In een sollicitatiegesprek krijg je over de meest uiteenlopende zaken vragen. Je kunt ook vragen verwachten over hoe je omgaat met feedback.
Vragen die in een sollicitatiegesprek worden gesteld, moeten het bedrijf een beter beeld geven van wie jij bent. Een belangrijk onderdeel is hoe jij omgaat met feedback. Want ook als je je werk goed doet, krijg je een keer kritiek. Het is de kunst feedback niet persoonlijk op te vatten. Zie het als een manier om te groeien.
Of je hier volwassen en professioneel genoeg voor bent, wordt aan de hand van onderstaande vragen in het sollicitatiegesprek getest.
1. Wat voor feedback heb je weleens van collega’s gekregen?
Bedrijven vragen graag wat andere mensen over je zeggen. Dat maakt het voor jou moeilijker om mooi weer te spelen. Wat je over jezelf zegt, hoeft namelijk niet te stroken met de feedback die anderen aan jou geven.
Probeer feedback te noemen die niet alleen maar positief was, maar ook niet heel erg negatief. Dat schetst een realistisch beeld. Noem iets waar je je in kon vinden en waar je in de tussentijd aan gewerkt hebt.
2. Hoe geef je zelf feedback?
Als jij op een goede manier feedback aan anderen kunt geven, dan kan dat een zeer waardevolle bijdrage zijn voor het team. Je probeert immers het werk te verbeteren. Door uit te leggen hoe je zelf feedback geeft aan anderen, geef je ook inzage in hoe jij denkt dat er feedback gegeven moet worden.
3. Ben je ooit bekritiseerd?
Zeg hier geen nee op, want iedereen weet dat het een leugen is. Maar noem geen incident dat té heftig was. Het liefst noem je kritiek waar je in de tussentijd aan hebt gewerkt, zodat je kunt aantonen dat je iets doet met feedback.
Voorbeeld
Mijn leidinggevende sprak me een paar jaar geleden aan omdat ik te vaak het woord nam tijdens vergaderingen. Ik zat zo vol ideeën, dat ik moest leren om anderen meer de ruimte te geven. Daar heb ik hard aan gewerkt.
4. Heb je wel eens onterechte kritiek gekregen en hoe ga je daar mee om?
Dit is een lastige vraag in een sollicitatiegesprek. Iedereen krijgt weleens kritiek en veelal is de eerste reactie dat de kritiek niet terecht is. Veel mensen schieten in de verdediging als ze kritiek krijgen.
De eerste vraag die je jezelf kan stellen: is de kritiek daadwerkelijk onterecht? Gaat de feedback over jou als persoon of over het werk dat gedaan moet worden? Mondt het krijgen van kritiek uit in een grote discussie? Of kun je het ter harte nemen en je werk weer voortzetten?
Nogmaals: bedrijven vinden het belangrijk dat medewerkers om kunnen gaan met kritiek, ook als deze als onterecht wordt ervaren.
5. Welke kritiek vond je waardevol om te ontvangen?
Dit is een prachtige vraag om te laten zien hoe goed je met feedback kunt omgaan. Iemand die feedback ter harte neemt, verbetert zijn werkkwaliteit. Welke opmerking van een collega of manager is blijven hangen? En hoe heb je die feedback gebruikt om je werk te verbeteren?