Wie succes wil op de werkvloer, zal zichzelf moeten blijven verbeteren. Wat kun je doen om beter te worden in je werk?
Merk je dat je niet alles uit je werkdag haalt? Heb je het idee dat er wat verbeter- en ontwikkelpunten liggen om aan te werken? Dan moet je dit artikel zeker goed doornemen. We geven je acht punten die je een betere werknemer maken.
Waarom werken aan verbeterpunten
Je kunt meerdere redenen hebben om je werkprestaties te willen verbeteren. Misschien aas je op een promotie of wil je zelfverzekerder worden in je vak. Daarnaast is het ook gewoon leuk om aan jezelf te werken. Door jezelf uit te dagen en nieuwe skills te leren, voorkom je dat je in een werksleur terechtkomt. Daar heb je niet alleen zelf wat aan, ook je werkgever zal blij zijn met zo’n
ambitieuze medewerker.
Pak deze ontwikkelpunten aan
Om beter presteren op het werk moet je natuurlijk weten wat je doet, je hebt specifieke vakkennis nodig. Maar er zijn ook algemene verbeterpunten die voor iedereen belangrijk zijn. Onderstaande acht punten helpen je verder in je persoonlijke ontwikkeling.
1. Feedback vragen
Feedback vragen en ontvangen is een kunst. Openstaan voor kritiek is niet eenvoudig, je zult dingen horen die je niet leuk vindt. Probeer daarom te onthouden dat de feedback geen persoonlijke aanval is. Iemand ziet simpelweg mogelijkheden om jou te laten groeien. Dat is wat je wil, toch? Vraag eens aan je baas of directe collega wat volgens hem of haar jouw sterke en zwakke punten zijn. Hebben ze ook tips hoe je daaraan zou kunnen werken?
Door feedback te vragen, krijg je snel scherp waar je het komende jaar aan zou kunnen werken. Wil je het echt rigoureus aanpakken? Probeer dan
360 graden feedback.
2. Kennis uitbreiden
We zeiden het al: specifieke vakkennis is belangrijk om je werk goed uit te voeren. Voor vrijwel iedere branche is een beroepsvereniging te vinden met bijbehorende vakbladen. Neem de moeite deze te lezen. Ga ook eens in gesprek met collega’s en concullega’s over hun werkzaamheden. Hoe voeren zij hun vak uit en waarom? Zo verdiep je je kennis.
Als je er de ruimte voor hebt, kan het ook heel waardevol zijn om met andere takken in het bedrijf mee te kijken. Plan eens een koffiedate in met een collega van een andere afdeling. Wat gebeurt er daar? Zijn er manieren om beter samen te werken? Op deze manier verbreed je je kennis.
3. Communicatie verbeteren
Collega’s zijn soms net mensen. Daar moet je dus mee communiceren. Het belang van een goeie communicatie op de werkvloer wordt nogal eens onderschat. Jammer, want de competentie komt overal in terug. Tijdens het samenwerken, presenteren van de jaarcijfers, de borrels, communiceren doe je altijd.
Neem deze lijst met
communicatieve vaardigheden eens door om te zien welke je kunt verbeteren. Een goeie manier om interpersoonlijke communicatie te verbeteren, is door de
LSD-methode toe te passen.
4. Op sterke kanten focussen
Je hoort vaak dat je moet weten waar je niet zo goed in bent, zodat je daaraan kunt werken. Maar er zijn ook psychologen die juist menen dat je je op je sterke kanten moet richten. In veel gevallen vind je leuk waar je goed in bent en andersom. Daar krijg je toch veel meer energie van? Je kunt nu eenmaal niet overal goed in zijn. Waarom zou je dan al je aandacht steken in van een 4 een 6 te maken, als je ook van een 7 een 9 kunt maken? Door je sterke kanten maximaal te ontwikkelen, spring je er echt uit op de werkvloer.
Uit onderzoek van
Gallup blijkt dat focussen op sterke kanten medewerkers zelfverzekerder en productiever maakt. Daardoor voelen ze zich meer verbonden met het bedrijf en gaan hun prestaties erop vooruit.
Meer weten? Lees dan ons artikel over
ontdekken waar je goed in bent.
5. Daadkracht tonen
Iemand met daadkracht onderneemt actie. Ze signaleren problemen en pakken die aan. Ze wachten niet onnodig af, maar beginnen gewoon. Reken maar dat zulk gedrag opvalt op de werkvloer.
Wil je hiermee oefenen? Lees dan ons artikel over
daadkracht op de werkvloer.
6. Tijdmanagement verbeteren
Veel tijd gaat verloren omdat deze inefficiënt wordt gebruikt. Mensen blinken nu eenmaal niet uit in plannen. We zijn slecht in inschatten hoe lang we over taken doen, waardoor we overal te weinig tijd voor vrijmaken. En dan hebben we het nog niet gehad over ellenlange vergaderingen, uitstelgedrag en moeite met delegeren.
Voor vrijwel iedereen is het daarom de moeite om te werken aan tijdmanagementvaardigheden. Omdat je dan beter kunt inschatten hoeveel werk je kunt verzetten, maak je minder loze beloftes. Waarschijnlijk hoef je daardoor ook minder over te werken. Eén manier om hieraan te werken, is door de
Eisenhower-matrix in te zetten.
7. Professioneel opstellen
Positief opvallen doe je niet alleen door je werk goed uit te voeren. Je houding en gedrag spelen ook mee. Die moeten professioneel zijn. Daarmee bedoelen we onder meer dat je kleding goed zit, je bureau is opgeruimd en dat je je afspraken nakomt.
Lees meer over
professionaliteit op de werkvloer.
8. Ambitie tonen
Iemand met ambitie heeft het sterke verlangen iets te bereiken. Dat is ontzettend belangrijk als je vooruit wil komen in je carrière. Niet iedereen is even ambitieus, maar er zijn manieren om je ambitie te vergroten. Lees daarvoor ons artikel over
ambitie.