Roeliene Bos
Redacteur @ Werkzoeken.nl

Delen

De 100 meestgestelde Sollicitatievragen

door Roeliene Bos
30.555x bekeken
Dit blog is samengesteld door Werkzoeken.nl, al 10 jaar het #1 platform voor het werven van personeel in Nederland.

Met een goede voorbereiding beantwoord je lastige sollicitatievragen in een handomdraai. We zetten 100 vragen op een rij en voorzien je van tips.

Een sollicitatiegesprek bestaat uit een hoop vragen. Sommige stel je zelf, andere moet je beantwoorden, zoals één van deze honderd. Lees ze door en bedenk wat jij zou antwoorden. Dat is pas een goede voorbereiding van je sollicitatiegesprek.

We hebben de 100 sollicitatievragen opgedeeld in 13 categorieën:

  1. De 16 meestgestelde sollicitatievragen
  2. Je werkhouding
  3. De vacature
  4. Je unieke kwaliteiten
  5. De werkgever
  6. Je motivatie
  7. Je ambitie
  8. Communicatievaardigheden
  9. Samenwerken
  10. Het werkveld
  11. Leiderschapskwaliteiten
  12. Klanttevredenheid
  13. Feedback geven en ontvangen

Bonus: onderaan het artikel vind je 5 verboden sollicitatievragen. Deze mogen nooit gesteld worden tijdens een sollicitatiegesprek.

De 16 meestgestelde sollicitatievragen

Een sollicitatiegesprek is niet compleet zonder één van deze zestien vragen. Als je al eerder gesolliciteerd hebt, komen ze je waarschijnlijk bekend voor. Bereid deze dus sowieso voor voordat je op sollicitatiegesprek gaat.

1. Vertel eens iets over jezelf (Of: wat voor soort persoon ben je?)


Het is een klassieke en de meest gestelde sollicitatievraag: “Kun je iets over jezelf vertellen?” Je kunt hem vaak aan het begin van een sollicitatiegesprek verwachten. Daarom moet je altijd een krachtige zelfpresentatie (elevator pitch) voorbereiden.

Daarin verwerk je een feitje over jezelf, je carrière, behaalde successen en manier van werken. Uiteraard noem je dingen die indruk maken en waar je trots op bent. De opbouw van je antwoord is als volgt: verleden, heden, toekomst.

Voorbeeldantwoord: “Ik ben opgegroeid in Amersfoort, maar ik ben op mijn negentiende naar Amsterdam verhuisd voor mijn studie communicatie. Tijdens mijn opleiding ben ik begonnen met zzp’en en heb ik mijn netwerk flink uitgebreid. Zo ben ik ook bij mijn huidige werkgever terechtgekomen. In mijn huidige rol ben ik verantwoordelijk voor de interne communicatie binnen het bedrijf. Het meest trots ben ik op het lanceren van ons personeelsblad, dat maandelijks naar 1000 mensen wordt gestuurd. Maar na 4 jaar ben ik toe aan een andere omgeving. Ik wil mijn kwaliteiten gebruiken binnen een bedrijf dat dezelfde visie heeft als ik.”

2. Wat zijn je sterke punten? (Of: waar ben je goed in?)


Het gevaar van deze sollicitatievraag is dat je niet arrogant moet overkomen, maar wel zelfverzekerd. Als je dit moeilijk vindt, kun je dat eenvoudig oplossen door een compliment van iemand anders te herhalen.

Voorbeeld: “Mijn huidige manager complimenteert me regelmatig op mijn strakke manier van werken. Hij is erg tevreden over het feit dat ik altijd mijn deadlines haal. Daar ben ik erg trots op.”

Realiseer je dat het bedrijf vooral wil weten of jij kwaliteiten hebt die belangrijk zijn voor de functie. De functie-eisen moet je dan ook uit je hoofd kennen. Je antwoord pas je daar - waar mogelijk - op aan. Je legt ook uit hoe je sterke kant zich uit op de werkvloer.

Voorbeeld: “Al van jongs af aan zoek ik de verbinding met anderen. Ik heb een open blik en leg makkelijk contact. Ik krijg energie van samenwerken en voel me op mijn best als ik onderdeel ben van een team.”

3. Wat zijn je zwakke punten? (Of: waar ben je minder goed in?)


De onderliggende vraag is: hoe is het gesteld met jouw zelfinzicht? Iemand die geen zwakke kanten van zichzelf weet te noemen, ontbreekt het hieraan. Niemand is perfect, dus wees niet bang om een eerlijk antwoord te geven. Vergeet ook niet te benoemen hoe je jezelf de afgelopen tijd hebt verbeterd.

Voorbeeld: “Mijn valkuil is dat ik door mijn enthousiasme slordigheidsfoutjes maak. Ik loop te hard van stapel waardoor ik belangrijke details over hoofd zie. Ik ben mij hiervan bewust en houd tegenwoordig tijd vrij in mijn agenda om mijn werk dubbel te controleren. Hierdoor is de kwaliteit van mijn werk flink vooruitgegaan.”

Let op: je vermijdt in je antwoord wel zwakke kanten die belangrijk zijn voor de functie. Je zegt dus niet dat je last hebt van telefoonangst als je solliciteert naar de baan van klantenservicemedewerker. Zoek dan een zwakte uit die niets met de functie te maken heeft.

Meer hulp nodig bij het beantwoorden van deze vraag? Lees dan ons artikel: Zwakke en sterke punten benoemen tijdens je sollicitatie.”

4. Waarom wil je deze baan? Waarom heb je op de vacature gereageerd?


Deze vraag is eenvoudig te beantwoorden als je op je droomjob solliciteert. Je legt dan uit dat de werkzaamheden helemaal in jouw straatje liggen, dat je het bedrijf al jaren volgt en fantastisch vindt en wat jij kunt toevoegen.

Voorbeeld: “Al tijdens mijn opleiding biologie droomde ik ervan om ooit bij Naturalis te werken. Ik heb een enorme passie voor kennisoverdracht, daarom heb ik na mijn bachelor een master wetenschapscommunicatie gedaan. Het is mijn doel jonge kinderen te inspireren en ze kennis te laten maken met het wonderlijke verhaal van evolutie.”

Het wordt moeilijker als je “gewoon” een baan wil. De vraag die je dan in je achterhoofd moet houden is deze: waarom verkoos je deze baan boven de anderen waar je op kon reageren? Wat heeft deze baan dat de rest niet heeft? Waarom werk je liever achter de kassa bij de supermarkt dan bij de klantenservice? Het antwoord hierop geeft je houvast tijdens je sollicitatie.

Voorbeeld: “Wat me zo aanspreekt in het kassawerk, is dat je met zoveel mensen een praatje maakt. Ik vind het leuk om met een klein gebaar als een glimlach iemands dag op te vrolijken.”

Voorbeeld: “Ik heb gereageerd op de functie van conducteur omdat ik graag een actieve baan wil. Het spreekt me erg aan dat je iedere dag nieuwe mensen spreekt en op nieuwe plekken komt.”

5. Waarom wil je voor ons bedrijf werken?


Deze sollicitatievraag lijkt misschien op de vorige, maar er zit echt verschil tussen. Hoewel je passie voor een bedrijf de reden kan zijn voor je sollicitatie, hoeft dat niet het geval te zijn. Toch willen bedrijven graag horen waarom je ze zo tof vindt. Ze nemen liever iemand aan die zich identificeert met hun visie dan iemand die geen idee heeft waar ze voor staan.

