Je werkgever mag je bellen als je ziek bent, maar hier zitten grenzen aan. Want wat zijn je rechten op dit vlak? Duik in deze uitleg en je weet het.
Wanneer mag je werkgever je bellen bij ziekte?
Ga eerst na of je bedrijf een verzuimprotocol heeft. Dit zijn regels die jij en je werkgever moeten opvolgen als je ziek wordt. In het protocol kan staan dat je jouw werkgever elke dag moet bellen om te laten weten hoe het gaat. Of er staat in dat je werkgever jou elke dag moet bellen. Zowel jij als je werkgever zijn verplicht om dit soort regels op te volgen.
Het bedrijf heeft geen verzuimprotocol. Wat nu?
Heeft je bedrijf (nog) geen verzuimprotocol? Ga dan uit van de regels van de Arbowet en de
Wet Verbetering Poortwachter. Deze regels zijn wettelijk bepaald, dus die gelden altijd.
In contracten, cao’s en verzuimprotocollen zijn deze wettelijke regels vaak al opgenomen, maar een bedrijf mag een protocol ook aanvullen met extra regels. Je doet er dus altijd goed aan om het protocol van je bedrijf op te vragen en te lezen.
Hoe vaak mag je werkgever je bellen als je ziek bent?
Hoe vaak je werkgever je mag bellen, hangt af van wat er in het verzuimprotocol staat. Verder hangt het heel erg af van de situatie. We noemen er twee.
1. Bellen bij kort verzuim
Bij kort verzuim ben je meestal maar een paar dagen ziek. Je hebt dan misschien maar één of twee keer contact met je werkgever.
2. Bellen bij lang verzuim
Bij lang verzuim moet je een traject in om weer zo snel mogelijk aan het werk te gaan. Je hebt dan vrij vaak (telefonisch) contact met je werkgever én met een bedrijfsarts of Arbodienst.
Maar waar ligt de grens?Je werkgever moet redelijkerwijs begrijpen dat je door je ziekte niet altijd bereikbaar kunt zijn. Het is bijvoorbeeld niet prettig als je werkgever je elke dag belt als je in een ziekenhuis ligt. Het is ook niet prettig als je werkgever je elke dag belt om vragen te stellen over het werk. Sterker nog, het elke dag contact met elkaar hebben kan je herstelproces verstoren.
Moet je 24 uur per dag bereikbaar zijn voor je werkgever?
Nee. Je hoeft niet 24 uur per dag bereikbaar te zijn voor je werkgever. Maar je werkgever kan je dus wel vragen om elke dag even contact te hebben. Dit moet dan wel in het verzuimprotocol staan. Ga er vooral vanuit dat je op de normale werktijden bereikbaar moet zijn.
Wat mag je werkgever vragen als die je belt? En wat niet?
Dit mag je werkgever vragen:
- Hoe gaat het met je?
- Ben je in staat om andere werkzaamheden te doen?
- Zijn er werkzaamheden die je kunt overdragen aan collega’s?
- Wat hebben je collega’s van je nodig om jouw taken over te kunnen nemen?
- Ben je ziek als gevolg van een arbeidsongeval?
- Wanneer denk je weer beter te zijn?
Dit mag je werkgever niet vragen:
- Welke ziekte heb je?
- Ben je bij je huisarts geweest?
- Heb je medische informatie voor me?
Goed om te onthouden!Je werkgever mag je dus nooit naar je medische informatie vragen, zoals je medicatie, je diagnose of je behandeling. Hier geldt namelijk je recht op privacy. Je werkgever mag dit soort gegevens ook nooit met anderen in het bedrijf delen, bijvoorbeeld via de mail. Dit mag ook niet per ongeluk.
Hoe voorkom je dat je werkgever elke dag belt?
Voorkomen dat je werkgever elke dag belt, is vrij lastig. In je cao of in het verzuimprotocol kan namelijk staan dat je elke dag contact moet opnemen met je werkgever.
Vaak melden mensen zich ook meteen een paar dagen ziek. De kans dat de werkgever dan elke dag belt wordt zo wat kleiner. Je gunt jezelf zo ook echt even de tijd om te herstellen.
Heel belangrijk is dat je je zelf houdt aan de regels (uit het verzuimprotocol). Zo kan je werkgever je ook niets verwijten en is de kans ook groter dat het contact tussen jullie vlot en prettig blijft. Daarom hier nog wat belangrijke aandachtspunten:
- Meld je altijd op tijd ziek.
- Werk mee aan de overdracht van je werkzaamheden.
- Werk (mee) aan je eigen herstel.
- Bij langdurige ziekte volg je ook op wat de bedrijfsarts of de arbodienst zegt.
- Neem ook zelf het initiatief: laat je werkgever weten wanneer je weer beter bent of beter denkt te zijn. Laat ook weten op welke tijden je wel bereikbaar bent voor (telefonisch) contact.