Als HR-medewerker besteed je een groot deel van je tijd aan gesprekken voeren. Hoe stel je de juiste vragen?
Goede vragen kunnen stellen is erg belangrijk als medewerker van de HR-afdeling. Je zal regelmatig met medewerkers om tafel zitten. Soms voor een sollicitatiegesprek of onboardingstraject, dan weer vanwege een ontslaggesprek.
In zulke gesprekken moet je erachter komen wat er in de medewerker omgaat. Wat voor soort vragen moet je daarvoor stellen? En welke gesprekstechnieken zijn handig om te kennen? Dat gaan we in dit artikel uitleggen.
Hoe stel je open vragen?
Het is een open deur, maar daarom niet minder belangrijk: stel altijd open vragen. Dat zijn vragen waar je niet ‘ja’ of ‘nee’ op krijgt, maar een volledige zin. Doorgaans beginnen open vragen met
hoe, wat, wie, waar, waarom, welk, wanneer.
Voorbeeld open vraag
HR-medewerker: ‘Wat vond je de grootste uitdaging in je eerste maand bij dit bedrijf?’
Medewerker: ‘Nou, ik vond het best lastig dat het lang duurde voordat mijn inlogcodes geregeld waren. Daardoor kon ik niet direct aan de slag.’
Maar let op: de ene open vraag is de andere niet. Denk maar aan: ‘Hoe was je dag?’ Welk antwoord verwacht je nu te krijgen? Precies: ‘Goed.’ Dat is weliswaar geen ja of nee, maar het is wel een gesloten antwoord.
In dat geval zul je je gesprekspartner moeten aansporen om iets meer te vertellen. Je kunt bijvoorbeeld aanvullende vragen stellen: ’Vertel, wat beviel je zo goed?’
Een opdracht als open vraag
Niet iedere open vraag begint met een duidelijke ‘wie, wat, waar of waarom.’ Je kunt iemand ook een opdracht geven en op die manier een open vraag stellen. Dat laat zich het beste uitleggen met een voorbeeld.
Opdracht als open vraag
‘Leg uit hoe je tot deze conclusie bent gekomen.’
‘Vertel me eens hoe je de aanmeldprocedure hebt ervaren.’
De toon die je aanslaat is erg belangrijk als je op deze manier een vraag stelt. Het kan al snel dwingend of dreigend overkomen. Wees je daarvan bewust.
Waarom zijn open vragen belangrijk?
Het stellen van open vragen in een gesprek is belangrijk, omdat ze je gesprekspartner dwingen uit te weiden over het onderwerp. Je kunt veel meer de diepte in en om verduidelijking vragen. Dat geeft je gesprekspartner de kans om zaken in zijn eigen woorden uit te leggen.
Wanneer gesloten vragen stellen?
Open vragen stellen is goed, maar gesloten vragen dienen ook een belangrijk doel. Een simpele ‘ja’ of ‘nee’ geeft soms veel meer opheldering. Je dwingt mensen om antwoord te geven op de vraag die je beantwoord wil hebben. Bij een open vraag kunnen ze om de hete brei heen blijven draaien.
Gesloten vraag voor opheldering
HR-medewerker: ‘Heb je op maandag de deur op slot gedaan, ja of nee?’
Medewerker: ‘Nee, dat ben ik vergeten.’
Versus deze open vraag
HR-medewerker: ‘Hoe ging het maandag met afsluiten?’
Medewerker: ‘Prima hoor, geen bijzonderheden.’
Je kunt gesloten vragen ook stellen om te checken of je iemand goed begrepen hebt. Dit is erg prettig, want dan weet je zeker dat je niet langs elkaar heen praat.
Gesloten vraag ter check
HR-medewerker: ‘Als ik het goed begrijp, duurde het twee weken voordat je inlogcodes eindelijk geregeld waren. Klopt dat?’
Medewerker: ‘Ja, dat klopt.’
Belangrijk: stel één vraag tegelijk
Vragen stellen in een gesprek is goed, maar let op met de hoeveelheid. Stel altijd maar één vraag tegelijk. Als meerdere vragen elkaar snel opvolgen, breng je je gesprekspartner in verwarring. Ze weten niet welke vraag nu het belangrijkst is en op welke ze antwoord moeten geven.
Daarnaast geef je mensen ook de mogelijkheid om alleen de vraag te beantwoorden die ze zelf willen. Dat maakt het eenvoudiger voor ze om eventuele informatie achter te houden. Door één vraag per keer te stellen, blijft het gesprek overzichtelijk.
Vragen stellen: gebruik LSD
Nee, we bedoelen niet het spul waar je van gaat hallucineren.
LSD staat voor Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. Zeker voor HR-medewerkers is dit een belangrijke afkorting om in de oren te knopen.
Luisteren betekent dat je je aandacht bij het gesprek houdt en de ander laat uitpraten. Je luistert niet om te reageren, maar om te begrijpen.
Samenvatten doe je om te laten merken dat je geluisterd hebt. Je geeft de ander in je eigen bewoordingen terug wat jij van hun verhaal begrepen hebt.
Doorvragen is nodig om tot de kern te komen. Je moet vragen stellen die dieper ingaan op wat je daarvoor hebt samengevat.
Gebruik KLUTS
Een andere bekende gesprekstechniek die draait om vragen stellen, is
KLUTS:
Kijken,
Luisteren,
Uitvragen,
Toetsen,
Samenvatten. Dit lijkt heel erg op de LSD-methode. Ook bij KLUTS moet je goed luisteren, toetsen of je de boodschap hebt begrepen en hem in je eigen woorden samenvatten.
Gebruik ANNA
Als laatste moet je ook
ANNA meenemen in je gesprek. Dat staat voor
Altijd
Navragen,
Nooit
Aannemen. Stel dat je als HR-medewerker wordt betrokken bij een conflict op de werkvloer, dan is het belangrijk om open het gesprek in te gaan. Je moet geen aannames doen en alle informatie grondig bij de persoon in kwestie navragen.