8 Kenmerken van een slechte Leidinggevende

8 Kenmerken van een slechte Leidinggevende
Haalt je manager het bloed onder je nagels vandaan? Speelt hij helemaal niets klaar? Dit zijn acht kenmerken dat je een slechte baas hebt.

Het zal je misschien niets verbazen, maar een slechte leidinggevende is niet goed voor je gezondheid. In een vaak aangehaalde Zweedse studie werden ruim 3000 mannen gedurende zo'n 10 jaar gevolgd. Onderzoekers keken zowel naar hun gezondheid als hoe hun werkende leven eruitzag.

En wat bleek? Het hebben van een slechte baas werd gelinkt aan een flink verhoogde kans (60 procent) op een hartaanval, hartinfarct of andere hartaandoening. Omgaan met moeilijke mensen brengt nu eenmaal flink wat stress met zich mee.Tijd om de kenmerken van een slechte leidinggevende of baas onder de loep te nemen. Waar herken je die aan?

1. Incompetentie

Een baas kan nog zo vriendelijk zijn, maar daar heb je niets aan als hij slecht is in zijn werk. Van een leidinggevende verwacht je dat hij problemen kan oplossen, het werk snapt en mensen kan laten groeien. Een baas moet, kortom, een leider zijn.

Een baas die zulke managementtaken niet aankan, creëert frustratie en chaos op de vloer. In een publicatie in het vakblad Industrial Relations wordt incompetentie genoemd als de grootste indicator dat je met een slechte baas te maken hebt. En in een Japanse studie uit 2018 wordt incompetentie van de baas gelinkt aan een grotere kans dat het personeel ontslag neemt.

2. Gebrekkige communicatie

Uit diezelfde Japanse studie blijkt ook hoe belangrijk gedegen communicatie op de werkvloer is. Hoe beter een baas communiceert, hoe beter medewerkers in hun vel zitten. Het aantal ziekmeldingen neemt door goede communicatie af en de productiviteit neemt toe. Een baas die slecht is in communiceren daarentegen, vergroot de kans dat zijn mensen ontslag nemen.

In de Zweedse studie naar gezondheid en werksfeer bleken mensen zich vooral te ergeren aan deze zaken:

  • Leidinggevende geeft geen duidelijke informatie over de taken van de werknemer.
  • Leidinggevende legt doelen en subdoelen niet volledig uit.

3. Niet daadkrachtig

Een gebrek aan daadkracht wordt ook vaak in onderzoeken genoemd als teken van slecht management. Een leidinggevende moet keuzes maken en veranderingen doorvoeren. Ze moeten doorzetten op momenten dat het tegenzit. Bazen die dit niet doen, worden door veel werknemers als slechte leiders gezien. Geen keuzes kunnen maken kwam bijvoorbeeld in dit onderzoek naar leidinggevenden in de horeca naar boven als een van de eigenschappen van een slechte baas.

4. Micromanagers

Een baas moet zich bezighouden met leidinggeven, niet met het minutieus controleren van zijn medewerkers. Micromanagers bemoeien zich met alle details en vinden het moeilijk om zaken los te laten. Medewerkers worden hierdoor flink beperkt in hun productiviteit, creativiteit en probleemoplossend vermogen. Een goeie baas durft zijn medewerkers los te laten, een slechte baas blijft overal bovenop zitten.

5. Slecht in delegeren

Niet kunnen delegeren hangt samen met punt 2 (communicatie) en punt 4 (micromanagers). Een incompetente leidinggevende geeft vooral saaie en onbelangrijke taken aan zijn werknemers, of juist veel te complexe zonder ze toe te lichten. Taken worden als het ware 'gedumpt', niet gedelegeerd.

Micromanagers delegeren veel te weinig; zij houden taken liever dicht bij zichzelf. Als ze al delegeren, houden ze tijdens het hele proces een dikke vinger in de pap. Hierdoor gaat kostbare tijd verloren. Daarnaast krijgt de medewerker niet de kans om zijn talenten te laten zien.

6. Jullie denken heel anders

Heel anders over zaken denken maakt iemand niet per se een slechte baas, maar wel een slechte baas voor jou. Zo blijkt uit de Japanse studie dat goed kunnen communiceren deels afhankelijk is van persoonlijkheden. Als jij en je baas totaal niet op elkaar lijken, is communiceren vaak ook lastiger.

Ook blijkt uit onderzoek dat werknemers minder tevreden zijn met hun baan als ze hele andere visies op leiderschap hebben dan hun baas. Als jij steevast andere keuzes zou maken dan je manager, is het niet zo vreemd dat je hem een slechte leidinggevende vindt. Maar dat wil niet zeggen dat hij dat ook daadwerkelijk is. Desalniettemin kan een verschil in perceptie wel veel stress opleveren.

7. Gebrek aan vertrouwen

Een medewerker floreert als hij het vertrouwen van zijn manager krijgt. Een goede baas ziet iedere werknemer als een belangrijke schakel in het succes van het bedrijf. Ze vertrouwen erop dat mensen hun taken naar behoren uitvoeren. Op een gezonde werkvloer heerst een wederzijds respect tussen baas en werknemer.

Een slechte baas heeft maar weinig vertrouwen in het kunnen van zijn team. Dat uit zich bijvoorbeeld in micromanagement. Een gebrek aan respect en vertrouwen zorgt voor veel stress bij werknemers.

8. Gebrek aan integriteit

Een goede leider laat integriteit zien. Daar hoort bij dat ze fouten erkennen, niet met andermans veren strijken en empathie tonen. Slechte managers doen precies het tegenovergestelde. Ze proberen de schuld op anderen af te schuiven en gaan aan de haal met andermans prestaties.

Samenvattend: een slechte baas heeft een negatieve invloed op het welzijn en de productiviteit van werknemers. Goede bazen daarentegen zorgen voor een hoge betrokkenheid onder werknemers, vergroten employee engagement en weten in het beste geval ambassadeurs van werknemers te maken.

Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

10 Signalen van een toxische Werkomgeving

Twijfel je of je die baan moet aannemen? Aan deze 10 signalen merk je dat je met een toxische werkcultuur te maken hebt.

Waarom een onduidelijke rol voor Werkstress zorgt

Weet jij precies waar je verantwoordelijk bent op je werk, of is je rol eigenlijk best onduidelijk? Dat kan werkstress veroorzaken.

Is overwerken gevaarlijk? Risico’s van Overwerk.

Overwerken. Niet leuk, maar soms is het even niet anders. Wat zijn de risico’s van overwerk volgens een burn-outexpert?

Nieuwe Baan bij Burn-outklachten? Psychotherapeut geeft Tips

Je staat op het punt van instorten. Je ervaart zoveel stress op het werk. Zou het helpen als je een nieuwe baan aanneemt?

Bore-out voorkomen: 8 Tips van een Psychotherapeut

Mensen met een bore-out zijn zo onderprikkeld, dat ze er stress van krijgen. Hoe voorkom je zoiets?

Werk en Mantelzorg combineren: zo pak je het aan

Een op de vier werknemers in Nederland combineert werk en mantelzorg. De combinatie van werk en zorg is lastig, maar er zijn hulpmiddelen.
 
check