Zillennials op de Werkvloer

Zillennials op de Werkvloer
Zillennials houden van stabiliteit en van bedrijven die maatschappelijk actief zijn. Hoe werken zij precies en hoe kom je hen als werkgever tegemoet?

Kenmerken van Zillennials

  • Zillenials zijn geboren tussen 1995 en 2005.
  • Zillennials worden ook wel ‘Zennials’ genoemd.
  • Zillennials zijn een zelfbenoemde tussengeneratie van Generatie Y en Generatie Z.
  • Zillennials hebben de start van de digitalisatie meegemaakt en weten hier meer van dan Gen Y. Toch zijn Zillennials niet vanaf hun geboorte opgegroeid met digitale mogelijkheden, zoals bij Gen Z wel het geval is.
  • Zillennials hebben als tussengeneratie raakvlakken met zowel Gen Y als Gen Z. Hierdoor slaan ze op het werk makkelijk een brug tussen de twee generaties.

Wat vinden Zillennials belangrijk op de werkvloer?

Vanwege de huidige economische en sociale onzekerheden (denk bijvoorbeeld aan het huizentekort) zijn Zillennials constant op zoek naar stabiliteit. Ze zijn dan ook niet zo loyaal aan werkgevers vergeleken met eerdere generaties.

Waar het op neerkomt: de werkgever met de beste voorwaarden ‘wint’ tijdens de jobhop van een Zillennial. Goed om alvast te weten als je dieper ingaat op wat deze generatie echt belangrijk vindt op de werkvloer.

Salariswensen

Zoals gezegd, Zillennials zoeken naar stabiliteit en dus naar vaste banen. Maar qua salaris durven ze niet meteen de ‘jackpot’ te eisen. Ze willen zich namelijk eerst bewijzen voordat ze (salaris)eisen durven te stellen. Wel verwachten ze een verhoging als het na een bepaalde periode goed gaat op het werk.

Wat kun jij bieden op dit vlak?
Start met een reëel salaris afgestemd op het kunnen en kennen van de Zillennial. Maar geef wel duidelijk aan wat je van hem of haar verwacht en benadruk de ontwikkelingsmogelijkheden. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen namelijk veel ‘salarispijn’ verzachten.

Persoonlijke ontwikkeling

Zillennials zijn erg gedreven om zich te ontwikkelen en voelen zich goed bij groepen mensen die er ook zo over denken. Zich met elkaar verbinden is zelfs ‘core’. Trainingen binnen, maar ook buiten het bedrijf, zijn dan ook erg in trek bij deze generatie.

Wat kun jij bieden op dit vlak?
Zillennials blij maken en tevreden houden, doe je door voldoende ontwikkelingsmogelijkheden aan te bieden. Workshops, cursussen, maar ook net wat meer uitdagende taken houden Zillennials scherp, gemotiveerd en actief.

Soort werk en gewenste bedrijfscultuur

Zillennials willen zelf een actieve rol spelen in het welzijn van de wereld en verwachten niet anders van het bedrijf waar ze voor werken. Het voelt anders niet zinvol om voor het bedrijf te werken, wat het werk ook inhoudt.

Het lijkt er daarom soms op dat de Zillennial vindt dat het bedrijf bij hem of haar moet passen, in plaats van andersom. Verkijk je hier echter niet op, want als je een Zillennial ‘aan boord’ haalt, heb je wel meteen een sociaal ingestelde, sterke teamplayer. Een die er alles aan doet om bruggen te slaan tussen collega’s.

Wat kun jij bieden op dit vlak?
Om Zillennials aan je bedrijf te binden moet je, om te beginnen, een bedrijfscultuur creëren waar inclusie en diversiteit voorop staan. Verder kun je in verschillende vormen actief zijn op het gebied van milieu en duurzaamheid. Beter is zelfs als je duurzame, milieuvriendelijke producten of diensten verkoopt.

