Wat doet een Officemanager?

Wat doet een Officemanager?
Geef jij graag leiding aan een stel kantoortijgers? Dan is de functie van officemanager echt iets voor jou. Dit moet je over de baan weten.

Altijd al afgevraagd wat een officemanager doet? En wat je nodig hebt om deze baan te bemachtigen en wat je gaat verdienen? In dit artikel leggen we je alles uit over de functie van officemanager.

Wat is een officemanager?

Een officemanager is onmisbaar voor een soepel verloop van de dagelijkse werkprocessen. De officemanager is vooral achter de schermen aan het werk.

Hij of zij zorgt ervoor dat medewerkers hun taken goed kunnen uitvoeren en de communicatie op orde is. Het is, met andere woorden, een faciliterende functie.

Is een officemanager een directiesecretaresse?

De officemanager wordt weleens verward met de directiesecretaresse, maar dat is niet juist. Een directiesecretaresse ondersteunt alleen de directie of het management, de officemanager geeft leiding aan meerdere afdelingen en personen. Hij of zij werkt dus niet exclusief voor de toplaag van het bedrijf.

Wat is het takenpakket?

Het takenpakket van een officemanager is ontzettend breed, maar ook afhankelijk van het bedrijf waar je werkt. Een start-up heeft andere eisen dan een grote organisatie. Maar deze vier dingen vallen ongetwijfeld in je takenpakket.

Personeelsadministratie

Je kunt als officemanager rekenen op taken die met het personeel te maken hebben, zoals het bijhouden van de personeelsadministratie. Je bent ook een belangrijk aanspreekpunt op de werkvloer.

Facilitaire taken

Je bent als officemanager geen facilitymanager, maar er zit wel overlap tussen de twee functies. Hoeveel precies, ligt aan het bedrijf waar je werkt. Je kunt als officemanager bijvoorbeeld worden ingezet voor het voorraadbeheer of het (laten) repareren van beschadigde kantoorapparatuur.

Budgetbeheer

Als officemanager houd je de budgetten die beschikbaar zijn goed in de gaten en plan je waar het geld heengaat.

Leidinggeven

De functietitel zegt het al: officemanager. Je bent dus een groot deel van je tijd aan het leidinggeven. Dat betekent mensen motiveren en ervoor zorgen dat ze hun werk naar behoren kunnen uitvoeren. Hoe groot je team is, is afhankelijk van het bedrijf waar je werkt.

Hoe word je officemanager?

Er zijn meerdere manieren om officemanager te worden. Deze opleidingen geven je extra kans op de baan.

  • Office & Management
    Je kunt bijvoorbeeld de mbo-opleiding Office & Management volgen en je vanuit daar verder opwerken tot officemanager.
  • Bedrijfskunde
    Met een afgeronde hbo-opleiding maak je doorgaans meer kans om direct als officemanager aan de slag te gaan. Denk dan aan opleidingen in de richting van Human Resource Management en Bedrijfskunde.
  • Vakopleiding
    Je kunt ook een erkende vakopleiding volgen, zodat je specifiek opgeleid wordt tot officemanager.

Benodigde vaardigheden en competenties

Welke vaardigheden en competenties je nodig hebt als je officemanager wilt worden? Het functieprofiel verschilt een beetje per bedrijf, maar over het algemeen moet je deze dingen onder de knie hebben.

Communicatie

Een goede communicatie op de werkvloer is altijd belangrijk, maar helemaal als je de spin in het web van een organisatie bent.

Flexibiliteit

Aangezien je het aanspreekpunt bent van een of meerdere afdelingen, zul je veel moeten schakelen tussen verschillende taken. Je moet je flexibel op kunnen stellen als je wilt slagen als officemanager.

Timemanagement

Je zult genoeg te doen hebben als officemanager, dus het is belangrijk om hoofd- van bijzaken te kunnen onderscheiden. Wat moet je echt nu oppakken en wat kun je eventueel delegeren? Je hebt een voordeel als je goed bent in timemanagement.

Samenwerken

Een officemanager werkt op een kantoor. Oftewel: met veel mensen om zich heen. Je bent vaak ook de brug tussen verschillende afdelingen. Goed kunnen samenwerken is dus cruciaal.

Leidinggeven

Een goede officemanager is een goede leidinggevende. Daar hoort bij dat je kunt luisteren, mensen weet te motiveren, vertrouwen kunt winnen en niet bang bent om beslissingen te maken. Een flinke portie daadkracht komt dus altijd van pas.

Dit zijn 8 kenmerken van een slechte leidinggevende.

Wat zijn de doorgroeimogelijkheden?

Als officemanager heb je vaak al een van de hogere functies op een kantoor bereikt. Maar je kunt natuurlijk wel zijwaarts groeien. Wat dacht je van een overstap naar projectleider, facilitymanager, directiesecretaris, hr-manager of personal-assistent? Ook dit zijn functies waarin je veel verantwoordelijkheid draagt en/of leidinggeeft aan een afdeling. Veel van de vaardigheden en competenties komen overeen.

Wat zijn de werktijden van een officemanager?

Over het algemeen werkt een officemanager van maandag t/m vrijdag, op kantoortijden (09.00-17.00). In het weekend ben je vrijwel nooit nodig. Behalve natuurlijk als je als in een sector aan de slag gaat waar dit wel gebruikelijk is, zoals de zorg of de logistiek.

Wat verdient een officemanager?

Het salaris van een officemanager ligt gemiddeld tussen de € 2.520 en € 3.405 bruto per maand. Hoe meer ervaring en hoe hoger je bent opgeleid, hoe meer je verdient.

Bekijk onze Salariswijzer voor meer informatie

Wil je actuele loongegevens zien van een officemanager in Nederland? Zoek dit beroep dan op in onze Salariswijzer. De overzichten die je hierin vindt, werken we dagelijks bij. Je weet dus altijd meteen waar je aan toe bent.

Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Wat doet een Douanedeclarant?

Een douanedeclarant zorgt ervoor dat goederen op transport mogen. Werk jij heel nauwkeurig en tijdsbewust? Verdiep je dan zeker in deze functie.

Wat doet een Elektromonteur?

Een elektromonteur werkt aan elektrotechnische installaties. Ben je nauwkeurig en werk je graag met je handen? Ontdek dit veelgevraagde beroep.

Wat doet een Douanemedewerker bij de Douane?

Speuren naar valse papieren en illegale goederen: klinkt dit spannend en uitdagend? Voor een douanemedewerker bij de douane is dit dagelijkse kost!

Wat doet een Douanemedewerker bij een logistiek Bedrijf?

Douanepapieren voor goederen invullen, checken en versturen: deze rol is op je lijf geschreven als je graag snel en nauwkeurig te werk gaat.

Wat doet een Douanemedewerker?

Een douanemedewerker kan bij verschillende bedrijven werkzaam zijn. Zie je dit beroep wel zitten? Met deze informatie start je goed.

Wat doet een Office-assistant?

Word jij blij van administratieve en organisatorische taken? Als office assistant ben jij de spin het web op kantoor.
 
check