Kortom: je moet je voor je sollicitatie in het bedrijf verdiepen. Bezoek de bedrijfswebsite. Wat maakt dit bedrijf zo aantrekkelijk voor jou? Spreekt de grootte van het bedrijf je aan? Hun dienstverlening? Hun motto? De klanten die ze bedienen? Vertel wat je enthousiast maakt.

Voorbeeld: “Jullie visie op het werk van de leerkracht komt volledig overeen met die van mij. Ook ik ben van mening dat kinderen het meest leren door dingen zelf te doen. De leerkracht is er om belangstelling te wekken en hen aan te moedigen. Dat jullie dezelfde visie uitdragen, spreekt me erg aan.”

Meer hulp nodig bij het beantwoorden van deze vraag? Lees dan ons artikel: Waarom wil je hier werken?”

6. Waarom ben jij de beste kandidaat?


Waarom ben jij de beste kandidaat? Of: waarom moeten we jou aannemen en niet iemand anders? Ook hier is het niet de bedoeling om een heel arrogant antwoord te geven. Tegelijkertijd moet je jezelf ook niet nederiger opstellen dan nodig. Jij bént goed in je vak en dat mag je uitstralen. Ze hebben je niet voor niets uitgekozen voor een gesprek.

In je antwoord vertel je dat je zowel de benodigde hard- als soft skills hebt, plus iets unieks. Vertel over een moment waarop je die skills hebt gebruikt.

Voorbeeld: “Ik geloof dat ik een goeie fit ben voor deze positie, omdat ik volledig thuis ben in de meestgebruikte marketingtools. Daarnaast ben ik ontzettend creatief. Vorige maand nog heb ik eens script geschreven voor een grote commercial voor een van onze klanten. Maar wat mij echt onderscheidt van de rest, is de manier waarop ik sociale media inzet.”

7. Waarom heb je een gat in je cv?


Je bent misschien bang dat mensen vallen over dat gat in je cv, maar in werkelijkheid valt dat vaak wel mee. Er zijn maar weinig mensen die in hun carrière geen vertraging oplopen. Onze eerste tip is dan ook: relax. Een gat van een paar maanden is voor maar weinig werkgevers een probleem.

Waarschijnlijk heb je ook een goede reden voor dat gat, zelfs als het een grote is. Een wereldreis of de zorg voor een ziek familielid zijn legitieme redenen om een poosje niet te werken of te studeren.

In je antwoord ben je eerlijk over de reden en je legt uit hoe je deze tijd besteed hebt. In je slotzin richt je je op de toekomst.

Voorbeeld: “Ik realiseer me dat het gat op mijn cv wat vragen oproept, dus ik wil dit graag uitleggen. Nadat mijn vorige werkgever onverwacht failliet ging, kwam ik op straat te staan. Ik heb deze periode gebruikt om aan mijn persoonlijke ontwikkeling te werken. Ik heb verschillende cursussen gevolgd en ik heb bij meerdere bedrijven een dag meegelopen. Ik weet nu veel beter wat ik wil en ben gepassioneerder dan ooit om weer aan de slag te gaan.”

8. Waar zie je jezelf over vijf jaar?


Het is een clichévraag, maar hij wordt wel vaak gesteld: waar zie je jezelf over vijf jaar? Je eerste ingeving is wellicht om zo ambitieus mogelijk over te komen, maar dat is niet altijd de beste strategie. Jouw toekomstplannen moeten vooral overeenkomen met de plannen van het bedrijf.

Zoeken ze iemand die wil doorgroeien? Dan moet je zéker ambitieus zijn. Zoeken ze een stabiele factor? Dan wil je over vijf jaar vooral zo goed mogelijk in je vak zijn.

Voorbeeld: “Ik heb op deze functie gesolliciteerd omdat ik toe ben aan de volgende stap. Het is mijn ambitie om door te groeien naar een leidinggevende functie. Ik wil de komende jaren gebruiken om mijn kennis verder te ontwikkelen en om mijn leiderschapskwaliteiten aan te scherpen. Over vijf jaar zie ik mijzelf als manager van een team gedreven communicatieprofessionals.”

9. Wat is je grootste prestatie?


Dit is je moment om uit te pakken. Het liefst noem je een werkprestatie die aantoont dat je de benodigde vaardigheden voor deze nieuwe functie hebt. Vertel een duidelijk verhaal waarin je de situatie schetst en uitlegt welke acties je hebt ondernomen om tot je succes te komen. Je kunt hiervoor de STARR-methode gebruiken.

Heb je nog geen werkervaring? Vertel dan iets over je opleiding, stage of je privéleven. Het liefst koppel je het wel aan de functie waar je op solliciteert. Zoeken ze iemand die van aanpakken weet? Dan is jouw solowandeltocht door Oostenrijk een prima prestatie om te noemen.

Voorbeeld: “Mijn baas kwam vorig jaar naar me toe met de vraag of ik hem wilde helpen een renovatieplan te maken voor een pand van een grote winkelketen. Zij hadden al met meerdere bedrijven een gesprek gehad, maar waren daar ontevreden over. We moesten dus echt met iets goeds komen. Ik ben met de klant in gesprek gegaan en heb een gedetailleerd overzicht van hun wensen gemaakt. Het plan dat ik op basis hiervan maakte, werd geaccepteerd en naar grote tevredenheid uitgevoerd.”

10. Wat is je grootste fout?


Iets zeggen over een moment waarop je faalde, is niet leuk. Je denkt misschien dat je je kansen op de baan vergooit als je eerlijk bent. Dat is alleen het geval als je té eerlijk bent. Als jij het bedrijf in de schulden hebt gestoken kun je beter je mond houden. In de andere gevallen is het een teken van zelfinzicht.

In je antwoord geef je eerst je definitie van falen. Waarom was dat een fout? En cruciaal: leg uit wat je van dit moment geleerd hebt.

Voorbeeld: “Ik heb gefaald in mijn werk als monteur als een klant binnen een maand bij me terugkomt met een probleem. Twee jaar geleden heb ik de warmte-installatie van een appartementencomplex gerepareerd, maar na twee weken bleek het weer defect. Ik had alle standaard protocollen opgevolgd, maar daardoor een belangrijke uitzondering over het hoofd gezien. Gelukkig kon ik in mijn tweede bezoek de oorzaak van het probleem identificeren en oplossen.”

11. Hoe ga je om met een woedende klant?


In sommige beroepen moet je veel met klanten omgaan. Denk aan winkelmedewerker, accountmanager en andere dienstverlenende functies. Het is onvermijdelijk dat je een boze of moeilijke klant treft. Het is dan ook belangrijk dat je weet hoe je hiermee omgaat. Als je nog geen werkervaring hebt, leg je uit hoe je omgaat met moeilijke mensen in het algemeen. Misschien ben je ooit vervelend aangesproken op straat of tijdens je opleiding.

In je antwoord vertel je de aanleiding, wat er gebeurde en hoe je de situatie oploste.

Voorbeeld: “Toen ik achter de kassa werkte, was er een klant die niet genoeg geld mee had genomen om af te rekenen. Hij wilde zijn spullen vast mee naar huis nemen en het openstaande bedrag later die dag betalen. Ik legde uit dat dit niet ging. Hij werd boos en begon tegen mij te schreeuwen. Ik schrok daar van, maar heb hem kalm uitgelegd dat hij zijn spullen in de winkel moest laten en bood aan het voor hem terug te leggen. Mijn manager hoorde de commotie en heeft het toen van mij overgenomen.”

12. Ben je een goede teamspeler?


De vraag is eigenlijk of je empatisch, behulpzaam, communicatief sterk en oplossingsgericht bent. Kun jij je eigen ego opzijzetten om samen tot een mooi eindresultaat te komen? Het is niet genoeg om hier alleen “ja” op te antwoorden. Je moet ook een voorbeeld noemen waar dat uit blijkt.