Werkmentaliteit en leiderschap

Zinvol werk of werk dat iets voor de maatschappij betekent: dáár spannen Zillennials zich graag voor in! En ze doen dit het liefst samen met anderen, in teamverband dus. Verder lijken Zillennials op Millennials qua werkethiek: ze willen zich graag bewijzen en werken hard om resultaten te laten zien. Aan deze generatie kun je ook gerust het multitasken overlaten.

Wat kun jij bieden op dit vlak?
Zillennials zijn geboren teamplayers. Het zal je dus niet veel moeite kosten om hen te overtuigen van gezamenlijke doelen, waarden en normen. Waar je wel misschien nog wat balans in moet aanbrengen, is op het vlak van leiderschap. Geef Zillennials bijvoorbeeld ook taken buiten het teamverband, zodat ze ook leren om op zelfstandige basis beslissingen te maken en zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun werk.

Werkprivébalans

Zillennials hechten waarde aan hybride werken om een gezonde werkprivébalans te houden. Dit komt omdat ze tijdens de coronapandemie de gevolgen van de quarantaines heel goed merkten tijdens hun afstuderen. Sociaal contact, binnen en buiten het werk, is sowieso belangrijk voor deze generatie.

[blok titel=Wat kun jij bieden op dit vlak?]Bied de mogelijkheid tot hybride werken (of: Het Nieuwe Werken) aan. Zillennials verwachten eigenlijk niet anders meer in deze tijd. Is hybride werken niet mogelijk? Bied dan in elk geval flexibele werktijden of -dagen aan, zodat de Zillennial-medewerker toch nog wat ‘ruimte’ krijgt.

Hoe werf je Zillennials?

Om Zillennials aan je te binden en te behouden, moet jouw bedrijf laten zien dat het op verschillende sociale vlakken actief is. Speel daarom in op thema’s zoals diversiteit, inclusiviteit, milieu en duurzaamheid.

Is jouw product of dienst verantwoord? Bied je verantwoorde lunches aan? Organiseer je leuke teambuildingsuitjes? Plaats hier foto’s een filmpjes van op social media en met name op TikTok.

En, heel belangrijk: welke secundaire arbeidsvoorwaarden kun je bieden om de Zillennial de stabiliteit te geven waar hij of zij naar op zoek is? Denk aan een eerlijk salaris, een goede pensioenregeling of een collectieve verzekering. De sollicitatiebrieven stromen zo binnen!
Geschreven door
Inge Stakenborg
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Hoe creëer je betrokkenheid bij tijdelijke Werknemers

Je hebt soms tijdelijke werknemers in dienst. Hoe creëer je bij hen betrokkenheid voor jouw organisatie? Bekijk tien tips en ga aan de slag.

Prestatie-Evaluatie (Beoordeling): hoe doe je dit?

Regelmatig de prestaties van je medewerkers beoordelen, kan je organisatie veel goed doen. Maar hoe pak je een prestatie-evaluatieproces aan?

Wat zijn de Fasen van een Slechtnieuwsgesprek?

Je moet iemand slecht nieuws brengen. Hiervoor organiseer je een slechtnieuwsgesprek en daar horen verschillende fasen bij. Neem die goed door!

Medewerkersbetrokkenheid meten: hoe doe je dat?

De betrokkenheid van je medewerkers meten is nodig om zaken in je bedrijf te verbeteren. Maar hoe vaak moet je medewerkersbetrokkenheid meten? En hoe?

Competentieontwikkeling: welke methoden zijn er?

Je wilt op elke functie een medewerker met de juiste competenties hebben. Maar hoe scherp je deze competenties aan? Verken wat praktische methoden.

Job Rotation: wat zijn de Voordelen en Nadelen?

Job rotation betekent dat je jouw medewerkers laat rouleren op taken of zelfs functies. Of dit zinvol is? Duik in de voordelen en de nadelen.
 
check