Het is aan te raden om tijdens je sollicitatiegesprek notities te maken. Maar hoe doe je dit?
Nee, notities maken tijdens je sollicitatiegesprek is echt niet onbeleefd. Integendeel. Het staat ontzettend professioneel en goed voorbereid als je een kladblokje meeneemt. In dit artikel leggen we uit waarom notities maken een goed idee is, waar je op moet letten en of je notities beter kunt schrijven of typen.
Waarom zou je notities maken?
Notities maken tijdens je sollicitatiegesprek heeft meerdere voordelen. Neem bijvoorbeeld deze redenen:
1. Je onthoudt dingen beter
Het is
wetenschappelijk bewezen dat mensen die met de hand notities maken, de informatie beter onthouden. Dat is handig als je op een later moment nog even wil
reflecteren op het gesprek. Je pakt je notities erbij en je weet weer wat er gezegd is.
2. Je kunt op zaken terugkomen
Zie je in je aantekeningen iets waar je toch nog vragen over hebt? Dan hoef je alleen maar een mailtje te sturen waarin je om verheldering vraagt. Het is natuurlijk nog beter als je in het gesprek
zelf vragen stelt. Je notities zijn op dat moment een handig steuntje in de rug.
3. Schrijven geeft je de tijd om na te denken
Terwijl je bezig bent met notuleren, zul je merken dat je nog eens extra over de informatie nadenkt. Waarschijnlijk borrelen er dan vanzelf allemaal vragen in je op. Die kun je dan mooi gelijk stellen. Dat staat professioneel en intelligent.
4. Je kunt je prestaties verbeteren
Bewaar je aantekeningen goed, ook als je bent aangenomen. Je hebt waarschijnlijk een hoop over jezelf verteld. Dingen die je voor het bedrijf kunt betekenen, je sterke punten, en dingen die je wil leren. Die dingen noteer je ook allemaal.
Na de
eerste drie maanden in je nieuwe baan pak je je aantekeningen er weer eens bij. Heb je waargemaakt wat je in je sollicitatiegesprek hebt beloofd? Zo niet, is het tijd om daaraan te werken. Zo ja, dan ben je op de goeie weg.
Algemene notitietips
Goed, notities maken is dus hartstikke aan te raden. Maar hoe doe je zoiets? Eerst een paar algemene tips.
1. Zeg het van tevoren
Vertel je gesprekspartners van tevoren dat je graag aantekeningen maakt van het gesprek, zodat je zeker weet dat je niets vergeet. Dit waarderen ze hoogstwaarschijnlijk alleen maar. Toch is het wel zo netjes om het even te melden voordat je begin te pennen.
2. Maak oogcontact
De meeste mensen vinden het prettig als er af en toe oogcontact wordt gemaakt tijdens een gesprek. Probeer dus niet volledig te verdrinken in je kladblok. Kijk regelmatig even op, knik instemmend of maak ‘hmhm-geluiden’. Daarmee geef je je gesprekspartner het gevoel dat je nog steeds luistert.
3. Schrijf niet alles op
Je notities hoeven geen compleet verslag van het gesprek te zijn. Als je je te erg focust op notities maken, wordt het moeilijk om een gesprek gaande te houden. Wees dus selectief met noteren.
Je zult soms denken: oh, dit is interessant. Als dat gebeurt, schrijf je in steekwoorden op wat je zojuist gehoord hebt. Afkortingen zijn natuurlijk ook handig om te gebruiken.
Bijvoorbeeld: ‘Groot team, 20+ mensen. Innovatie belangrijk.’
Bijvoorbeeld: ‘Zsm beginnen, vakantie geen probleem.’
Welke notitietechnieken zijn geschikt voor sollicitatiegesprekken?
Er zijn verschillende manieren om informatie te noteren, maar ze zijn niet allemaal geschikt voor sollicitatiegesprekken. Veel technieken gaan ervan uit dat je alleen hoeft te noteren, en niet zelf deel hoeft te nemen aan het gesprek. Toch zijn er drie methodes die je als houvast kunt gebruiken tijdens je sollicitatiegesprek.
Cornell-methode
Bij deze methode verdeel je het papier in twee kolommen, een kleine en een grote. In de kleine (links) zet je alle belangrijke kernbegrippen die voorbijkomen. In de rechterkolom schrijf je de details op die bij dat punt horen.
Omdat een sollicitatiegesprek van hot naar her kan gaan, geven de kolommen je een zekere structuur. Links de hoofdgedachte, rechts de details.
Outline-methode
Je kunt vaak redelijk inschatten waar je het in een sollicitatiegesprek over gaat hebben. Denk aan:
- Belangrijke kwaliteiten en vaardigheden.
- Arbeidsvoorwaarden.
- Taken binnen de functie.
- Organisatiestructuur
Deze thema’s noteer je van tevoren. Het slimst is om ze hun eigen pagina te geven. Tijdens het gesprek noteer je de aantekeningen direct op de juiste pagina. Dit is een eenvoudige manier van structuur aanbrengen in je notities.
Sentence-methode
Wil je liever lukraak schrijven zonder je bezig te houden met de juiste structuur? Dat is te begrijpen, zeker omdat je je aandacht ook bij het gesprek wil houden. Gebruik dan de sentence-methode. Hierbij schrijf je iedere aantekening op een nieuwe regel, misschien zelfs met een witregel ertussen. Zo blijven alle aantekeningen overzichtelijk en voorkom je lange alinea’s.
Schrijven of typen?
Met de hand schrijven lijkt met uitsterven bedreigd, maar tijdens een sollicitatiegesprek zul je je er toch aan moeten wagen. Niet alleen blijkt dat je zaken veel beter onthoudt als je met de hand schrijft in plaats van typt, het staat ook netter. Een laptop op schoot ziet er nogal kil en ongeïnteresseerd uit.
Als je dingen wil laten zien - bijvoorbeeld je portfolio - kun je je laptop wel meenemen. Maar je zet hem pas aan op het moment dat je hem erbij moet pakken.