Voorbeeld: “In mijn huidige werk begeleid ik stagiairs. Ik vind het erg belangrijk om ze zoveel mogelijk te laten doen en ook de credits te geven voor hun werk. Samen met mijn laatste stagiair heb ik een presentatie gemaakt voor een belangrijke klant, die mede daardoor met ons in zee ging. Ik heb haar expliciet genoemd in de nieuwsbrief van het bedrijf.”

13. Wat wil je verdienen?


Tja, wat zeg je hierop? Als je hier nog niet over hebt nagevraagd, komt de vraag behoorlijk confronterend over. Je wil ook niet te hoog of te laag inzetten, straks word je afgewezen of ga je te weinig verdienen. Zoek dus vooraf uit wat een realistisch salaris is.

In het gesprek kun je twee kanten op. Als de echte salarisonderhandelingen zijn begonnen, noem je een onder- en bovengrens. De ondergrens is het minimale dat je wil verdienen.

Voorbeeld: “Mijn salarisindicatie ligt tussen de 2000 en 2500 euro. Ik vind dit een passend salaris, gezien de verantwoordelijkheden van de functie en de ervaring die ik meebreng.”

Krijg je de vraag al in het eerste gesprek? Dan kun je er ook voor kiezen om de vraag te ontwijken.

Voorbeeld: “Mochten jullie mij de baan aanbieden, dan komen we daar ongetwijfeld samen uit in de salarisonderhandelingen.”

Extra hulp bij salarisonderhandelingen:

14. Waarom wil je weg bij je huidige werkgever?


Bedrijven stellen kandidaten regelmatig de vraag waarom ze weg willen bij hun huidige werkgever. Dat doen ze om in te schatten of je hun bedrijf ook gaat verlaten. Als jij aangeeft dat je niet meer in een kantoortuin wilde werken en dit bedrijf heeft ook een kantoortuin, kom je niet bovenaan de kandidatenlijst te staan. Daarnaast checken ze ook of jij iemand bent die slechte dingen over zijn oude werkgever zegt. Zulke mensen neemt een bedrijf liever niet in dienst. Wat als jij ook slecht over hen gaat spreken?

Hoe moet het dan wel? Je bent in ieder geval eerlijk over de reden (zonder te roddelen!) en je focust je op de toekomst. Wat heeft dit bedrijf dat je oude bedrijf niet had?

Voorbeeld: “Ik heb mijn werk lange tijd met plezier uitgevoerd. Ik heb ook een goeie band met mijn collega’s en manager. Maar ik ben nu toe aan een omgeving waar ik meer van mezelf kan laten zien. Ik zoek werk met meer diepgang.”

15. Waarom ben je momenteel werkloos?


Solliciteren vanuit een baan is doorgaans makkelijker dan solliciteren vanuit werkloosheid. Hoe langer het duurt, hoe vaker je de vraag kunt verwachten waarom je momenteel werkloos bent.

Als je ontslagen bent, is dit ongetwijfeld een lastige vraag. Maar in het geval van een reorganisatie of bedrijfsfaillissement kun je hier gewoon eerlijk over zijn. Het ontslag had immers niets met jouw functioneren te maken.

Voorbeeld: “Ik heb er jaren met plezier gewerkt, maar helaas ging het bedrijf door een financiële crisis. Er werden meerdere functies geschrapt, waaronder die van mij.”

Als je ontslagen bent omdat je je baan niet goed uitvoerde, is het een ander verhaal. Dat kan voor recruiters en bedrijven reden zijn om je niet door te laten naar een volgend gesprek. Probeer deze boodschap dus een beetje te verpakken. Focus op je sterke kanten in plaats van het ontslag.

Voorbeeld: “De match tussen mij en het bedrijf bleek niet zo goed als ik in eerste instantie dacht. Mijn takenpakket focuste niet op mijn sterke kanten, waardoor ik fouten maakte. Ik heb veel van deze periode geleerd. Ik weet nu wat mijn kracht is en op wat voor plek ik het meest tot mijn recht kom.”

16. Heb je zelf nog vragen?


Het antwoord op deze vraag is altijd ja! Er zijn tientallen vragen te bedenken die je kunt stellen aan je potentiële werkgever. Die hoef je niet altijd tot het eind te bewaren, maar kun je ook tijdens het gesprek al stellen. Vraag op het eind in ieder geval hoe de sollicitatieprocedure verdergaat. Dan weet je wanneer je zelf contact moet opnemen als je niks hoort.

Een paar voorbeeldvragen:

“Ik las op LinkedIn dat jullie een nieuwe klant hebben binnengehaald. Hoe hebben jullie dat gedaan?”

“Wat is volgens jullie de belangrijkste soft-skill voor deze functie?”

“Hoe ziet een gemiddelde dag in deze functie eruit?”

Meer inspiratie nodig? Lees dan ons artikel: Welke vragen stel je zelf?”

Sollicitatievragen over je werkhouding

Een sollicitatiebrief en cv geven een beperkte indruk van een kandidaat. Op papier voldoe je aan de eisen, maar dat zegt niets over hoe je op de werkvloer functioneert. Daarom kun je vragen krijgen over je werkhouding. Naast de kwestie over je sterktes en zwaktes zijn veelgestelde vragen op dit gebied onder andere:

17. Welke verantwoordelijkheden had je in je vorige functie?


Deze vraag is eenvoudig voor te bereiden door de verantwoordelijkheden in de vacaturetekst goed door te nemen. Staan er dingen in waar je nu ook al verantwoordelijk voor bent? Dan noem je die verantwoordelijkheden in ieder geval. Dan laat je zien dat je dat kan. Noem ook een paar dingen die uniek zijn aan je huidige functie, anders lijkt het alsof je de interviewer naar de mond praat.

18. Hoe organiseer je je werk?


Hoe je je werk organiseert, zegt iets over hoe secuur je bent. Werkgevers zien graag dat je je zaakjes op orde houdt. Dat je aan timemanagement doet, een agenda bijhoudt, je deadlines haalt, etc. Leg ze uit hoe jij ervoor zorgt dat je werk op tijd af is en hoe je bijhoudt wat je moet doen.

19. Wat vinden je collega's van jou?


Er zit een verschil tussen hoe je naar jezelf kijkt en hoe anderen je zien. Dat is interessante informatie voor een werkgever. Denk eens na over complimenten die je van collega’s hebt gekregen de afgelopen tijd. Je kunt je (oud)-collega’s ook vragen wat ze van je vinden (mits ze weten dat je solliciteert).

20. Met welk dier zou je jezelf vergelijken? (Ja, echt!)


Dit klinkt als een gekke vraag, maar het is een manier om jou beter te leren kennen. Ze willen ook zien hoe je reageert als je zo’n bizarre vraag krijgt. Zeg gerust dat je daar even over na wil denken. Noem daarna een dier met eigenschappen die bij jou én de functie passen. Mieren zijn goed georganiseerd, adelaars zijn goed in overzicht houden, geiten zijn eigenwijs, etc.

21. Hoe ga je om met professionele tegenslagen?


Soms zit het even tegen. Je hebt een grote klus verprutst, een klant teleurgesteld of een grote fout gemaakt op de werkvloer. Niet leuk, maar het kan gebeuren. Ga je dan bij de pakken neerzitten? Of heb je een manier om daarvan te leren? Je kunt in je antwoord de STARR-methode gebruiken. Geef een concreet voorbeeld waaruit blijkt hoe jij met tegenslag omgaat.

