Leiderschap gaat over inspiratie, ondersteuning en optimisme. Het is dus zeker de moeite waard om deze competentie eens goed te verkennen.
Wat is leiderschap?
Leiderschap houdt in dat je anderen inspireert, motiveert en begeleidt om gezamenlijke doelen te behalen. Tegelijkertijd ben je hun rolmodel: je geeft het goede voorbeeld in wat je doet en zegt.
Wat is persoonlijk leiderschap dan?
Persoonlijk leiderschap gaat over het vermogen om controle te hebben over je persoonlijke leven. Je zet je leiderschap dus niet in voor anderen, maar voor jezelf. Dit is zeker niet slecht, integendeel! Want als je jezelf weet te 'sturen', dan kun je anderen daar vaak ook bij helpen.
Waarom is leiderschap belangrijk op de werkvloer?
In een goed team zijn mensen productief, gemotiveerd en samenwerkingsgericht. Een goed leider ondersteunt de teamleden daarin door hen voortdurend te inspireren, te motiveren en te ondersteunen. Dit leidt tot een win-winsituatie voor iedereen.
Leiderschap ontwikkelen: welke eigenschappen zijn nodig?
Inspireren
Door anderen te inspireren, motiveer je ze om het beste uit zichzelf te halen. Een positieve instelling is hierbij cruciaal!
Coachen
Jij weet hoe je een ander kan bewegen om aan een positieve verandering te werken, zonder dat je oplossingen op een presenteerblaadje aanbiedt. Ook bied je de nodige ondersteuning om die verandering te realiseren. Anders gezegd: je doet aan coachend leiderschap.
Resultaatgericht
Leiderschap gaat hand in hand met resultaatgerichtheid. Elk idee of elke actie is erop gericht om het doel te behalen. Door jouw inspanningen en die van anderen wil jij concrete resultaten zien!
Besluitvaardig
Een goed leider is besluitvaardig. Je weet welke beslissingen je moet nemen en je bent ook niet bang om ze uit te voeren. Hier hoort ook een andere belangrijke competentie bij, namelijk delegeren.
Delegeren
Je weet welke zwakke of sterke eigenschappen bij een persoon horen. Op basis daarvan wijs je deze persoon taken en verantwoordelijkheden toe die hij of zij aankan.
Goed leiderschap is anderen op een vriendelijke en diplomatische manier aanzetten tot actie. Streng commanderen is het tegenovergestelde hiervan. Mensen gooien dan vrijwel meteen hun kont tegen de krib en dat werkt altijd contraproductief.
Flexibel
Je houdt altijd rekening met onverwachte of zelfs negatieve situaties. Je past plannen en acties hier meteen op aan en je overlegt met de betrokkenen over goede oplossingen. Je kunt ook zeker wel zeggen dat je je niet laat afschrikken door tegenslagen: jij toont simpelweg doorzettingsvermogen!
Betrokken
Je kunt je goed vinden in de missie en de visie van je bedrijf. Je voelt je daardoor zelfs heel betrokken. Deze betrokkenheid laat je zien door het goede voorbeeld te geven. Je inspireert ook anderen om betrokken te zijn en te blijven.
Strategisch inzicht
Je kent alle mogelijkheden en onmogelijkheden van personen, producten en processen. Door goed strategisch inzicht weet je zelfs zeker dat de acties die je bedenkt de juiste zijn om een doel (op tijd) te bereiken.
Samenwerking
Goed leiderschap betekent niet alleen dat je het leuk vindt om met anderen samen te werken: je doet ook je best om samenwerking tussen andere mensen te stimuleren.
Empathisch
Je bent empathisch en je weet of voelt dus goed aan wat er speelt bij anderen, of dit nu positief of negatief is. Je weet je zo zelfs goed in te leven in hun ideeën, behoeften en wensen en dat kun je in het voordeel van het hele team gebruiken.
Conflictbeheersing
Je doet er alles aan om conflicten te voorkomen. Door dit te doen, bouw je op een constructieve manier aan vertrouwen en versterk je de samenwerking tussen mensen.
Communicatie
Je weet (het nut van) ideeën en acties duidelijk over te brengen aan anderen. Na jouw uitleg bestaan er geen misverstanden over wat er gedaan moet worden en waarom.
Hoe toon je leiderschap?
Leiderschap tonen doe je niet met woorden, maar met daden. Bestudeer daarom ook deze acties om leiderschap te ontwikkelen.
- Ken je eigen sterktes en zwaktes
Goed leiderschap begint door jezelf goed te leren kennen. Dit doe je bijvoorbeeld door een persoonlijke SWOT-analyse uit te voeren.
- Kies of check je leiderschapsstijl
Elke leider heeft een bepaalde leiderschapsstijl. Wil je een leiderschapsstijl kiezen of ontwikkelen, verdiep je hier dan eerst in. Je stijl bepaalt namelijk ook voor een deel welke van de bovenstaande vaardigheden en competenties je precies nodig hebt.
- Formuleer een heldere visie
Je hebt een duidelijke visie. Die deel je met anderen. Zo weet iedereen welke koers gevolgd moet worden om een doel te bereiken.
- Stippel een duidelijke koers uit
Over de te volgen koers communiceer je duidelijk en consistent. Je beseft goed dat tegensprekende acties tot verwarring, miscommunicatie en soms zelfs tot conflicten leiden.
- Stel meetbare doelen op
Stel meetbare doelen voor jezelf en voor anderen. Zo weet je precies wanneer je een resultaat hebt bereikt. Een handige manier om doelen te concretiseren, is door ze SMART te maken.
Vertrouwen in elkaar is de basis voor elke goede samenwerking. Bouw aan het onderlinge vertrouwen door mensen correct te behandelen en zelf het goede voorbeeld te geven.
- Wees een voorbeeld
Wees je ervan bewust dat je een voorbeeldrol hebt. Alles wat je zegt en doet, wordt namelijk stevig onder de loep genomen, zeker als je een team leidt. Sowieso hebben mensen altijd een goed voorbeeld nodig.
- Leer van fouten en accepteer feedback
Waar gewerkt wordt, vallen soms spaanders. Maar zie fouten of mislukkingen vooral als kansen om acties en strategieën te verbeteren. Reken mensen daar ook niet te hard op af: help ze juist om in te zien dat ze zelf actief zaken kunnen verbeteren. Sta tegelijkertijd open voor feedback van anderen.
- Motiveer mensen effectief
Mensen motiveren doe je effectief door in te spelen op intrinsieke motivatie. Vergeet hierbij dwang en controle: kijk vooral naar iemands sterke punten en versterk die.
- Erken en waardeer anderen
Erken en waardeer (de prestaties van) anderen. Laat mensen merken dat je hun inspanningen ziet. Ze moeten weten dat je oprecht vindt dat hun bijdragen tellen.
- Blijf werken aan je kennis en ontwikkeling
Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van mens, product en proces ontgaan je niet, want je zorgt ervoor dat je daarover altijd op de hoogte blijft. Of dit nu door ervaring of training: dat maakt niet uit. Je doet gewoon je best om bij te blijven zodat je anderen altijd van dienst kunt zijn.