gesprekken voeren over de arbeidsvoorwaarden? Plan de gesprekken dan kort na elkaar in. Zo kun je relatief snel verschillende aanbiedingen met elkaar vergelijken. Je kunt dan ook meteen reageren op een aanbod door te zeggen dat je elders een nog beter aanbod hebt gekregen. Dit kan een werkgever overtuigen om zijn voorstel alsnog aan te passen aan jouw wensen.
Oefen het arbeidsvoorwaardengesprek met een (ex)collega, vriend of familielid. Probeer in deze gesprekken te ontdekken welke kritische vragen jouw werkgever kan stellen en zet die meteen op papier. Bedenk hierna antwoorden op deze vragen. Met welke argumenten kun jij de werkgever alsnog overtuigen? Hoe beter je voorbereiding, hoe groter de kans dat jij straks werkt onder de door jou gewenste voorwaarden!