22. Hoe ga je om met plotselinge veranderingen?


Het is natuurlijk fijn als je van nature iemand bent die zich makkelijk aanpast. Maar als je dat niet bent, doe dan tijdens je sollicitatiegesprek niet alsof dat wel zo is. Je valt snel genoeg door de mand. Dat is nog veel erger dan moeite hebben met plotselinge veranderingen. Leg vooral uit hoe je - ondanks je initiële moeite - toch moeite doet om je aan te passen. Je bereidheid tonen is soms al voldoende.

23. Wat voor werk wil je nooit meer doen?


Hier hebben we allemaal direct een beeld bij, toch? Het is een gevaarlijke vraag. Je moet natuurlijk niet iets noemen waar je in deze functie veel mee te maken krijgt. Je kunt een vervelend bijbaantje uit het verleden noemen of een taak die erg ver afstaat van deze nieuwe functie.

Sollicitatievragen over de vacature

Het bedrijf wil weten hoe goed jij je verdiept hebt in de functie. Je kunt onderstaande vragen alleen volledig beantwoorden als je je research hebt gedaan. Daarnaast verraden je antwoorden ook of jij en het bedrijf een match zijn. Kijken jullie hetzelfde naar de openstaande vacature?

24. Welke kwaliteiten zijn volgens jou onmisbaar voor deze functie?


In de vacaturetekst staan al een hoop kwaliteiten waar de ideale kandidaat aan moet voldoen. Je kunt er daar een paar van noemen, maar vul de lijst ook aan met kwaliteiten die volgens jóu belangrijk zijn. Liefst een die jij bezit, natuurlijk. Leg ook uit waarom je denkt dat die kwaliteit zo belangrijk is.

25. Welke kwalificaties heb je voor deze baan?


Ze hebben je cv al gelezen, dus je kunt ervan uitgaan dat ze je op papier geschikt vinden. Schrik dus niet te erg van deze vraag. Vertel ze meer over jouw vaardigheden, persoonlijke eigenschappen en eerdere werkprestaties.

26. Hoe zouden de eerste maanden eruit zien in deze rol?


Met deze vraag willen ze erachter komen of jij je verdiept hebt in deze baan. Heb je er een te licht of te zwaar beeld van? Word ook niet té ambitieus in je antwoord. De eerste maand ben je waarschijnlijk veel aan het observeren en aan het leren. Verwerk dat in je antwoord.

Dat is natuurlijk anders als je op een rol solliciteert waarbij je direct aan de slag moet, bijvoorbeeld omdat je iemands verlof over moet nemen. Of als je op een topfunctie selecteert waarbij je direct moet presteren. Dan leg je uit hoe je de functie zo snel mogelijk onder de knie gaat krijgen.

27. Wat verwacht je van de functie?


Bedrijven horen je graag in je eigen woorden uitleggen hoe jij de functie voor je ziet. Het is een goeie manier om erachter te komen of jullie er hetzelfde over denken. Als jouw verwachtingen totaal niet stroken met de werkelijkheid, is dat een belangrijk onderwerp om over door te praten.

28. Welke uitdagingen verwacht je?


Met deze vraag kan de recruiter inschatten of je je goed ingelezen hebt in de functie. Daarnaast legt de sollicitatievraag ook bloot of je een beetje zelfkennis hebt. Want natúúrlijk kent deze functie uitdagingen, je kunt nu eenmaal niet alles perfect doen. Het liefst noem je een uitdaging waarvan je verwacht dat je hem aankunt, natuurlijk.

29. Hoe ziet jouw ideale baan eruit?


Je antwoord op deze vraag moet niet te veel afwijken van de baan waar je op solliciteert. Anders geef je ze het idee dat je eigenlijk niet gemotiveerd bent voor de functie. Je kunt een heel specifiek beroep noemen, maar je kunt ook elementen die je belangrijk vindt. Denk aan flexibiliteit, veel op pad zijn, klantcontact, zorg dragen voor mensen, veel collega’s hebben, veel zelfstandigheid, etc.

30. Wanneer kun je beginnen?


Deze vraag betekent niet automatisch dat je ook bent aangenomen. Knijp dus niet te erg in je handjes als je hem krijgt. Wees in ieder geval eerlijk over je gewenste startdatum. Het kan zijn dat je nog een opzegtermijn hebt bij je huidige werkgever. Communiceer dat duidelijk.

31. Ben je bereid te verhuizen?


Of je wil verhuizen voor een baan, is helemaal aan jou. Sommige bedrijven maken zich zorgen om je lange reistijd. Dan is het aan jou om ze gerust te stellen of te zeggen dat je bereid bent te verhuizen. Het kan ook zijn dat er een nieuwe locatie geopend wordt of dat je voor een periode naar het buitenland moet. Zie je dat zitten?

Sollicitatievragen over je unieke kwaliteiten

Je werkgever hoort graag wat jou nou zoveel beter of unieker maakt dan alle andere kandidaten. Je kunt vragen verwachten over je prestaties en je vaardigheden. Houd je in achterhoofd dat vrijwel iedere kandidaat het bedrijf op papier al overtuigd heeft. In het gesprek moet je dus het verschil maken.

32. Welke buitengewone prestaties heb je geleverd?


Heb je een buitengewone werkprestatie geleverd, die ook nog te linken is aan deze nieuwe baan? Dan is dit het moment om daar uitgebreid over te vertellen. Vertel ook hoe je dat voor elkaar hebt gekregen.

Je mag deze sollicitatievraag breder trekken dan alleen werk. Misschien heb je wel een uitzonderlijke hobby waarmee je iets bijzonders bereikt hebt. Ook lange reizen, huisverbouwingen of andere grote projecten kun je noemen. Je kunt ermee aantonen dat je doorzettingsvermogen, creativiteit of een andere eigenschap bezit.

33. Wat onderscheidt jou van andere kandidaten?


Jouw onderscheidende kwaliteiten kunnen van alles zijn. Je bent bijvoorbeeld erg gespecialiseerd of juist erg breed ontwikkeld. Je hebt een compleet andere achtergrond dan de meesten in jouw vakgebied. Je hebt een unieke kijk op de wereld, bijvoorbeeld omdat je ergens anders bent opgegroeid. Er is altijd iets te bedenken dat jou onderscheidt van andere kandidaten.

34. Hoe ga je bijdragen aan het bedrijfssucces?


Hoe ga jij het verschil maken? Neem jij specialistische kennis mee? Je vermogen om anderen te motiveren? Jouw frisse en creatieve blik? Noem iets dat jou uniek maakt en waar het bedrijf echt wat aan heeft.

35. Welke specialistische vaardigheden ga je inzetten?


Om deze vraag goed te beantwoorden, moet je eerst weten welke vraagstukken het bedrijf heeft. Wees dus niet bang om eerst wat tegenvragen te stellen. Vraag welk probleem er momenteel ligt of welk project binnenkort opgepakt moet worden. Denk dan even na en vertel welke kennis jij kunt inzetten.

36. Geloof je dat je de nieuwe baan aankan?


Ja, natuurlijk kun je dat. Jouw unieke combinatie van eigenschappen, kwalificaties en motivatie maakt jou geknipt voor deze baan.

Sollicitatievragen over de werkgever

Het is een veelgemaakte fout: je niet verdiepen in het bedrijf voor je sollicitatiegesprek. Je slaat een flater als je geen idee hebt met wat voor bedrijf je eigenlijk aan tafel zit. Lees je dus zoveel mogelijk in. Het antwoord niet weten op vragen die je ook op de bedrijfswebsite kunt vinden, is een no-go.

