Ben jij iemand die altijd wil presteren? Of wil je juist leren hoe je prestatiegericht kunt werken? We vertellen je alles over deze competentie.
Iemand die prestatiegericht is, wil zichzelf altijd verbeteren en zo min mogelijk fouten maken. In dit artikel duiken we dieper in de wens om te willen presteren en hoe je deze competentie kunt ontwikkelen.
Wat is prestatiegerichtheid?
Prestatiegerichtheid betekent dat je gedreven bent om resultaten te behalen. De competentie heeft dus een sterke link met resultaatgerichtheid. Maar bij prestatiegerichtheid ligt de nadruk meer op de
kwaliteit van het resultaat: die moet zo hoog mogelijk zijn.
Wat is de link tussen prestatiemotivatie en faalangst?
Fouten willen vermijden en altijd willen presteren klinkt misschien een beetje als faalangst. En daar zit ook iets in. Maar psychologen maken onderscheid tussen positieve faalangst en negatieve faalangst als het gaat om je prestatiemotivatie.
Bij
positieve faalangst voel je de spanning die je nodig hebt om te presteren. De gezonde zenuwen, zoals ze ook weleens genoemd worden. Het resultaat van deze spanning is positief: hij helpt je scherp te blijven en een goede prestatie te leveren.
Bij
negatieve faalangst voel je juist een enorme blokkade. Je bent zo bang om fouten te maken, dat je niks uit je handen krijgt. Het resultaat hiervan is negatief: je levert slechte prestaties en mist vaak je deadlines. Heb je hier last van? Dan kan een faalangsttraining een uitkomst zijn.
Mensen die prestatiegericht zijn, maken gebruik van de positieve faalangst, en hebben geen last van negatieve faalangst.
Wat is het voordeel van prestatiegericht werken?
Prestatiegerichtheid heeft veel voordelen, zowel voor jezelf als voor je werkgever. We zetten er vier voor je op een rij:
1. Je behaalt betere resultaten
Mensen die het belangrijk vinden om te presteren, leveren logischerwijs ook beter werk af.
2. Je verhoogt de productiviteit van het team
Prestatiegerichte mensen kunnen er waarschijnlijk slecht tegen als de rest van het team de kantjes er vanaf loopt. Het is de kunst om dan niet gefrustreerd te raken, maar om deze collega’s te motiveren met jouw prestatiegerichte houding.
3. Je haalt deadlines
Prestatiegerichte mensen weten hoe belangrijk het is om deadlines te halen. Dat maakt je ook een betrouwbare werknemer.
4. Je staat open voor feedback
Als je de kwaliteit van je prestatie belangrijk vindt, dan sta je open voor de mening van anderen. Je
neemt feedback ter harte, zodat je je prestaties nog verder kunt verbeteren.
Welke competenties horen er bij prestatiegericht werken?
Zoals je misschien al merkt, hangt prestatiegerichtheid samen met een hoop andere kwaliteiten en competenties. We zetten er 6 op een rij.
- Motiveren. Je weet zowel jezelf als anderen te motiveren om betere resultaten te behalen.
- Resultaatgericht. Je houdt het doel voor ogen.
- Ambitieus. Je neemt geen genoegen met middelmatigheid, maar streeft naar het hoogste.
- Feedback geven en ontvangen. Je bent zelfverzekerd genoeg om andermans feedback te accepteren en geeft ook graag advies aan anderen.
- Doorzettingsvermogen. Je houdt het hoofd koel bij tegenslagen en maakt er altijd het beste van.
- Inzet. Je hoeft niet aangespoord te worden door anderen, je zet jezelf in beweging en toont inzet.
Hoe kun je de competentie prestatiegerichtheid ontwikkelen? 5 tips
Zou je wel wat prestatiegerichter willen zijn? Goed nieuws, deze competentie kun je trainen. Met deze 5 tips ontwikkel je je prestatiegerichtheid:
1. Stel jezelf uitdagende doelen
Verschijn je iedere dag op werk en doe je gewoon je ding? Stel jezelf dan eens een uitdagend doel of vraag er eentje bij je leidinggevende. Dat geeft je iets concreets om naartoe te werken.
2. Ontdek waar je motivatie van krijgt
Heb je een of twee taken op het werk die je leuker vindt dan andere? Probeer te ontdekken hoe dat komt. Welke aspecten spreken je zo aan? Als je dat eenmaal weet, kijk dan of je meer van zulke dingen kunt gaan doen.
Misschien is het zelfs tijd voor een nieuwe baan? Aan deze
9 signalen merk je dat je op zoek moet naar iets anders.
3. Vraag feedback
Vind je feedback ontvangen moeilijk? Realiseer je dan dat feedback geen persoonlijke aanval is. Het helpt je juist om beter te worden in wat je doet. Vraag dus je collega’s en leidinggevenden actief om feedback.
4. Schrijf jezelf in voor een cursus of training
Je zult je zelf moeten blijven ontwikkelen als je aan je prestaties wil werken. Schrijf je dus eens in voor een leuke cursus of training. Bonus: die
certificaten kun je ook op je cv zetten.
5. Werk samen met andere prestatiegerichte mensen
Kijk eens rond op de werkvloer. Wie van je collega’s weet keer op keer goeie prestaties te leveren? Leer daarvan en werk zo mogelijk met hem of haar samen. Zo kunnen jullie elkaar stimuleren om het beste naar boven te halen.