- Te weten wat je belangrijkste taken zijn.
- Hoe deze taken uitgevoerd moeten worden.
- Wat je prioriteiten zijn.
- Wanneer een taak begint en wanneer hij klaar is.
- Waar je op beoordeeld wordt.
- Hoe je door kunt groeien.
Een onduidelijke rol hebben op het werk is ontzettend vervelend. Zeker als je niet de enige bent zonder duidelijk takenpakket. Werkzaamheden worden bijvoorbeeld dubbel gedaan, omdat niemand weet wie de eindverantwoordelijke is. Of iedereen wordt zo apathisch van al die onduidelijkheid, dat belangrijke zaken blijven liggen.
Herkenbaar? Dan is dit artikel voor jou.
Over rolonduidelijkheid en de gevolgen ervan is een hoop onderzoek gedaan. Maar wat is het precies? Volgens onderzoekers van Taif University (Saoedi-Arabië) treedt rolonduidelijkheid als de verwachtingen, procedures en vereisten van de functie niet duidelijk zijn voor de werknemer.
De definitie van rolonduidelijkheid die door de onderzoekers wordt gebruikt is als volgt: ‘Een gebrek aan voldoende informatie, die belangrijk is voor een werknemer om de baan op een bevredigende manier uit te voeren.’
Onduidelijkheid over de functie hangt vaak samen met slecht leiderschap. Het is de taak van een manager om jou alle relevante informatie over je rol te geven en het werk te controleren. Je moet weten waar je op beoordeeld wordt. Daarnaast heb je informatie nodig om de juiste keuzes te kunnen maken in je werk. Zonder de juiste informatie wordt het erg moeilijk - zo niet onmogelijk - om je werk te kunnen uitvoeren.
Het kan ook dat de hele organisatiestructuur van het bedrijf niet goed functioneert. Mensen rapporteren bijvoorbeeld aan meerdere managers. Dan kan het gebeuren dat dezelfde taak bij twee verschillende werknemers ligt. Het is dan zo’n chaos op de werkvloer, dat het nooit duidelijk is wie waar verantwoordelijk voor is.
Keer op keer blijkt uit onderzoek dat rolonduidelijkheid een sterke link heeft met werkstress. Het boek Managing Burnout in the Workplace vat het treffend samen: onduidelijkheid zorgt voor ontevredenheid en zelfs burn-outs. Hoe komt dat? Deze twee dingen spelen een grote rol.
Als mensen niet weten wat ze moeten doen, voeren ze hun (belangrijke) taken niet goed uit. Intussen worden ze daar wel op beoordeeld, waarschijnlijk negatief. Dat geeft ze het gevoel dat ze incompetent zijn, wat weer leidt tot onzekerheid. Die onzekerheid zorgt er uiteindelijk voor dat mensen erg ontevreden worden over hun baan. In het ergste geval belanden ze zelfs in een burn-out.
Daarnaast is het ook moeilijk om je betrokken te voelen bij een baan die je eigenlijk niet helemaal begrijpt. De loyaliteit naar de werkgever en de functie nemen dan steeds verder af. De kans is dus groot dat mensen met een onduidelijke rol ontslag nemen.
Frustreer jij je over de onduidelijkheid van je functie? Dan is het belangrijk om hier niet mee te blijven rondlopen. Ga het gesprek met je manager aan om je zorgen kenbaar te maken. Probeer de volgende zaken duidelijk te krijgen.
Iedere baan moet een duidelijke functie-omschrijving hebben. Pak deze er nog eens bij. Komen je huidige werkzaamheden wel overeen met de omschrijving? Of doe je hele andere dingen? Bespreek dit met je leidinggevende. Misschien moet je functieprofiel wel worden aangepast of blijkt dat je je met de verkeerde taken bezighoudt.
Het kan zijn dat de verwachtingen van jou en je manager mijlenver uit elkaar liggen. Zet eens op een rijtje welke drie dingen volgens jou het belangrijkst zijn in je functie. En vraag daarna hetzelfde aan je manager. Komt dit een beetje overeen?
Zeker als er meerdere mensen aan projecten werken, is de kans groot dat het niet duidelijk is wie waar verantwoordelijk voor is. Bepaal dus heel strak waar jouw rol begint en waar hij eindigt. Zo voorkom je dat je (per ongeluk) andermans taken oppakt of juist je eigen laat liggen.