37. Wat denk je dat we beter of anders kunnen doen?


Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, moet je een duidelijk beeld van de organisatie hebben. Zorg dus dat je goed bent ingelezen, bijvoorbeeld via de bedrijfswebsite, (nieuws)verhalen en hun sociale-mediakanalen. Verifieer altijd eerst of je de situatie goed begrepen hebt, voordat je met een verbeterplan komt.

Geen idee waar je moet beginnen? Stel dan tegenvragen. Hoe ziet hun bedrijfsproces er nu uit? Welke programma’s gebruiken ze? Waar lopen ze op vast? Zet daarna je expertise in voor je antwoord.

38. Wat is je eerste indruk van ons bedrijf?


Het spreekt voor zich dat je hier een positief antwoord op geeft. Leg ook uit waarom je het bedrijf zo positief inschat. Maken ze een prachtig product? Werd je warm onthaald tijdens je sollicitatie? Smaakt de koffie goed? Maak er een vrolijk en positief verhaal van.

39. Wat weet je al over onze organisatie?


Noem een stuk of vijf dingen die je weet over de organisatie. Bijvoorbeeld het aantal werknemers, of ze beursgenoteerd zijn, wanneer ze zijn opgericht, hun unique selling point, etc. Hoe specifieker je kunt zijn, hoe beter.

40. Ken je onze producten?


Het antwoord hierop moet niet alleen “ja” zijn, maar je moet ook details kunnen geven. Hoe heten de producten, waar worden ze voor gebruikt, zijn ze populair, waar worden ze verkocht?

41. Wat is ons meest succesvolle product?


Hopelijk heb je uitgezocht wat het meest succesvolle product is. Vertel er ook bij of jij het eens bent met de ranking of dat jouw voorkeur uitgaat naar één van hun andere producten. Daarmee laat je zien dat je kennis van zaken hebt.

42. Hoeveel werknemers hebben we?


Deze informatie staat waarschijnlijk op hun website, dus zoek daarnaar voordat je een sollicitatiegesprek hebt.

43. Ken je onze bedrijfslocaties?


Ook dit staat vermeld op hun website, dus pluis die uit ter voorbereiding. We zeggen het nog maar eens: je moet zoveel mogelijk weten over het bedrijf waar je gaat solliciteren.

44. Wie zijn onze belangrijkste concurrenten?


Hiermee laat je zien dat je kennis hebt van het werkveld waar je je in bevindt. Houd jij de markt goed in de gaten? Wie zijn de grote spelers? Wie zijn up-and-coming? Wat doet het bedrijf waar je nu solliciteert beter dan de rest? Wat maakt ze anders en uniek? Als je zulke verhalen weet te vertellen, maak je ongetwijfeld indruk.

45. Hoe ziet jouw ideale werkgever eruit?


Dit antwoord moet enigszins aansluiten bij het bedrijf waar je nu bij solliciteert. Als je zegt dat je het liefst op een kleinschalig kantoor werkt waar iedereen elkaar kent, is dat niet zo’n goed antwoord bij een groot bedrijf met 500 medewerkers. Noem elementen die je belangrijk vindt. Het krijgen van vrijheid en vertrouwen bijvoorbeeld, of de ruimte krijgen om nieuwe dingen te proberen.

Sollicitatievragen over je motivatie

Je kunt nog zo goed zijn in je werk, zonder motivatie ben je nergens. Werkgevers zien graag dat je het naar je zin hebt op je werk. Dat je jezelf kunt motiveren en niet bij de pakken neer gaat zitten als het even tegenzit. Ongemotiveerde werknemers zijn bedrijven liever kwijt dan rijk. Breng de antwoorden op motivatievragen dus overtuigend.

46. Wat vind je het leukste aan je werk?


Dit is een moeilijke vraag als je je huidige werkgever verlaat omdat je je werk zat bent. Interpreteer de vraag dan anders. Wat aan dit werkveld spreekt je zo aan? Waarom ben je daar ooit in begonnen?

Je hoeft geen specifieke taak te noemen als je er geen kunt bedenken. Je kunt ook het gevoel beschrijven dat je ervaart als je opdracht goed gelukt is bijvoorbeeld, of de kick die je krijgt als je een tevreden klant ziet.

47. Wat vind je het minst leuk aan je werk?


De vraag wat je minder leuk vindt aan je werk, moet je eerlijk beantwoorden. Je kunt nu eenmaal niet álles leuk vinden. Maar let op dat het geen klaagzang wordt. Werknemers willen vooral weten hoe jij - ondanks dat je dingen niet leuk vindt - toch jezelf weet te motiveren de taak uit te voeren. Leg dus zeker uit hoe jij omgaat met minder leuke klussen.

Let op dat je geen dingen noemt die heel belangrijk zijn voor deze baan. Al kun je je afvragen of je wel een baan moet willen waarin je dingen moet doen die je écht niet leuk vindt.

48. Wat zijn je grootste drijfveren?


De onderliggende vragen zijn deze: waarom doe je wat je doet? Wat vind jij de belangrijkste dingen in een baan? Wil je ergens heel goed worden? Je collega’s vooruithelpen? Een mooi product neerzetten? Succesvol zijn? Veel flexibiliteit? Het antwoord dat je hierop geeft zegt iets over je karakter. Het bedrijf wil inschatten of je past bij de bedrijfscultuur en de rest van het team.

49. Hoe motiveer je jezelf als je iets niet leuk vindt?


Deze vraag zegt iets over je intrinsieke motivatie. Er zijn nu eenmaal dagen of weken waarop je werk tegenzit. Als het goed is kun je dan toch iets in jezelf vinden om door te zetten. Al is het maar je wens om kwaliteit te leveren.

Je kunt in je antwoord ook teruggrijpen op je drijfveren. Leg uit waarom je doet wat je doet en waarom dit belangrijk voor je is.

50. Op welk deel van je werk ben je het meest trots?


Deze vraag lijkt een beetje op de vraag wat je grootst behaalde prestatie is. Maar waar je het meest trots op bent, verraadt ook iets over je karakter. Het laat zien wat voor jou de essentie is van je werk. Is dat het behalen van targets of misschien iets veel persoonlijkers? Bijvoorbeeld dat je met jou werk de wereld een stukje beter maakt? Kies iets uit dat past bij het bedrijf en het beroep waar je op solliciteert.

Vragen over je ambitie

Niet iedereen wil de top van zijn of haar carrière bereiken. Dat is ook helemaal niet erg. Als je maar wel kunt laten zien dat je je werk serieus neemt en aan je persoonlijke ontwikkeling werkt. Wie solliciteert op een functie met doorgroeimogelijkheden, kan zeker vragen over ambitie op de werkvloer verwachten.

51. Zit er een rode draad in je cv?


De rode draad in je cv is datgene wat alle items erop aan elkaar linkt. Is het je passie voor een bepaald werkveld? Je oneindige ambitie? De wens om de wereld een stukje beter te maken? Je drang om zoveel mogelijk over jezelf te leren? Het zegt iets over de keuzes die je de afgelopen jaren gemaakt hebt.

52. Hoe heb je je carrière tot nu toe vormgegeven?


Deze vraag is bedoeld om erachter te komen of je bewust met je carrière bezig bent geweest. Ben je overal gewoon ingerold of maakte je specifieke keuzes? Welke specialisaties heb je ontwikkeld? Koos je bewust voor een bepaalde sector of bedrijf? Waarom maakte je een carrièreswitch?

