Als werknemer is het verstandig om je loonstrook minstens 5 jaar lang te bewaren. De belastingdienst kan namelijk naheffingen gaan vorderen.
Ben ik verplicht om loonstroken te bewaren?
Nee. Als particulier (en in dit geval als werknemer) ben je wettelijk niet verplicht om al je financiële papieren, waaronder dus je
loonstrook, te bewaren.
Waarom zou ik wel mijn loonstroken bewaren?
De belastingdienst kan tot vijf jaar terug naheffingen bij je vorderen. Een naheffing is een bedrag dat je moet betalen als je over een bepaalde periode te weinig belasting hebt betaald. Je loonstroken kunnen dienen als bewijsmateriaal, dus het is verstandig om die dan ook zeker vijf jaar te bewaren. Handig, zeker als je het niet eens bent met een bepaalde beslissing van de belastingdienst.
Hoelang moet mijn werkgever loonstroken bewaren?
Bedrijven zijn wettelijk verplicht om hun (financiële) administratie zeven jaar te bewaren. De loonstroken die je van je werkgever hebt gekregen, vallen hier ook onder.
Voor sommige administratieve documenten geldt voor werkgevers zelfs een bewaarplicht van 10 jaar, maar daar vallen jouw loonstroken dus niet onder.
Hoe bewaar ik mijn loonstroken?
Je kunt je loonstroken op twee manieren bewaren.
1. Heb je papieren loonstroken?
Je kunt deze documenten verdelen in mappen. Je kunt de mappen indelen per jaar. Zorg hoe dan ook voor een logische indeling, waarbij je jouw loonstroken over een bepaalde periode snel terugvindt.
2. Heb je digitale loonstroken?
Het bewaren van digitale loonstroken verschilt in principe niet veel van het bewaren in papieren mappen. Zorg ook in dit geval voor een overzichtelijke mappenindeling en maak altijd een back-up van je bestanden.