Primaire arbeidsvoorwaarden zijn de belangrijkste voorwaarden in je arbeidsovereenkomst. Welke dit zijn, zie je in deze lijst.
Wat zijn alle primaire arbeidsvoorwaarden?
In elk contract horen afspraken te staan over deze primaire arbeidsvoorwaarden:
- Het salaris
- De werktijden
- De arbeidsduur
- De verlofdagen en vakantiedagen
Primaire arbeidsvoorwaarden in detail
Wat houden de primaire arbeidsvoorwaarden precies in? Eén ding is zeker: ze zijn zo belangrijk dat er wettelijke regels over bestaan. Bekijk de volgende overzichten maar eens.
Salaris
Je hebt altijd recht op het minimumloon. Verder is de hoogte van het salaris afhankelijk van je vaardigheden, leeftijd en ervaring. Over het loonbedrag onderhandel je sowieso met de werkgever.
Horen bonussen en toeslagen ook bij de primaire voorwaarden?
Afhankelijk van het soort werk dat je doet, biedt een werkgever soms ook bonusregelingen en (overwerk)toeslagen aan. De belastingdienst ziet deze extra uitbetalingen als salaris, dus je kunt er eigenlijk wel vanuit gaan dat bonussen en toeslagen tot je primaire arbeidsvoorwaarden behoren.
Werktijden
Je maakt afspraken over het aantal uren dat je wekelijks moet werken. Ook hiervoor gelden regels vanuit de wet, namelijk uit de Arbeidstijdenwet.
Arbeidsduur
Met ‘arbeidsduur’ wordt bedoeld: de duur van je contract. Je hebt een tijdelijk contract, een vast contract of een flexwerkcontract. Loopt een contract af? Dan zijn er drie situaties mogelijk:
- De werkgever verlengt het contract.
- De werkgever biedt je een nieuw contract aan, met daarin misschien nieuwe primaire arbeidsvoorwaarden.
- De werkgever laat je gaan.
Verlof- en vakantiedagen
Je maakt afspraken over het aantal vakantie- of verlofdagen. Sommige soorten verlof zijn wettelijk geregeld. Andere soorten verlof, zoals bijzonder verlof of onbetaald verlof, regel je individueel met je werkgever.
Wanneer onderhandel je over primaire arbeidsvoorwaarden?
Je onderhandelt over primaire arbeidsvoorwaarden als je solliciteert op een baan. Sterker nog: je bent door alle sollicitatierondes, dus het bedrijf nodigt je uiteindelijk uit voor een arbeidsvoorwaardengesprek.
Over welke andere voorwaarden overleg je ook?
Je overlegt met de werkgever over de primaire arbeidsvoorwaarden, maar meestal ook over de secundaire arbeidsvoorwaarden. Deze voorwaarden gaan over zaken die je er ‘extra’ bij krijgt om je werk en/of reistijd te vergemakkelijken. Denk bijvoorbeeld aan een telefoonvergoeding, een reiskostenvergoeding of een auto van de zaak.
Welke soorten arbeidsvoorwaarden zijn er eigenlijk?
Soms bespreken werknemers en werkgevers ook tertiaire en quartaire arbeidsvoorwaarden. Dit zijn voorwaarden die minder concreet te regelen zijn dan de primaire of secundaire voorwaarden, denk bijvoorbeeld aan mentaliteit of bedrijfscultuur.
Meer weten? Ontdek een compleet overzicht over alle soorten arbeidsvoorwaarden.