53. Welke vaardigheden wil je verbeteren?


Stilstaan is achteruitgaan, zeggen ze weleens. Jezelf blijven ontwikkelen is belangrijk. Je laat ermee zien dat je leergierig bent. Zeg dus zeker niet dat je geen ontwikkelpunten hebt. Je kunt vaardigheden noemen die je al onder de knie hebt, maar waar je nóg beter in kunt worden. Het liefst spits je die toe op de functie waar je op solliciteert.

54. Welke concrete stappen zet je om je carrièredoelen te bereiken?


Je kan wel zeggen dat je doelen hebt - want waar wil je staan over 5 jaar? - maar werk je ook actief aan die doelen? Heb je een plan voor je visie?

Probeer duidelijke voorbeelden te geven van hoe je je doelen probeert te bereiken. Heb je een ontwikkelplan? Doe je extra cursussen? Heb je een mentor? Staan er examens op de agenda? Wellicht is deze vraag niet door iedereen te beantwoorden, maar voor sommige beroepen kan een goed antwoord hier van meerwaarde zijn.

55. Welke doelen stel je jezelf in deze nieuwe rol?


Zorg dat je de vacaturetekst nog een keer gelezen hebt voor je sollicitatie. Staat daarin wat het bedrijf wil bereiken? De site van het bedrijf kan ook waardevolle informatie prijsgeven. Wat kun jij voor het bedrijf betekenen dat hen verder helpt?

Lees ook: doelen stellen in het eerste jaar.

56. Zie je jezelf in een leidinggevende functie?


Of je deze vraag met ja of nee moet beantwoorden, hangt allereerst van je eigen wensen af. Als je dit niet wil, doe dan ook niet alsof. Heb je wel de ambitie om door te groeien? Dan is het handig om te peilen of dit tot de mogelijkheden behoort. Die informatie staat vaak ook in de vacaturetekst.

57. Ambieer je een baan met grote verantwoordelijkheden?


Zeg je hier ja of nee op? Het ligt een beetje aan de functie waar je op solliciteert. Gaat het om een (bij)baan met maar weinig verantwoordelijkheden - en kun je ook niet doorgroeien - is bevestigend antwoorden niet zo slim. Dan denken ze dat je onder je macht aan het solliciteren bent. Is het een functie met veel verantwoordelijkheden? Of is het de bedoeling dat je doorgroeit in deze functie? Dan zeg je natuurlijk ja. Mits je dat ook echt wil.

Sollicitatievragen over je communicatievaardigheden

Communicatieve vaardigheden worden als een van de belangrijkste vaardigheden gezien door bedrijven. Je hebt ze nodig als je veel met andere mensen te maken hebt. En dat is eigenlijk in elke functie het geval. Je kunt dus verschillende sollicitatievragen over jouw manier van communiceren verwachten.

58. Ben je communicatief vaardig?


Als je deze vraag krijgt, moet je een voorbeeld geven waaruit jouw communicatieskills blijken. Noem bijvoorbeeld een moment waarop je een collega van feedback moest voorzien. Of waarop je een ontevreden klant te woord moest staan.

59. Hoe los je conflicten op het werk op?


Conflicten zijn te verwachten als je in teams werkt. Het belangrijkste is hoe je dat conflict oplost. Je hebt een streepje voor als je kunt aantonen dat je pro-actief bent in zo’n situatie. Ga je het gesprek aan met degene waar je mot mee hebt? Kun je inzien wat jouw aandeel in de situatie was? Neem je je verantwoordelijkheid? Kun je excuses aanbieden? Dat zijn belangrijke people-skills.

60. Hoe zou je de communicatie op jouw afdeling verbeteren?


Zoals we al zeiden zijn communicatieve vaardigheden ontzettend belangrijk. Welke mogelijkheden tot verbetering zie jij? De recruiter vraagt eigenlijk wat volgens jou effectieve communicatiemethoden zijn. Noem methodes die jij graag gebruikt op de werkvloer en waarom.

61. Hoe overtuig je collega's van je ideeën?


Iedereen is anders. De één voelt zich comfortabel op de achtergrond, de ander neemt graag de leiding. Maar wat doe je als je een supergoed idee hebt? Neem je dan je ruimte om dit te delen? Roep je het idee direct, of wacht je liever tot je de projectleider één op één kunt spreken? Geef je argumenten voor je idee of neem je gewoon een dominante houding aan? Het antwoord op deze sollicitatievraag verraadt veel over jouw manier van communiceren.

62. Hoe reageer je op afwijkende meningen?


Reken maar dat je afwijkende meningen gaat tegenkomen als je in teamverband werkt. Daar gaat iedereen anders mee om. Sommigen offeren hun eigen mening op om geen conflict te veroorzaken. Anderen duwen hun mening hoe dan ook door. Beide manieren creëeren een vervelende werksfeer.

Een middenweg is natuurlijk het beste. Luisteren naar ieders ideeën en erover in gesprek gaan. Probeer te begrijpen waar de mening vandaan komt. Daarna kun je je eigen mening aanpassen of besluiten dat jullie er gewoon anders over denken. Zie de afwijkende meningen als een verrijking in plaats van een aanval.

63. Hoe ga je om met bezwaren van anderen?


Het bedrijf wil weten of jij bij hun bedrijfscultuur en in het team past. De een luistert naar alle bezwaren en maakt een weloverwogen afweging. Dat noemen we ook wel polderen. Anderen blijven bij hun koers en drukken de verandering door. Voor beide methodes is wat te zeggen, afhankelijk van de situatie en het bedrijf.

64. Hoe motiveer je je collega's om innovatie te ondersteunen?


We zeiden het al: stilstaan is achteruitgaan. Soms moet je innoveren als je als bedrijf wil overleven. Maar niet iedere collega zit op zulke veranderingen te wachten. Hoe krijg jij het voor elkaar om ze tóch te enthousiasmeren? Deze vraag zegt iets over je people-skills. Kun jij uitleggen waarom innovatie belangrijk is? Kun jij je enthousiasme overbrengen? Kun je op je strepen staan als je collega’s echt niet willen?

Sollicitatievragen over samenwerken

In het verlengde van communicatievraagstukken liggen vragen over hoe je samenwerkt. Het bedrijf wil niet iemand aannemen die moeilijk in het team past. Daarom peilen ze tijdens het gesprek wat voor samenwerker jij bent. Daar horen vragen over (moeilijke) collega’s bij. Bereid je daar dus op voor.

65. Met wie werk je graag samen?


Welke eigenschappen hadden studiegenoten of oud-collega’s waar je goed mee kon samenwerken? Waren ze gemotiveerd, leergierig, kritisch, gedreven? Geef een stuk of drie karaktereigenschappen die je belangrijk vindt als je met iemand moet samenwerken.

Je kunt het ook over een hele andere boeg gooien en zeggen dat je graag met ongemotiveerde collega’s samenwerkt. Je vindt het namelijk een uitdaging om ze te enthousiasmeren. En dat is je in het verleden ook dikwijls gelukt. Zo’n antwoord geef je natuurlijk alleen als dat klopt.

66. Vind je het leuk om in een team te werken?


Als je solliciteert op een functie waarbij je in teamverband werkt, is het antwoord hierop hopelijk ja. Leg uit wat je er zo leuk aan vindt. Houd je ervan om te sparren, te brainstormen, gezamenlijk naar een doel te werken? Geef in een paar zinnen antwoord op deze vraag.

67. Heb je met andere afdelingen samengewerkt?


Kun jij verder kijken dan je eigen eiland? Je laat daarmee zien dat je een zekere mate van inlevingsgevoel hebt. Je weet wat er speelt op andere afdelingen en hoe jij daarbij kunt helpen. Het laat zien dat je snel kunt schakelen en met verschillende soorten mensen kunt omgaan.

68. Heb je met andere bedrijven samengewerkt namens een werkgever?


Het bedrijf wil weten of je representatief bent. Als ze jou een opdracht geven waarbij je veel naar buiten moet treden, is het belangrijk dat je een professionele houding hebt.

69. Heb je al in internationale teams gewerkt?


Het bedrijf wil weten of je kunt omgaan met andere culturen. Het gaat er in andere landen nu eenmaal anders aan toe op de werkvloer. Als je niet eerder in internationaal teamverband hebt gewerkt, maar wel op een andere manier kunt aantonen dat je ervaring hebt met andere culturen, beschrijf je die ervaringen.

70. Wat heb je tot nu toe geleerd van werken in teamverband?


Hier kun je verschillende dingen noemen. Bijvoorbeeld iets dat je over jezelf hebt geleerd (ik heb geleerd ondersteunend/leidend te zijn) of over teams in het algemeen. Bijvoorbeeld hoe je een team moet motiveren, hoe de beste resultaten gehaald worden, hoe je mensen met elkaar laat samenwerken, etc.

71. Hoe benader je nieuwe collega’s?


Kijk jij in het begin de kat uit de boom of stel je je gemakkelijk aan iedereen voor? Geef een korte karakterschets van jezelf. Laat wel blijken dat je professioneel en vriendelijk bent. Je zet je ervoor in om mensen te leren kennen, maar je bewaart ook enige afstand. Je doet niet direct of je iedereens beste vriend bent.

72. Wat vind je belangrijker: goede resultaten of een goede werksfeer?


Tja, wat zeg je hierop? Je kunt een beetje valsspelen en zeggen dat een goede werksfeer bijdraagt aan goede resultaten. Als medewerkers zich gezien en gewaardeerd voelen, werken ze harder, wat weer leidt tot betere resultaten.

73. Heb je weleens lastige collega's gehad?


Ja, ik kon Pietje echt niet uitstaan! Dat zeg je natuurlijk niet, maar grote kans dat je het weleens hebt gedacht. Het belangrijkste is dat je niet gaat uitleggen dat het Pietje was die zo vervelend was en dat jij er niks aan kon doen. Je sollicitatiegesprek is geen roddelkwartier. Noem geen namen, maar focus op het gedrag dat jou irriteerde en waarom. Dat getuigt van zelfreflectie. Leg daarna uit hoe je met lastige collega’s omgaat.

74. Hoe ga je om met lastige collega’s?


Je moet met iemand samenwerken, maar dat verloopt ontzettend stroef. Je collega levert zijn werk niet op tijd in of neemt jouw ideeën niet serieus. Wat doe je dan? Als je deze vraag krijgt, moet je hoe dan ook professioneel blijven. Ga niet roddelen, maar focus op hoe je zoiets oplost. Hoe leg je je collega uit dat je zijn gedrag niet prettig vindt?

75. Welk gedrag van collega's vind je bijzonder vervelend?


Het liefst noem je hier eigenschappen die iedereen als vervelend beschouwt. Collega’s die hun afspraken niet nakomen bijvoorbeeld, of die niet gemotiveerd zijn.

76. Welke kwaliteiten waardeer je het meest in collega’s?


Met deze vraag kunnen ze peilen of je goed in het team past. Noem jij vooral eigenschappen die met werk te maken hebben (secuur, hard werken, verantwoordelijkheidsgevoel)? Of ga je voor persoonlijke eigenschappen (gezellig, open, geïnteresseerd zijn in elkaar)?

76. Werk je graag zelfstandig?


In iedere functie zul je zelf je taken moeten uitvoeren. Zelfs als je onderdeel van een team bent, blijf je verantwoordelijk voor jouw stukje. Graag zelfstandig kunnen werken is vrijwel altijd goed. Maar let op dat je in je antwoord niet overkomt als een einzelgänger als je in teamverband moet werken.

Sollicitatievragen over het werkveld

Banen en zelfs hele industrieën veranderen. Ben jij op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in jouw sector en/of vakgebied? Tijdens je gesprek moet je laten zien dat je een echte professional bent, iemand die zich verdiept in het werkveld. Je kunt bijvoorbeeld onderstaande vragen verwachten:

77. Waarom wil je in deze sector werken?


Veel banen kun je op verschillende plekken uitvoeren. Je kunt receptionist bij een ziekenhuis zijn, maar ook bij een mediabedrijf. Waarom kies je voor de een en niet de ander? Wat maakt dat je deze sector zo interessant vindt?

78. In welke richting zal onze sector zich volgens jou ontwikkelen?


Met deze vraag laat je zien dat je iets weet over je werkveld. Wat zijn ontwikkelingen die je zorgen baren? Welke ontwikkelingen juich je juist toe? Je moet met je antwoord laten zien dat je kunt reflecteren op je werk en het werkveld serieus neemt.

79. Is je werk vandaag de dag nog hetzelfde als een paar jaar geleden?


Het antwoord hierop is waarschijnlijk nee. Sommige veranderingen gaan heel geleidelijk, zodat je ze bijna niet doorhebt. Maar ieder werkveld is in beweging. Misschien heb je zelf wel nieuwe dingen geleerd, waardoor je je baan nu anders doet dan voorheen.

80. Wat verandert er de komende jaren in jouw werkveld?


In sommige werkvelden is verandering aan de orde van de dag, helemaal met de komst van AI. Ben jij je bewust van de veranderingen die op je af komen? En ben je daar ook klaar voor? Dat is wat het bedrijf van jou wil weten. Als je geen idee hebt, laat je zien dat het werkveld je maar matig interesseert.

81. Welke ontwikkelingen in je werk bevallen je?


Ook voor deze vraag moet je een zekere interesse in je werkveld hebben. Je moet weten wat er speelt. Daarnaast geeft de vraag een inkijkje in je karakter en hoe je werkt. Vind je technologische vooruitgang fijn of een bedreiging? Of zijn er andere zaken die jouw werk flink hebben veranderd? Waarom vind je dat een vooruitgang?

82. Welke verschuivingen vind je minder prettig?


Dit kan van alles zijn. Denk aan zorgmedewerkers die steeds meer tijd kwijt zijn aan administratie of de toenemende snelheid waarmee sommige beroepen moeten worden uitgevoerd. Het liefst geef je een antwoord waaruit jouw betrokkenheid bij het werkveld blijkt. Een verschuiving waardoor je het werk niet meer kunt doen zoals je het het liefste zou doen.

83. Heb je zelf ooit fundamentele veranderingen in je werkveld doorgevoerd?


Als het antwoord hierop ja is, gebruik dan de STARR-methode. Schets de situatie en leg uit hoe jij dit gedaan hebt. Reflecteer ook op jouw acties. Hebben jouw acties het werkveld positief veranderd?

Sollicitatievragen over leiderschapskwaliteiten

Solliciteer je op een baan met verantwoordelijkheden? Bijvoorbeeld als manager of assistent-bedrijfsleider? Dan krijg je ongetwijfeld vragen over jouw leiderschapskwaliteiten. Ook voor ‘gewone’ functies kun je zulke vragen verwachten, bijvoorbeeld omdat ze willen peilen of je kunt doorgroeien.

84. Wat is jouw leiderschapsstijl?


Ieder bedrijf en ook iedere werknemer is anders. De ene leiderschapsstijl past je dus beter dan de ander. Leg aan de hand van voorbeelden uit wat voor leider jij bent. Kun jij jouw stijl aanpassen aan de situatie? Leg dan uit hoe je dat doet en waarom je dat belangrijk vindt.

85. Heb je ooit beslissingen moeten nemen voor een bedrijf?


Voor leiderschapsfuncties en senior functies is het regelmatig nodig om beslissingen te nemen. Daar heb je een zekere zelfverzekerdheid voor nodig. Leg uit waarover je een beslissing moest nemen en hoe je tot je besluit kwam. Reflecteer ook op de uitkomst van je beslissing. Zou je het nog een keer zo doen?

86. Wat is je ervaring als leidinggevende?


Ben je eerder manager geweest? Zo ja, wat vond je daar dan van? Wat heb je volgens jou nodig om zo’n rol tot een succes te maken? Helemaal als je solliciteert voor een leidinggevende functie, is eerdere managementervaring een pre.

87. Doe je aan budgetbeheer?


Ben je verantwoordelijk voor een budget? Dan is het fijn als je snapt dat het niet jouw geld is, maar dat van het bedrijf. Laat met je antwoord zien dat je verantwoordelijk omgaat met de financiën. Maak je gebruik van een programma om de gemaakte kosten in bij te houden? Weet je wat je grootste kostenpost is? Licht zulke zaken toe.

88. Hoe krijg je je team zover dat ze de kosten in de gaten houden?


Deze vraag komt neer op hoe je anderen weet te motiveren bepaald gedrag te vertonen. Je kunt een concreet voorbeeld geven van hoe je dit in het verleden hebt aangepakt.

89. Hoe zorg je voor persoonlijke groei binnen jouw team?


Leidinggeven is meer dan alleen zorgen dat het werk gedaan wordt. Je moet een team ook weten te motiveren en te laten groeien. Hoe zorg je dat iedereen op zijn plek zit en het beste uit zichzelf kan halen?

Sollicitatievragen over klanttevredenheid

Zonder klanten is er geen bedrijf. Solliciteer je op een functie waarbij je regelmatig klanten te woord moet staan? Bereid je dan voor op een hoop vragen over klanttevredenheid.

90. Hoe leg je aan een klant uit dat kortingen niet mogelijk zijn?


Met deze vraag wordt eigenlijk bedoeld: hoe zorg je ervoor dat je voet bij stuk houdt? Kun je je tegelijkertijd inleven in de wens van de klant én onderbouwen waarom je nee zegt? Je toont met deze sollicitatievraag je communicatieve vaardigheden aan.

91. Hoe belangrijk is klanttevredenheid voor jou?


Heel belangrijk, natuurlijk. Zonder tevreden klanten is er geen business. Wat doe jij om klanten tevreden te houden? Waaruit blijkt dat klanttevredenheid bij jou voorop staat? Geef een concreet voorbeeld van een moment waarop jij de klant voorop zette.

92. Wat zijn de belangrijkste aspecten voor klantbehoud?


Als je in een salesfunctie gaat werken of anderszins met klanten te maken krijgt, loont het om zulke vragen voor te bereiden. Waarschijnlijk heb je al (werk)ervaring in dit veld. Gebruik die expertise.

93. Wat kunnen klanten minder leuk vinden aan onze producten?


Met deze vraag worden meerdere dingen getest. Allereerst hoe goed je het product kent. Ten tweede: hoe comfortabel voel jij je als je negatieve feedback moet geven? Durf je eerlijk te zijn? Hoe verpak jij deze boodschap? En kom je ook met oplossingen voor het probleem?

94. Hoe zou je onze dienstverlening verbeteren?


Ook met deze vraag wordt jouw vermogen tot feedback geven getest. Als je nog niet precies weet hoe hun dienstverlening in elkaar steekt, is dit het moment om vragen te stellen. Gebruik je expertise om de vraag correct te beantwoorden.

95. Hoe win je verloren klanten terug?


Als je in een salesfunctie gaat werken of anderszins met klanten te maken krijgt, loont het om zulke vragen voor te bereiden. Waarschijnlijk heb je al (werk)ervaring in dit veld. Gebruik die expertise.

Sollicitatievragen over feedback

Ook als je je werk goed doet, krijg je een keer kritiek. Het is de kunst feedback niet persoonlijk op te vatten. Zie het als een manier om te groeien. Of je hier volwassen en professioneel genoeg voor bent, wordt aan de hand van onderstaande vragen getest.

96. Wat voor feedback heb je weleens van collega’s gekregen?


Door te vragen wat anderen over je zeggen, wordt het moeilijker voor de kandidaat om mooi weer te spelen. Wat je zelf zegt hoeft namelijk niet te stroken met de werkelijkheid. Probeer feedback te noemen die niet alleen maar positief was, maar ook niet heel erg negatief. Noem iets waar je je in kon vinden en waar je in de tussentijd aan gewerkt hebt.

97. Hoe geef je zelf feedback?


Als jij op een goede manier feedback aan anderen kunt geven, dan kan dat een zeer waardevolle bijdrage zijn voor het team. Je probeert immers het werk te verbeteren. Door uit te leggen hoe je zelf feedback geeft aan anderen, geef je ook inzage in hoe jij denkt dat er feedback gegeven moet worden.

98. Ben je ooit bekritiseerd?


Zeg hier geen nee op, want iedereen weet dat het een leugen is. Maar noem geen incident dat té heftig was. Het liefst noem je kritiek waar je in de tussentijd aan hebt gewerkt, zodat je kunt aantonen dat je iets doet met feedback.

“Mijn leidinggevende sprak me een paar jaar geleden aan omdat ik te vaak het woord nam tijdens vergaderingen. Ik zat zo vol ideeën, dat ik moest leren om anderen meer de ruimte te geven. Daar heb ik hard aan gewerkt.”

99. Heb je wel eens onterechte kritiek gekregen en hoe ga je daar mee om?


Iedereen krijgt weleens kritiek en veelal is de eerste reactie dat de kritiek niet terecht is. Veel mensen schieten in de verdediging als ze kritiek krijgen. De eerste vraag die je jezelf kan stellen: is de kritiek daadwerkelijk onterecht? Gaat het over jou of over het werk dat gedaan moet worden?

Mondt het krijgen van kritiek uit in een grote discussie? Of kun je het ter harte nemen en je werk weer voortzetten?

100. Welke kritiek vond je waardevol om te ontvangen?


Dit is een prachtige vraag om te laten zien hoe goed je met feedback kunt omgaan. Iemand die feedback ter harte neemt, verbetert zijn werkkwaliteit. Welke opmerking van een collega of manager is blijven hangen? En hoe heb je die feedback gebruikt om je werk te verbeteren?

Bonus: ‘verboden' sollicitatievragen

Op ‘verboden' vragen hoef je geen antwoord te geven. Een werkgever mag tijdens de sollicitatieprocedure alleen vragen stellen die relevant zijn voor de baan waarop je solliciteert.

  • Ben je van plan om in de nabije toekomst een gezin te stichten?
  • Hoe is het met je gezondheid gesteld?
  • Welke religieuze opvattingen heb je?
  • Heb je schulden?
  • Ben je lid van een vakbond?

Alle vragen over je privéleven en gezondheid zijn in strijd met de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWGB) en in principe ontoelaatbaar, maar er zijn uitzonderingen. Bepaalde werkomstandigheden rechtvaardigen bijvoorbeeld dat zwangere vrouwen slechts in beperkte mate, of helemaal niet in een beroep mogen werken om het welzijn van het kind en de moeder niet in gevaar te brengen. Gerelateerde vragen zijn in dergelijke gevallen toegestaan en moeten naar waarheid worden beantwoord.

7.000+ Bedrijven zoeken via ons platform naar kandidaten als jij.

Bekijk alle vacatures